Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK eller annen selskapsform?

Necatrine

Medlem
Nå holder jeg på med registrering av ENK, Jeg står oppførst om innhaver og daglig leder. MEN vi var forsåvidt to stk med her. hva fører jeg han opp som? daglig leder? å hvordan blir det med avgifter, hvor mye å når betales det vis det må betales for daglig leder nr2 vis det går å ha to.

mvh kim
 

Kassimaja

Geocacher
To personer kan ikke drive et ENK sammen, da må dere nesten finne dere en annen selskapsform
 
Ja, du kan ha så mange ansatte som du bare vil. Er ingenting galt i å ha et enkeltmannsforetak med hundre tusen ansatte heller. Men dersom dere skal eie det sammen, er dere nødt til å velge en annen selskapsform, fordi enkeltmannsforetaket er en utvidelse av deg som person.

Vil du ansette han, kan du selvsagt gjøre det, men da er dere arbeidsgiver/arbeidstaker og ikke likestilte partnere. Det betyr at det er du som eier firmaet og skatter av overskuddet, mens han er en helt vanlig arbeidstaker på samme måte som om han skulle ha jobbet et hvilket som helst annet sted, som må få ansettelseskontrakt, lønn, feriepenger, yrkesskadeforsikring og slike ting av deg.
 

Necatrine

Medlem
Hva blir lettest å gjøre da? Utvide til NUF? Blir det en enkel affære å gjøre i og med jeg akurat sendte søknaden til ENK blir det vel ganske lett å "avbestille" det. Er det enkelt å avslutte et ENK for å starte f.eks nuf/as o.l
 

neXon

Medlem
Har dere 100K starter dere AS.
Har dere ikke 100K starter dere NUF,ANS..

Spørs litt hva dere skal drive med, men ANS er sikkert et bra valg.
Da kan dere eie selskapet 50/50, og dere slipper å betale arbeidsgiveravgift.
Oppgrader til AS/NUF når økonomien er i god orden.

Tips!
Er det en kompis du skal drive sammen med?
Skriv klar kontrakt om arbeid og lønn (slik at dere jobber like mye).
Mange vennskap som ryker i slike situasjoner.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg ville heller opprettet et DA en et ANS.

Hva er forskjellen på et ansvarlig selskap (ANS) og et ansvarlig selskap med delt ansvar (DA)?

Svar:
I et ansvarlig selskap (ANS) har alle deltakerne et personlig ansvar for hele gjelden (solidaransvar). Det én deltaker ikke kan betale, kan kreves helt og fullt fra hvem som helst av de andre.
I et selskap med delt ansvar (DA) har deltakerne samlet et personlig ansvar for hele selskapsgjelden, men hver deltaker kan bare belastes opptil sin eierandel. Kreditor kan ikke kreve mer enn ti prosent av gjelden dekket av den som har tatt på seg ti prosent av ansvaret, selv om de andre deltakerne ikke kan gjøre opp for seg.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Helt enig med Helge. Har erfaring både med enkeltmannsforetak, ansvarlig selskap og ansvarlig selskap med delt ansvar. DA er absolutt å foretrekke. Du må alltid tenke hva som kan skje hvis ting skjærer seg....
 

Necatrine

Medlem
Vi har faktisk tenkt mye på det her med kontrakt ang arbeid for vil ikke en av oss jobber mere enn andre, så vi er veldig flinke til å dele opp arbeidet. :)
 

zapotek

Medlem
DA er absolutt å foretrekke. Du må alltid tenke hva som kan skje hvis ting skjærer seg....
Svar med sitat

I et DA er hver av driverne 50% ansvarlige. Dvs om kompisen din er en slask og skaffer firmaet deres store gjeldsproblemer og dere går konkurs, vil du stå personlig ansvarlig for 50 % av dette privat i ettertid.
 
Alternativet i ANS er jo at du kan risikere å bli stående ansvarlig for 100 %. Dersom kompisen virkelig er en slask virker det ikke kjemperealistisk at han klarer å betale sin del heller.

En fordel jeg i farta kan tenke meg med ANS foran DA er at man sannsynligvis kan ha *litt* større tillit hos kreditorer, ettersom de vet at dersom du går konkurs er sjansen litt større for at de får pengene sine tilbake.
 
Topp