Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Et nytt firma patenterer noe som har vært lagd lenge?

HPF

Medlem
Så med andre ord har hun fått en designbeskyttelse basert på akkurat det bildet hun sendte inn? At den kombinasjonen med de bildene (som jo er en privatpersons bilder igrunn), akkurat den plasseringen og utformingen av "mandag-fredag" og rutenett som ligger på samme vis er "hennes"?
Jeg tror ikke jeg ville laget et produkt som er for tett opp til det hun har designbeskyttet.

§ 2. Definisjoner

I loven her forstås med
1. design: utseendet til et produkt eller en del av et produkt som særlig følger av de karakteriserende trekkene ved linjene, konturene, fargene, formen, strukturen eller materialet til produktet eller produktets ornamentering.


Er sikkert flere andre paragrafer i designloven også som kan tenkes å være aktuelle.

Mener du produktet ikke har krav på designbeskyttelse kan du klage.
 

Speca

Medlem
Syns den der høres snodig ut. Et "interiørmessig arrangement" høres ut som en helhet, altså ikke enkeltmøbler, ut fra "arrangement".

Det er mulig jeg er på jordet, men jeg mener å huske at det var mulig å få designbeskyttet enkeltdeler i interiørmessige arrangement, men jeg har ikke boka her. Prøve å huske å ta den med tilbake når jeg skal hjemom til helgen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg tror ikke jeg ville laget et produkt som er for tett opp til det hun har designbeskyttet.

§ 2. Definisjoner

I loven her forstås med
1. design: utseendet til et produkt eller en del av et produkt som særlig følger av de karakteriserende trekkene ved linjene, konturene, fargene, formen, strukturen eller materialet til produktet eller produktets ornamentering.


Er sikkert flere andre paragrafer i designloven også som kan tenkes å være aktuelle.

Mener du produktet ikke har krav på designbeskyttelse kan du klage.

...og da krasjer det motsatt vei - for hvis det IKKE skal være så spesifikt, så finnes det jo tydeligvis mange som har gjort akkurat det samme lenge.
 

n0stra

Medlem
Jeg tror ikke jeg ville laget et produkt som er for tett opp til det hun har designbeskyttet.

§ 2. Definisjoner

I loven her forstås med
1. design: utseendet til et produkt eller en del av et produkt som særlig følger av de karakteriserende trekkene ved linjene, konturene, fargene, formen, strukturen eller materialet til produktet eller produktets ornamentering.


Er sikkert flere andre paragrafer i designloven også som kan tenkes å være aktuelle.

Mener du produktet ikke har krav på designbeskyttelse kan du klage.

Nå er det vel heller hun som uavhengig av andre har lagd noe som hovedsaklig skiller seg fra produkter som har vært laget paralelt og i mange år før henne - kun ved at hun bruker en kundes egne bilder. Bilder hun ikke har noe som helst eiendomsrett til da disse bildene er oversendt fra kunden og vil være forskjellig selvsagt fra produkt til produkt.

Jeg begynner å lure på om det bildet hun har lagt ved av en spesifik tavle (ligger i søknaden hennes) er hva som er beskyttet. Og det ville jo isåfall være helt greit. Men det blir jo isåfall veldig dumt å først betale 1300 og så 20 000 for å designbeskytte en tavle hun har lagd til en spesiell kunde og som jo selvsagt ikke er lik de hun kommer til å lage for andre kunder?

Å designbeskytte noe så generelt som en kalender på en akrylplate blir alt for dumt av flere grunner som sagt. Først benytter hun en font som hun har kjøpt fra andre og som er allment tilgjengelig. Og jeg tviler på om man kan patentere kvadratiske linjer som danner et rutenett.

Målet vårt er selvsagt ikke å kopiere hva hun lager - men vi har lagd slike ting både i folie og på akrylplater i lang lang tid - og mange andre innenlands og utenlands har gjort det samme. Brukes ofte av bedrifter for å planlegge alt fra utkjøringer til salg/pakking/planlegging.

Vi har i lengre tid vurdert å utvide vårt utvalg på Dørskilt - Dittskilt.no hvor vi leverer akrylprodukter for privatkunder hvor vi henter inspirasjon og erfaring fra våre bedriftssalg. Da blir det litt kjedelig om vi kan risikere å bli dratt for retten bare fordi noen tror de har kapret retten til å lage kalendere på akrylplater.
 

n0stra

Medlem
Takker for innspill forresten, veldig interessant da jeg er ekstremt nøye med rettigheter, lovverk og å holde oss utafor problemer. Selv om jeg synes det hele virker "fishy" med tanke på som sagt at produktet er sammensatt av eksisterende produkter hun ikke har patent på og som er allminnelig tilgjengelige, og at noe så generelt som en kalender vanskelig kan patenteres.

