Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Endringer i revisjonsplikt for små AS'er?

Santo

Active Member
Hei,

Det var en stund snakk om mulige endringer når det gjelder revisjonsplikt for små AS'er med en omsetning under 5 millioner (tror det var beløpsgrensen som det ble snakket om).

Ble ikke dette noe av? Eller er det noe som fortsatt er under utredning?
 

kongen

kongemedlem
Det er nok under utredning enda. Jeg venter selv på svar om det blir revisjonsplikt for NUF... Høringsfristen var 20. oktober 2008 så man kan forvente at et lovforslag kommer når man får en blå regjering.
 
Stemte de ikke for å beholderevisjonsplikten, 16 mot 14 i 2008 en gang? Adekvat Info AS - Knapt flertall for revisjonsplikt

Denne høringen var jo feig fra starten av, når de fleste på siden som stemte for er enten statelig, LO eller en forening for de som jobber med skatt, regnskap og revisjon. F.eks revisorforeningen - selvfølgelig stemmer de for å beholde skitten.

Dette blir synsing da jeg sannsynligvis vet mindre om dette enn du gjør, men jeg tolker ikke artikkelen du linker til slik at det faktisk har vært en avstemming om dette. Her får jeg inntrykk av at det rett og slett bare er et forslag som er sendt ut på høring og at de nevnte 29 instansene har kommet med tilbakemeldinger til denne -- og så har adekvat.no valgt å sortere disse i for og mot.

Skal dette stemmes over, bør det vel skje i Stortinget og ikke blant 29 tilfeldig valgte organisasjoner?
 

sta

Medlem
Det er vel ikke tatt noen endelig avgjørelse ennå men revisjonspliktutvalget gikk inn for å beholde kravet til revisjonsplikt for alle aksjeselskap og det er mye som tyder på at regjeringen vil følge dette.

Revisjonspliktutvalget mener iøvrigt også at det er få argument for at små NUF skal være fritatt for revisjonsplikt så et sansynlig utfall er at alle NUF også vil bli revisjonspliktige.

Revisjonspliktutvalgets utredning – NOU 2008:12 Revisjonsplikten for små foretak - regjeringen.no
 
Revisjonsplikten

Stortingsrepresentant Svein Flåtten fra Høyre har uttalt følgende, den 24.september om revisjonsplikten: "Saken er for tiden til behandling, og det er ennå ikke fattet noen konklusjoner. Jeg ser imidlertid ikke at det er behov for en ny utredning av dette spørsmålet før det kan fremmes lovforslag, og legger opp til å fremme lovforslag så snart som mulig."

Se
Revisjonsplikten - status - Den norske Revisorforening

Mvh.
Evoslin
 
Topp