Kjapp og trygg hosting for Wordpress

En idè ?

xenimus86

Medlem
Her i Bergen i det siste har det kommet et skilt langs kollektivfeltene hvor det står "3+" på.Dette betyr at det er lov å kjøre der dersom det er 3 eller mer personer i bilen. Regner med dette er kommet andre steder i Norge også.

- Sparer miljø
- Mindre kø
- Tar mindre tid for billister å komme seg frem.
- Etc

Hva med en nettside hvor folk legger inn annonser ala;

Jeg kjører fra Fyllingsdalen til Sandsli hver dag fra 08.00 og skal være der 08.30. Jeg er interressert i personer som skal samme vei slik at jeg får fyllt opp bilen min.

Eller:

Jeg er på jakt etter en som kjører fra Fyllingsdalen til Sandsli. Jeg begynner på jobb klokken 09.30. Noen sjåfører her som vil komme raskere frem?

Ideer? Innspill? Plusser og minuser?
 

xenimus86

Medlem
Slik som jeg ser det, i Bergen hvertfall, kan dette være en kjempefordel, da det er tusenvis av arbeidsplasser på et sted som heter Kokstad, eller Sandsli. Veien hit har et slikt felt, og det er ALLTID kø der om morgenen. Mye kø.

Selve ideen ser jeg som gjennomførbar, det vil nok funke.

Problemet ser jeg i inntekstløsningene. Dette er ikke en webside med dynamisk innhold som endrer seg hele tiden, og når en annonsør har fått det han/hun vil ha, så kommer de nok ikke tilbake.

Hva med at det koster eksempelvis 15-20 kroner, betalt over SMS for å legge ut en annonse? Eks: 20% av alle inntektene går til miljø-relaterte org etc etc...

Vil Vegvesenet være med på dette? Støtte? Annonsere?
Miljø-organisasjoner liker slike ting, er de med ?
Meget nyskapende, slipper kø - vil Radio'en om morgenen nevne dette? De har jo trafikknyheter hver dag.

Er mye rundt hele konseptet.. Dette må soves litt på ..


EDIT; Er det slike muligheter i andre steder av landet? Bergen er ikke så stor ..
 

Tonny Kluften

Administrator
Tja, noen vil nok komme tilbake for å sjekke om det finnes folk med fetere bil osv :D Noen folk vil komme tilbake hvis den faste kjørekameraten er syk osv, eller for å ha flere muligheter rett og slett.

Du kan sikkert ihvertfall få bruke logoene til miljøorganisasjonene for å få kredibilitet. Ring og spør om de vil sponse da vel.
 

Kassimaja

Geocacher
Det var 2+ skilt i Trondheim tidligere, men jeg tror de har gått bort fra det.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nja Njo... Er ikke dette bare ett prøveprosjekt i Bergen da, som hittil fungerer veldig dårlig? Billistene gidder jo ikke bry seg, og legger seg heller i kø fremfor og være tre stk i bilen og fly avgårde. Er det ikke snakk om at disse skiltene skal bli fjernet igjen?

Litt for oss som er lokalkjent i Bergen. Er det ikke snakk om at de skal ta bort disse skiltene, og heller begynne med bombenger i rushtiden med steder som lagunen? Med Rushtiden mener jeg nå mellom klokka 7-ca 17:00 om kvelden..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, la oss asfaltere hele norge, så kan man kjøre overalt uten å måtte stå i kø... Eller kanskje vi skal være litt smartere og se litt på hva som har fungert andre steder, og heller lære av andres tabber enn å insistere på å gjøre dem selv også, i beste FrP-stil?

Det går faktisk ikke i lengden å komme seg ut av rushtids/køproblemer ved å bygge gigant-veier overalt, for ikke å snakke om hvor hinsides lite samfunnsøkonomisk smart det er. Det er klart enkelte veier trenger (og vil trenge) reparasjon og oppgradering, men vi kunne helt fint ha brukt opp HELE oljefondet på å bygge veier, og fremdeles ville vi ikke hatt førsteklasses veier overalt, og vi ville fremdeles ha endt opp med å ha kø i rushtiden. Det som derimot virkelig funker, er å bygge ut kollektivtrafikk skikkelig, så det blir attraktivt å bruke for flest mulig. Å bruke penger på kollektivtransport kommer DESSUTEN de som ikke kan bruke det tilgode, ved at det blir mindre trafikk, og dermed både mindre kø, mindre forurensing, og mindre slitasje.
 

picxx

Well-Known Member
Slik som jeg ser det, i Bergen hvertfall, kan dette være en kjempefordel, da det er tusenvis av arbeidsplasser på et sted som heter Kokstad, eller Sandsli. Veien hit har et slikt felt, og det er ALLTID kø der om morgenen. Mye kø.

