Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Egenuviklet CMS vs standard åpen kilde CMS

nag

Medlem
Hei

Holder på å utvikle en webside, og da bygger jeg alt fra bunnen av selv. Da får jeg det akkurat slik jeg ønsker.

Har imidlertid begynt å lure på om det egentlig er så lurt. Dersom siden en gang skal selges, dvs domene, innhold, systemet og hele pakka, er det da en fordel at man benytter ett standard system som mange allerede kan å bruke? Eller ville dere sett på det som en bonus å få med ett custom system på kjøpet?
 

Ståle

Medlem
Som regel så vil jeg se det som en stor fordel at sider jeg kjøper benytter et CMS som er utbredt. Dermed vet jeg at det er mulighet for support, oppdateringer, plugins etc. Også lettere å få gjort custom arbeid hvis det skulle være ønskelig.
 

nag

Medlem
takker for innspill.

Hadde nok selv også trolig foretrukket at det ble brukt standardsystemer. En av grunnene til at jeg bygger selv er at jeg er en svoren ASP.net tilhenger, og det finnes ikke så mye bra gratis CMS som baserer seg på .NET, spesielt ikke når jeg skal ha MySQL som database. (windows server lisens er ikke så dyrt, men MS SQL på en feit databaseserver er dyrt...)

Har vert litt borti DotNetNuke som er en "open source" CMS basert på asp.net, (tror det finnes en MySQL dataprovider til denne). Dette er for såvidt ett bra system, men jeg mener det er for ressurskrevende å kjøre. Når jeg lager alt selv mener jeg å ha bedre kontroll på ytelsen, datamodell skreddersys mitt behov, det kjøres aldri en unødig SQL, caching, indeksering av tabeller osv.

Jeg lager ikke noe "skinning" system for å kunne endre layout, men hoveddesignet er selvsagt samlet i en fil (masterpage) for de som er kjent med .net.

Jobber ut fra filosofien om at jeg har en del "core" funksjonalitet (brukerhåndtering, menyer, design, parametere, logging osv) i tillegg til en del egne bilioteker med funksjoner, eget databaselag i koden. Det er da veldig lett å gjenbruke dette i nye prosjekter, og det er utrolig greit å lage nye moduler eller endre funksjonalitet dersom jeg skulle få lyst til det.

Det er ikke meningne å kjede dere med utredninger med mine "problemer" men i tilfelle det er andre som spekulerer på det samme. :)
 
Topp