Kjapp og trygg hosting for Wordpress

er det helt ulovlig med regneark hvis mer enn 300 bilag per år?

MobyDick

New Member
Har lett litt etter regnskapsprogram i det siste, men har vel kommet frem til at det meste koster en del/er en del å sette seg inn i. Har hørt og lest at det "ikke er god regnskapsskikk" osv og føre i regneark med mer enn 300 bilag i året. Skikk og bruk er jeg egentlig ikke så opptatt av, er jo tross alt loven man skal rette seg etter.

Er det ikke anbefalt å bruke excel, eller er det ulovlig? Jeg har ingen lønnsutgifter, kjøregodtgjørelse osv osv så usikker på om jeg trenger et avansert regnskapsprogram. For min del kunne jeg gjerne tatt alt i Word da jeg har full oversikt uansett der, men det er vel lite populært. Poenget er at jeg trenger bare å holde styr på et par poster, da alt jeg kjøper og selger er i samme kategori, og jeg ikke har noe særlig annet unntatt en og annen kontorutgift, litt telefoni og sånt.

MÅ jeg gå til anskaffelse av regnskapsprogram, eller kan jeg ta alt i openoffice calc og komme unna med det?
 

MobyDick

New Member
deilig!!! trodde kravet var at man måtte ha proffe saker med mer enn 300 bilag i året. da er det bare å kjøre på med word og excel da :) takker for svar
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er jo ingen formkrav til selve utstyret du bruker. Om du bruker excel, regnskapsprogrammer, ekser med papir oppi eller omså fører regnskapet på servietter, så er jo det ett fett bare du fører regnskapet riktig og etter bokføringslovens bestemmelser.

Grunnen til at regnskapsførere bruker egne, dyre programmer er jo fordi disse programmene er praktiske, sammenlignet med f.eks excel eller en pappeske med papirer inni. Dyre programmer lager rapporter og skjemaer du må sende inn automagisk liksom, som jo sparer tid.

Hvorfor bruker du bare ikke en ekstern regnskapsfører? Med 300 årlige bilag blir det jo bare rundt 10-15.000 i året.
 

MobyDick

New Member
10-15k i året høres veeeldig mye ut for litt enkel regning jeg strengt tatt kan gjøre selv... hadde jeg hatt en mill i året i omsetning så greit nok, men føler det er tull å bruke penger på det før man har minst et par hundre k i året. tar heller 2 uker på luksushotell i asia ;)
 

MobyDick

New Member
jeg ser iallefall på det HELT motsatt. hvofor piske meg selv med et avansert regnskapssytem når calc og writer gir full kontroll
 

peterandrej

pensjonert moderator
Betaler du så mye bør du ta en ringerunde...

Synes prisen er helt grei. Jeg bruker en lokal bedrift som gir meg råd, hjelp og tips hele veien. Min regnskapsfører er mer en samarbeidspartner enn en jeg bare betaler for å sortere papirer. Og joda, det koster sikkert litt mer enn rene papirsorterere - men det er det verdt. Som eier av en liten bedrift er jeg avhengig av at regnskapsføreren gir noe "mer" enn regnskapsrapporter ved hver MVA-termin.

Jeg lider ikke av den "billigst-mulig"-besettelsen altfor mange nordmenn sliter med :)
 

MobyDick

New Member
peter: det er vel en litt forenklet måte å se det på. det handler ikke nødvendigvis om billigst mulig, men hva man faktisk kan/bør bruke penger på. personlig er jeg primært student, med en liten greie på si. tjener nok til å slippe å sitte i kassa på rimi, men aldri i verden nok til å forsvare å betale noen for å hjelpe meg.

med 100k i måneden feks så hadde vel de aller fleste hyret inn en regnskapsfører/revisor. men her inne er det vel typisk mange som driver i det små og aldri hadde hatt råd til det...
 

peterandrej

pensjonert moderator
peter: det er vel en litt forenklet måte å se det på. det handler ikke nødvendigvis om billigst mulig, men hva man faktisk kan/bør bruke penger på. personlig er jeg primært student, med en liten greie på si. tjener nok til å slippe å sitte i kassa på rimi, men aldri i verden nok til å forsvare å betale noen for å hjelpe meg.

med 100k i måneden feks så hadde vel de aller fleste hyret inn en regnskapsfører/revisor. men her inne er det vel typisk mange som driver i det små og aldri hadde hatt råd til det...

Det var ikke dine poster jeg svarte på med det "billigst-mulig"-utspillet. Jeg forstår deg godt som vil gjøre regnskapet selv. Mitt råd er at du melder deg opp på et av skatteetatens kurs (gratis) som arrangeres støtt og stadig der regnskap og MVA og slikt tas opp. Eventuelt om du kan alliere deg med en kompis som har studert regnskap og som kan hjelpe deg litt på vei.

Det med "billigst mulig" var bare et lite hjertesukk til de mange nordmenn og brukere på WF som skal ha alt gratis og som tror at alle produkter i verden er standardiserte. (Av en eller annen grunn gjelder dette med standardisering ikke biler, for jeg tror ikke Lada selger en eneste bil i Norge til tross for at også Lada'er har fire hjul og tar deg fra A til B.) Nordmenn er et innbilt sulteforet folk som kjører til Sverige for å spare ti kroner på margarin.

Men DETTE hadde altså ingenting med dine regnskapsspørsmål å gjøre! :)
 

MobyDick

New Member
skjønner ;) har vært på sånn etableringskurs, 4 timer av livet mitt jeg aldri får igjen. totalt ubrukelig opplegg. har lært mye mer av 2 uker på wf.no

men når det kommer til det offentlige norge så er det kanskje ikke annet å forvente.
 

Johan

Medlem
Bokføringslovens §§ 5-6 (se under) er ganske klar på hva som kreves av et regnskapssystem. Har du mindre enn 300 bilag går det stort sett greit å føre i xls, helt til den dagen du får bokettersyn eller må gi tilleggs forklaringer på hvorfor du eventuelt skal ha refundert mva. I de tilfellene det skjer, skjer det bare i perioder der kostandene (og inngående mva) er større enn inntektene (og utgående mva)

§ 5. Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering

For hver periode med pliktig regnskapsrapportering, og ikke sjeldnere enn hver fjerde måned, skal det utarbeides:
1. bokføringsspesifikasjon,
2. kontospesifikasjon,
3. kundespesifikasjon,
4. leverandørspesifikasjon,
5. spesifikasjon av uttak til eiere, deltakere og egen virksomhet,
6. spesifikasjon av salg til eiere og deltakere,
7. spesifikasjon av salg og andre ytelser til ledende ansatte.

For hver periode med pliktig regnskapsrapportering skal det i tillegg utarbeides:
1. spesifikasjon av merverdiavgift,
2. spesifikasjon av lønnsoppgavepliktige ytelser.

Departementet gir i forskrift nærmere regler om innholdet i spesifikasjoner som nevnt i første og annet ledd.

§ 6. Regnskapssystem mv.

Regnskapssystemet skal kunne gjengi spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering som nevnt i § 5 på papir. Departementet kan i forskrift fastsette krav til annen gjengivelse.

Det skal foreligge dokumentasjon av regnskapssystemet som beskriver kontrollmulighet og hvordan systemgenererte poster kan etterprøves, herunder aktuelle koder og faste data, dersom det er nødvendig for å kontrollere bokførte opplysninger. Departementet kan i forskrift fastsette krav til dokumentasjon av elektroniske forsystem.
 
Topp