Er slike ting man lærer av.
 

n0stra

Medlem
TorsteinO: som du kan se i tidligere linker er det ikke noe problem å finne bilder og referanser fra haugevis av selskaper verden rundt som lager slike ting. Jeg synes uansett det er passe drøyt av patentstyret hvis det virkelig er slik at de har innvilget henne et såpass vidt designpatent - spesielt med så slett research. De burde jo kontaktet noen som jobber jevnlig med akryl (som stort sett er skilt og dekorforretninger) og spurt- ville fått svar umiddelbart.

Jeg har som sagt sendt epost til dem også og spurt, men det står jo at en klage må inn innen 9 måneder. Og det tar måneder å få behandlet noe som helst hos byråkrater.Og vi hadde tenkt å sette igang utvidelsen vår forlengst.
 

HPF

Medlem
Nå er det vel heller hun som uavhengig av andre har lagd noe som hovedsaklig skiller seg fra produkter som har vært laget paralelt og i mange år før henne - kun ved at hun bruker en kundes egne bilder.
Skrivetavlen tilbys både med og uten bilder.

I § 9 stå det "Designretten omfatter enhver design som ikke gir den informerte brukeren et annet helhetsinntrykk."

Designelementer som klart plexiglass, distansestykker av aluminium etc kan gi et helhetsinntrykk som skiller seg fra et vanlig whiteboard med rutenett. Selv om funksjonaliteten er den samme så er designet annerledes. Det er ihvertfall slik jeg forstår det.

Skrivetavlene til ukeplan.no kunne jeg ha hengt på veggen hjemme, et whiteboard blir litt "industriellt" så det er helt uaktuellt.
 

HPF

Medlem
TorsteinO: som du kan se i tidligere linker er det ikke noe problem å finne bilder og referanser fra haugevis av selskaper verden rundt som lager slike ting.
Jeg så du hadde lagt ut en link til et firma i Australia som begynte å skrive om lignende produkter i 2008 elns, kort tid før ukeplan.no dama leverte søknaden sin, og produktene er så like at det er godt mulig hun har hentet "inspirasjon" derfra. Men det er altså i Australia og ukeplan.no dama har designbeskyttelse i Norge (og EU ser det ut som).

Om det eventuellt kan brukes mot designbeskyttelsen at et designmessig lignende produkt var "allment tilgjengelig" i et annet land før hun søkte, og om du kan bruke tredje persons produkter i din egen sak, vet jeg ikke.
 

n0stra

Medlem
HPF: det står klart og tydelig i patentstyrets vedtekter at man ikke kan søke beskyttelse med noe som er allerede i produksjon i utlandet.

Som jeg har skrevet tidligere også er avstandsstykkene og akrylplaten produkter man kjøper fra fabrikk i stor skala og det selges massevis av dette daglig over hele verden til skiltbransjen. Jeg snakker ikke om whiteboard som er noe man kjøper ferdig fra en fabrikk i kina :)

Denne damen startet bedriften sin senhøsten 2009, så det stemmer det du sier at det australske firmaet startet opp sin nettside og viste de produkter de også hadde lagd tidligere - i 2008. Men jeg tror faktisk ikke hun direkte har kopiert eller iallefall skjønner det om hun har blitt inspirert av andre. Jeg tror rett og slett at hun innbiller seg at slike produkter aldri har vært lagd før, at hun fikk en ide og dermed tror at ingen andre har tenkt tanken før.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
TorsteinO: som du kan se i tidligere linker er det ikke noe problem å finne bilder og referanser fra haugevis av selskaper verden rundt som lager slike ting. Jeg synes uansett det er passe drøyt av patentstyret hvis det virkelig er slik at de har innvilget henne et såpass vidt designpatent - spesielt med så slett research. De burde jo kontaktet noen som jobber jevnlig med akryl (som stort sett er skilt og dekorforretninger) og spurt- ville fått svar umiddelbart.

Jeg har som sagt sendt epost til dem også og spurt, men det står jo at en klage må inn innen 9 måneder. Og det tar måneder å få behandlet noe som helst hos byråkrater.Og vi hadde tenkt å sette igang utvidelsen vår forlengst.

Hey, altså - ikke gå alt for mye i forsvar her nå: Jeg er helt enig med deg, jeg kan ikke forstå at de skal kunne få designbeskyttelse på det der, jeg bare sier at den enkleste måten å slå beina under eventuelle anklager om plagiat vil være å bevise at dere har laget det lenge før dem.

Det eneste jeg kan forstå som kan gjøre den beskyttelsen gyldig, er at den ENTEN må være så ekstremt spesifikk at bare å endre småpirk skal være nok, ELLER så ryker de selv på at det de lager er alt for likt det andre har laget lenge før dem. Litt "bordet fanger" på en måte. Enten må det være spesifikt, eller så må det IKKE være spesifikt, det kan ikke være "både/og", og jeg tror de da ryker ut fortere enn svint. Dårlig jobb av patentstyret? Ja, kan virke sånn.
 
Topp