Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er vi pliktig til og informere om at logo er registrert varemerke?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Selv har jeg ikke noen registrerte varemerker som det heter, men er allikevel litt nysjerrig. Når vi tenker litt på f.eks Coca Cola, så finner vi jo klart og tydelig i logo at dette er ett registrert varemerke.

Men la oss nå si det slik, at jeg begynner og trykke VG sin logo på papirlapper, og attpåtil selger disse til blodpris. (Ja, om jeg faktisk hadde fått noen kjøpere...)

VG informerer jo ikke noen steder om at deres logo er ett registrert varemerke, og da blir jeg jo fort nysjerrig. Er det slik, at dersom en bedrift har ett registrert varemerke, at dem skal på liv og død må informere om dette?

Dersom jeg vil sjekke om noen har ett registrert varemerke, uten og måtte sette Patentstyret i arbeid, finner det da noen andre metoder? Ja, hehe... Jeg syns ikke det frister så mye med Patentstyret's prisliste dersom jeg vil sjekke flere forkjellige logoer og slikt.
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg hadde noen andre spørsmål til Patentstyret og tok en telefon. Svaret jeg fikk var at du ikke plikter å bruke R symbolet på et varemerke. Siden dette symbolet kunne misbrukes fantes det ikke noe krav om dette. R symbolet var noe som amerikanerne hadde funnet opp og det var ingen bindinger til det i det norske regelverket. Det var værre hvis du brukte symbolet på et varemerke som ikke var registrert.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Takk for svar brukbarbok.!

Jeg hadde en mistanke om at dette var noe amerikanerne hadde funnet på. Mener og ha lest det her inne en gang i tiden eller slikt noe. Samtidig mener jeg det kom frem at denne lille copyright-c'en også var noe amerikanske greier. Nyttig informasjon du kommer med hvertfall, og fortjener helt klart ryktepoeng.! - Hvertfall fra meg :)

Men hvordan kan jeg nå finne ut om en logo er registrert varemerke? Egentlig, så vil jeg ikke betale opptil 20,000 for og sjekke slikt noe for hver logo. Dersom jeg ringer til VG.no da, og spør om deres logo er ett registrert varemerke?

- Må VG fortelle meg sannheten da, eller kan dem være slu og faktisk lyve til meg om dette? Ja, hvorfor skulle dem gjøre det tenker du sikkert nå, men ja.. En vet jo aldri.. Eventuelt ta det på epost til VG?
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Oisann, sjå her ja.! Men hva i alle dager så mye koder dem skal ha på alt mulig i dette patentopplegget. :eek:

Takk til begge 2!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det holder å velge type (Patent, Varemerke eller Design) og et søkeord.

Jepp. Jeg fant litt greier, men det var jo ufattelig med kodegreier i resultatene også. Ikke det at noe er dårlig forklart. Det er forklaringer på alt.

Her har jeg ett eksempel på ett resultat. Jeg søkte etter "Habbo," og akkurat dette er mer tilfeldig fra min side. Den leverer samme resultat som på noe andre jeg søker på også.

https://dbsearch.patentstyret.no/Vis_patent.aspx?idappl=200602426&domene=V&version=1&tyapplication=

(540) Merketype Merket er et ordmerke i standard font

Hva betyr dette? Betyr det at Habbo faktisk "eier" HABBO.... Betyr det liksom at Habbo "eier" disse bokstavene i denne rekkefølgen?
 

picxx

Well-Known Member
Er vi pliktig til og informere om at logo er registrert varemerke?

Hvordan skulle vi da fått alle de morsomme rettssakene?
 

clinton4

Medlem
En varemerkeregistrering gir deg enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for dine varer og/eller tjenester. Det innebærer at andre ikke kan bruke et varemerke som kan forveksles med ditt for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som ditt merke er registrert for.

Eneretten gjelder bare bruk i næringsvirksomhet, for eksempel bruk av merket på selve varen, på innpakningen, i reklame, i forretningsdokumenter, i muntlig omtale eller på annen måte.

Et varemerke er ofte et resultat av en betydelig innsats i form av tid og ressurser. Det er derfor viktig at du sikrer deg eneretten til ditt varemerke.
 

picxx

Well-Known Member
En varemerkeregistrering gir deg enerett til å bruke varemerket som kjennetegn for dine varer og/eller tjenester. Det innebærer at andre ikke kan bruke et varemerke som kan forveksles med ditt for varer og/eller tjenester av samme eller lignende slag som ditt merke er registrert for.

Så posten hadde egentlig ikke lov å bruke logoen til det australske postvesenet, ikke sant?

Norske 'flokker' er så opptatt av alt idiotisk fjams og fjas de, at de glemmer faen meg å tjene penger på det de gjør.
 

clinton4

Medlem
Så posten hadde egentlig ikke lov å bruke logoen til det australske postvesenet, ikke sant?

Dersom det australske postvesenet har registrert sin logo/varemerke i det norske registeret og ikke har gitt samtykke til posten, så ja. Men man må beskytte en logo/varemerke i hvert enkelte land beskyttelsen skal gjelde for.
 

picxx

Well-Known Member
Dersom det australske postvesenet har registrert sin logo/varemerke i det norske registeret og ikke har gitt samtykke til posten, så ja. Men man må beskytte en logo/varemerke i hvert enkelte land beskyttelsen skal gjelde for.

Høres fornuftig ut.
Morsomt å se om polet i norge snart kapper logoen til et eller annet pol i utlandet (om det fremdeles finnes pol i utlandet?)

vel, såfremt man er statlig spiller et jo egentlig ikke den store rollen da vi har mer enn nok penger (om man ser bort fra den ekstremt slunkne oljeformuen selvsagt)
 
Topp