Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak skatt.

anne2213

New Member
Hei
Jeg driver en liten butikk hjemme. Har satt inn 100 000 av oppsparte midler.
Butikken har gått greit hele året, men før jul tok det helt av. Jeg solgte bra. Noe som selvfølgelig
er bra. Og jeg fikk et overskudd på vel 60 000 . Og 21800 i restskatt Jeg har nesten ikke tatt ut lønn ,ca 10-12 tusen i 2015. Skatten må jeg jo betale av egen lomme. Jeg har regnskapsfører.
Vil det være gunstigere for meg å danne ett A/S ? Jeg tjener ikke all verden i min deltidsjobb,
så jeg vil merke den restskatten. Takknemlig for råd.

Anne
 

Steve Cash

Medlem
Nei, antakelig ikke, hvis en bare ser på det skattemessige. Som en tommelfingerregel er AS først skattemessig interessant hvis en tjener mer enn en trenger til livsopphold, slik at en kan spare penger i selskapet til senere investering. Og da er det selvfølgelig bedre å betale noen og tyve prosent skatt enn nesten 50 prosent.

Men 60 000 i overskudd av firma pluss deltidsjobb gir neppe toppskatt, og antakelig er det ikke mer enn du trenger til livsopphold, uten at jeg kjenner din økonomi. Så med bare disse få opplysningene så tar jeg sjansen på å si at hvis resultatet er omtrent det samme i 2016 så er ikke AS nødvendig foreløpig. (For øvrig så betaler du vel i og for seg restskatten av de 60 000 du har tjent, men det er en annen historie.)

Dessuten skal vi ikke ikke glemme at det koster fra kr 5570 i gebyr til Brønnøysund å registrere et AS, pluss eventuelt honorar til den som skal gjøre jobben. Honoraret for jobben kan være alt fra et par tusen og opp til ti tusen, hvis du er uheldig nok til å be en dyr advokat om hjelp.

Kort sagt, vent med AS til du har et overskudd som tilsvarer i alle fall en god årslønn, hvis det er kun det skattemessige som teller.
 
Sist redigert:

anne2213

New Member
Dette er ganske innviklet skjønner jeg. jeg har en bekjent som driver A/S og da tar hun skattesmellen på firmaet mens med enkeltmannsforetak må man ta det privat ,stemmer ikke dette ?
 

Steve Cash

Medlem
Joda, det stemmer i og for seg at du betaler skatten av private midler, men poenget mitt er at du har jo tjent 60 000, så da har du jo 21 800 der å betale med, så fremt ikke penge står i varelager eller lignende. I et enkeltpersonforetak kan du ta ut så mye penger du vil at firmaets konto uten at det får skattemessige konsekvenser, du betaler skatt av overskuddet uansett hvor pengene står.
 
Topp