Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ENK - Nedskrivning av PC

TEQ

Member
Hei,

Jeg kjøpte meg en Macbook Air ifjord til 12.250,- .
Denne maskinen brukes til produksjon av nettsider/nettbutikker og andre tjenester jeg tilbyr (SEO, CMS m.m.).

Kan jeg avskrive dette på mitt ENK? Isåfall under hvilken POST og hvor mye? (20% / 30%?).
 

TEQ

Member
Ettersom kostprisen er mindre enn 15 000 kostnadsfører du den direkte. Post 6500 i næringsoppgave 1.

6500 er "motordrevet verktøy", blir ikke 6551 "datautstyr" mer korrekt?

Jeg er heller ikke MVA-pliktig.

Maskinen brukes dog. 50% til jobb (heltids jobb - annet firma) og 50% til ENK.
Er det da riktig å føre hele kosten? Blir ikke 20/30% mer riktig?
 

Steve Cash

Medlem
Det du nevner som 6500 er en konto i regnskapssystemet, ikke en post i næringsoppgaven. I næringsoppgaven heter posten 6500. Konto for datautstyr er greit.

At du ikke er mva-registrert har i utgangspunktet ikke noe å gjøre med fradragsretten. Jeg antar at prisen du nevner, 12250, er inklusiv mva. Hvis den derimort er eksklusiv mva blir din kostpris 15312 ettersom du ikke er mva-registrert, da må du aktivere den for avskrivning.

Det er ikke adgang til å kostnadsføre deler av et driftsmiddel. Hvis det brukes mer enn 50 % i næring skal det kostnadsføres/aktiveres for avskrivning, mindre enn 50 % er det privat. Derimot skal du føre en andel tilbake til privat hvert år hvis driftsmidlet er kostnadsført. Er det ført mot privat kan du belaste driften med en andel hvert år som tilsvarer bruk i næring.
 

TEQ

Member
Hvis jeg har forstått deg riktig;
I regnskapssystemet bruker jeg 6551, mens i næringsoppgaven bruker jeg post 6550?
12.250,- er inkl. mva.

Tenker å føre en andel tilbake til privat hvert år (30% muligens?).
Maskinen er kjøpt via. firmaet jeg jobber for.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Mulig dette er et dumt spørsmål men bør ikke firmaet du jobber for kunne kjøpe en pc til deg? Eventuelt at du kjøper en pc på firmaet ditt? Det er snakk om relativt små summer som ikke trenger noen avskrivning som Steve sier. Det høres ut som du gjør det mye vanskeligere enn det trenger å være, men det kan være jeg har misforstått noe.

abc
 

TEQ

Member
Hei.. Firmaet jeg jobber for har allerede kjøpt en PC til meg (firmaet har betalt 50% og jeg 50%).

Jeg prøve å se om det er noen muligheter for å skrive av dette på mitt ENK, ettersom maskinen brukes til produksjon av tjenestene jeg tilbyr.
 
A

aabbcc

Guest
Åja, da skjønner jeg. Det er på ingen måte urimelig at ditt ENK trenger en halv pc, så det må du kunne ta på firmaet ja. Som Steve sier så trenger man ikke avskrive kostnader på under 15.000. Med andre ord kan du utgiftsføre hele din andel av pc'en direkte.

Abc
 

Steve Cash

Medlem
Posten i næringsoppgaven heter 6500, det finnes ingen post som heter 6550.

Kostnadsføre en halv PC. Ja, det går i prinsippet an hvis du har en faktura i ditt navn på halve beløpet
 

TEQ

Member
Tusen takk for hjelpen!

Fører 12.250,- under post 6500 i faktureringssystemet som senere synkroniseres med altinn (automatisk via Fiken.no) - Dette blir vel riktig?

Kvitteringen står i firmaets navn (ikke ENK eller meg) - Håper ikke det skaper problematikk?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis 12250 er hele maskina må jo din del bli 6125. (Hvis den da ikke koster 24500). Jo, det er i utgangspunktet et problem at fakturaen ikke er stilet til deg.
 
A

aabbcc

Guest
Bør firmaet sende en faktura på halve pc'en til ENK? Som kan føres inn i regnskapet? Slik det er nå så vil det vel være et problem for firmaet også at de har betalt en halv pc men har en kvittering på en hel?

abc
 

TEQ

Member
Ettersom det er firmaet (fulltids stilling) som har kjøpt denne pcen ser jeg bort fra hele saken.

Får heller huske på dette til neste pc-innkjøp.

Dersom jeg har forstått det riktig;
Neste pc-kjøp bør stå i mitt navn og føres under post 6500 (i faktureringssystem - fiken.no).
Fører da hele beløpet for maskinen ettersom den kun skal brukes i ENK.

- Hvordan blir det da med MVA (25%) som jeg har betalt for PC-en, får jeg dette tilbake på skatteoppgjøret?
 

Steve Cash

Medlem
Mva får du tilbake på mva-oppgjøret hvis du er registrert for mva. Hvis ikke blir beløpet inklusiv mva kostpris.
 

TEQ

Member
Jeg er ikke mva-pliktig og mest sannsynlig ikke i Desember heller.

Da fører jeg opp beløpet inkl. mva? Bruker ikke en annen post til dette?
 
Topp