Selve ideen ser jeg som gjennomførbar, det vil nok funke.

Problemet ser jeg i inntekstløsningene. Dette er ikke en webside med dynamisk innhold som endrer seg hele tiden, og når en annonsør har fått det han/hun vil ha, så kommer de nok ikke tilbake.

Hva med at det koster eksempelvis 15-20 kroner, betalt over SMS for å legge ut en annonse? Eks: 20% av alle inntektene går til miljø-relaterte org etc etc...

Det viktigste med en slik ide er nok som alle andre ideer, at man bør ha et visst overblikk over tilbud og etterspørsel.
Om du lager et slikt tilbud, vil det da automatisk være etterspørsel etter ditt tilbud, eller må du selv bruke tid og krefter på å skape denne etterspørselen.

Det jeg ville gjort om dette er en side som kun ( i første omgang) skal være på lokalt plan, er å prøve å samle inn så mye fakta som mulig om det i det hele tatt er noen som ville benyttet et slikt tilbud om det hadde eksistert.

Det vil stort sett bli mye billigere å gjennomføre en lokal spørreundersøkelse på dette for å avklare, enn å sette inn ressurser på å bygge denne siden, for siden kanskje finne ut at dette ikke var en så god ide likevel.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg tror absolutt carpooling kan ha mye for seg, og klarer du å få litt oppmerksomhet rundt en slik tjeneste, så skal du nok ikke se bort fra at det i seg selv kan bidra til å gjøre carpooling mer utbredt. Hvordan modell du bør legge opp til rent økonomisk bør du nok derimot gruble litt på. F.ex. går over halvparten av prisen på en overpriset sms til teleselskapene. Kanskje vanlig annonsering (reklame) kan være hovedinntektskilde, mens det er gratis å sette inn annonser for brukerne?
 

Ctech

Medlem
Mener på at Kristansand har denne løsningen også. Men er ikke sikker, er noen år siden jeg var på besøk der.
 

Pejyuu

Medlem
Selv kjørte jeg min samboer til jobb, når jeg faktisk hadde bil.
Kunne bruke 40-45 minutter på en tur som vanligvis tar 15 minutter.

Strekningen: Fyllingsdalen - Sandsli

Bergen er et rimelig greit startested for en tjeneste som dette. Mye trafikk, mye folk som skal samme sted til samme tid... Verdt et forsøk, koster deg det noe annet enn tid å prøve å få igang en slik tjeneste?


Ellers så er Fyllingsdalen - Sandsli et dårlig eksempel hvis du tenker på kollektivfeltene, siden det ikke er noen på strekningen. Du må jo kjøre over til Fjøsanger da, og da tar det jo gjerne like lang tid igjen... Gjør det ikke?
 

xenimus86

Medlem
Jeg skal ta meg en prat med folkene med høye hatter, og høre om vi kan få til noe her , evt. utsette nedlegging av skiltene - ved at jeg får lov å prøve dette noen måneder.

Jeg tror en slik webside vil få en del oppmerksomhet, dersom det viser til bare litt resultater..

Uansett liker jeg ideen litt. Som tidl. nevnt i tråden, det koster meg ikke mer enn tiden jeg ligger i det .. Samt litt domene/hotell etc, litt google, trykksaker til under vindusviskeren på biler etc..

(Ja Fyllingen - Sandsli er et dårlig eks... Men jeg bor i høyeste gaten i Fyllingen, som gjør at det blir raskere for meg å kjøre over fjøsanger :) )
 

Miriel

Medlem
Ingen dum ide - og jeg er ganske sikker på at du får støtte av et eller annet slag fra miljøorganisasjonene. Samkjøring er jo veldig miljøbesparende.

Kanskje også en ide å la folk i forskjellige storbyer avtale samkjøring? Selv om det ikke er et slikt felt som du nevner der. Det er uansett bra å oppfordre til samkjøring - det vil føre til mindre køer uansett - og folk kommer seg raskere frem til jobb.
 
Topp