Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Det store spranget-economic

metallian

Medlem
HAr endelig bestemt meg for at jeg ikke tør bare bruke excel og inn-ut føring lenger og tar spranget til economic :eek:

Har et par spm:
Jeg er ikke mav-pliktig enda men antar jeg blir det ganske snart. Hva bør jeg være obs på når heg registrerer kundene?

Jeg har forstått det sånn at for å dokumentere inntekter fra f.eks TD og Google som man jo ikke fakturerer kan man opprette en faktura på innkommet beløp til disse som man rett og slett ikke sender, men som da blir bilaget på inntekten. Stemmer dette?

Eks:
Jeg oppretter Google som kunde. Idag får jeg en innbetaling på de, jeg oppretter da en faktura på beløpet og bokfører den i systemet.
 
Sist redigert:

Dre_C

Medlem
Både hos google og tradedoubler kan du laste ned bilagene på utbetalingene du mottar. Du slipper å lage egne bilag.

Du blir ikke MVA pliktig før du har passert 50 000 kroner i avgiftspliktig omsetning.
 

pne

Medlem
Hei metallian

- Hva bør jeg være obs på når heg registrerer kundene?
Du behøver ikke tenke på noe spesielt når det gjelder kundene. Men hvis du ikke er mva pliktig ville jeg opprettet alle varene i varekartoteket med varegruppe 2 (slik at alt blir uten mva). Når du blir mva pliktig kan dette enkelt endres.

- ...Google som kunde... en innbetaling på de, jeg oppretter da en faktura..
Når det gjelder Google, tror jeg det kan føres etter kontantprinsippet. Dvs si at du ikke fører det via en kunde men bare inn bank og mot salg. Du slipper å lage en faktura og en innbetaling. Jeg ville dobbelt sjekket dette med en regnskapsfører, men jeg kan ikke se hvorfor kontantprinsippet ikke gjelder.

Som dokumentasjon/bilag så bruker du bilagene fra google/traddoubler sammen med bankbilaget/kontoutskriften.

-Google og Tradedoubler Danmark er nullsats
Når du har passert 50.000 så er dette mva pliktig salg.

-oversikt over kodene/kontoene man fører mot?
Både under fanen innstillinger og bokføring finner du kontoplan, dette er kontoene du kan fører på. Mva koden finner du under innstillinger.

-summen som sto på konto 1.1.2011?
Hvis jeg forstår deg korrekt så skal tenker du på en inngående balanse. I e-conomic føres dette 31.12.2010.

Lykke til med oppstarten og ta kontakt hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med.
 

metallian

Medlem
TAkk for hjelp-endte med å opprette kontakt med en regnskapsfører og tok dette via tlf med henne, da gikk det fort og greit :)

Ang kundene registrerer jeg de på utland for MVA(altså fritatt) så må jeg huske å rette de som ikke er nullsats til innland når jeg passerer 50k.

Google og Tradedoubler Dk er nullsats, du mener ikke at det er 25% på dette? (Husk at Tradedoubler DK er for danke nettbutikker, så kjøet av varene gjør kundene i en dansk nettbutikk og de betaler da ikke mva, så den er ihvertfall nullsats).

For dokumentasjon ble jeg i samsvar med regnskapsfører enig om at det ryddigste var å opprette en faktura på innkomne betalinger, tar bare 2 min når man har gjort det noen ganger og da skal man være helt sikker på at det blir godtatt.
 
Sist redigert:

pne

Medlem
Ok, det med mva sone på kunder kan også brukes, det blir mer eller mindre samme effekt som det jeg skisserte bare at jeg synes det er mer oversiktlig å gjøre det via varegrupper. Smak og behag.

Når det gjelder mva så skal jeg være litt forsiktig. Det er jeg nemlig ikke helt sikker på.
 
Topp