Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Eget affilliates program, hvordan betale affilliates og føre regnskapet?

Madde

New Member
Hei!

Jeg skal starte mitt eget affilliates program på hjemmesiden min, men lurer på et par ting.

1. Hvordan gjøres dette regnskapsmessig? La oss si at produktet koster 1000 kr og du gir 200 kr til affilliates for salg. Hva skal du føre på faktura som skal inn i regnskapet?

2. Hvordan betaler du affilliaten? De sender jo ikke regning til deg. Men du skal vel ikke skatte av mer enn det du tar inn på produktet? Feks så får du selv 800kr ved salg av et produkt til 1000kr når du betaler affilliaten 200kr.

Noen med erfaring fra dette?

:confused::)
 

Balder

Medlem
Ser flere nettbutikker velger å be affiliates fakturere avtalt beløp. Da løser du både 1 og 2, men det krever en del administrasjon.
 
Om du ser hvordan TD og andre store gjør det så lager de automatisk en faktura fra deg til dem, for så å utbetale pengene til deg. De som tjener penger fra deg må selv skatte av pengene.

Du fører salget som alle andre salg, akkurat som om du ville gitt rabatt til en venn eller familie.
 

Madde

New Member
Ja det høres ut som det kan være greit å gå for faktura fra affilliatene.

abroke: Du skriver "Du fører salget som alle andre salg, akkurat som om du ville gitt rabatt til en venn eller familie. "

Vil det si at om produktet koster 1000 kr så lager du en faktura på 800 eller?

Tenker at du som selger produktet jo må fakturere hele beløpet pga kunde skal ha det på faktura?
 
Topp