Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egenkapital og hvordan få mer

nystarter

New Member
Jeg har akkurat startet AS og valgt å starte med 30 000 i kapital. For å dekke drift tar jeg opp et lån fra meg selv på 60 000. Hvis jeg bruker 15 000 av dette lånet på drift, betyr vel dette at jeg har et egenkapital på under halvparten av aksjekapitalet og eventuellt må sette meg i konkurs?

Hva finnes det for måter hvor jeg kan tilfører egenkapital som jeg kan bruke uten at jeg så kjappt kommer under grensen for egenkapital mot aksjekapital?
 
A

aabbcc

Guest
Med mindre du selv begjærer ditt eget as konkurs, så tror jeg ikke dette er en reell problemstilling.
 

spikre

peterhamre.no
Såvidt jeg har forstått må bare styre underettes. Siden du eier AS-et selv, spiller det sikkert ingen rolle. Det er jo ikke uvanlig med negativ egenkapital i et nystartet firma - du må bare vurdere risikoen.
Lånet på 60K kjøper du gjerne varer eller utstyr for? Da vil altså pengene være mindre likvide, men fremdeles ha en realverdi.
 

nystarter

New Member
Lover å sånn

Hva med lovteksten

(1) Hvis det må antas at egenkapitalen er lavere enn forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i selskapet, skal styret straks behandle saken. Det samme gjelder hvis det må antas at selskapets egenkapital er blitt mindre enn halvparten av aksjekapitalen. Styret skal innen rimelig tid innkalle generalforsamlingen og gi den en redegjørelse for selskapets økonomiske stilling. Dersom selskapet ikke har en forsvarlig egenkapital i samsvar med § 3-4, skal styret på generalforsamlingen foreslå tiltak for å rette på dette.
(2) Hvis styret ikke finner grunnlag for å foreslå tiltak som nevnt i første ledd fjerde punktum, eller slike tiltak ikke lar seg gjennomføre, skal det foreslå selskapet oppløst.

Her høres det jo ut som at hvis ikke styret kan foreslå en måte å høye egenkapitalet må selskapet foreslås oppløst
 

spikre

peterhamre.no
Jeg er ingen jurist, men hvis du over tid gjennomfører tiltak for å øke salget (i ditt tilfelle starte salget) er det godt nok. Du må jo da vurdere risikoen, men går ut i fra du ikke starter med lån osv uten å mene at risikoen er levelig.
Etter hva jeg forstår på min regnskapsfører, er det alltid viktig å ha et bredt perspektiv/lang tidshorisont - også når man leser lovtekstene. Husk at de samme lovene gjelder for deg, som for Statoil, men dere vil håndtere dem annerledes.
 
Spikre - Lån til eget selskap er desverre ikke fradragsberettiget. For at en privatperson skal få fradrag på tapt utlån, må det være i næring. Ved å konvertere lånet til AS kap for eksempel, vil det bli fradrag ved konkurs (for tap på aksjer). Det forutsettes da at lånet har en reell verdi på konverteringstidspunktet.

Når 50% av aksjekapitalen er tapt, inntrer styrets handleplikt. Styreformannen prater litt med seg selv, og konkluderer med at gjelden ikke kommer til å bli innkrevet pga eneaksjonær/styreformann er eneste kreditor, og at forutsetningen for fortsatt drift dermed er tilstede. Lag gjerne en styreprotokoll på "vurderingen". Når du får eksterne kreditorer er det litt verre, men inntil da - ingen problem.
 
Topp