Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ett enkelt nettbutikk script?

Santo

Active Member
(Dette er en fortsettelse på mitt off-topic spørsmål i denne tråden)

Hei,

Jeg skal starte noen små nisjeshop'er (få varetyper og kortbetaling) og er på jakt etter ett enkelt (for kunden) men bra webshop script.

Jeg trenger mao. ikke drøssevis av funksjoner og jeg ønsker fremfor alt at selve bestilling og betalingsprosessen skal være enkel.

Mange av de kjente webshoppene som Zen Cart, Prestashop, Magento, osv. har en veldig innviklet kjøpsprosess. På Prestashop f.eks. må man igjennom 5 trinn før man er ferdig med kjøpsprossen, og det mener jeg er altfor mange trinn.

Ideelt sett mener jeg at man bør igjennom 1 eller maksimalt 2 trinn + en eventuell tur til en ekstern kortleverandør.

Om scriptet koster penger eller er gratis er ikke viktig.

Så om noen har noen ideer til ting jeg kan se etter ville det vært flott :)
 

Santo

Active Member
Hva med så enkelt som PayPal sin egen shoppingcart?

Ser for meg noe som jeg kan gi et helt egent design, samt at jeg tror jeg kommer til å styre unna Paypal ifm. kortbetalingen (kanskje untatt helt i starten slik som du foreslo i den andre tråden).
 

Santo

Active Member
Jeg har installert og testet diverse webshop'er nå, men fortsatt ikke funnet ut hvem jeg skal gå for. Jeg har ikke installert Mageno enda, da jeg har fått inntrykk av andre om at denne er svært ressurskrevende, avansert for nybegynnere, osv.

Men Magento har en stor fordel, og det er det en ekstern leverandør som leverer til den; og navnet er OneStepCheckout...

Jeg synes mange av webshop'ene jeg har testet har svært tungvinte og omstendelige bestillingsprosesser med haugevis av trinn som kunden må igjennom, men OneStepCheckout har løst dette på en glimrende måte.

Se screenshot:
41c40ff037f194e86e96e2f15987d936.jpg


Finnes det noe tilsvarende OneStepCheckout til de andre kjente? (Prestashop, Opencart, Zen Cart, osv.) Jeg har lett og søkt masse selv, men ikke funnet noe som ser ut til å være like elegant som dette.

Er Magento forøvrig så ressurskrevende og "vanskelig å ha med å gjøre" som jeg har fått inntrykk av?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Har sjekket litt rundt med Magento selv, men så vidt jeg skjønner er dette svindyrt om man skal ha det innstallert på egen server og kunne endre alt selv. Alternativet er å kjøpe "Go"-versjonen, men da hoster de dette for deg og jeg fikk inntrykk av at det er litt begrenset hva man kan endre og ikke. Er vel mest for de som ikke har noe teknisk innsikt, men bare trenger "plug and play".

Har du vurdert OpenCart? Holder på å teste dette selv og det er kanskje litt mer enn du trenger, men det er jo gratis og ser veldig enkelt og greit ut.

Det er det samme som MyStore.no bruker om jeg ikke tar feil.

Det finnes massevis av gode design til 200-300,- og det finnes også en god del "extensions" som kan kjøpes. Som f.eks "one page checkout" ;)

Extensions - One Page Checkout - Increase Sales/One Page/No Data Loss/No Back end Changes

Direktelink til demo:

Checkout
 
Sist redigert:

kristofferR

New Member
Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en hostet løsning som Shopify. Løsninger som osCommerce og Magento er både tunge (servermessig) og mye styr å sette opp. Jeg synes ikke alt arbeidet er verd det, spesiellt ikke for små nettbutikker som ikke drives på fulltid.

Med Shopify kan du bruke tiden din på det som er viktigst, nemlig selve businessen og ikke alt det tekniske.
 

Santo

Active Member
Har sjekket litt rundt med Magento selv, men så vidt jeg skjønner er dette svindyrt om man skal ha det innstallert på egen server og kunne endre alt selv.

Magento er vel gratis? Om man da ikke velger Professional eller Enterprise versjonen. Eller er jeg helt ute på viddene her?

OneStepCheckout til Magento koster derimot en del. Den finnes i tre versjoner og koster enten €245, €345 eller €590.

Har du vurdert OpenCart? Holder på å teste dette selv og det er kanskje litt mer enn du trenger, men det er jo gratis og ser veldig enkelt og greit ut.

Det er det samme som MyStore.no bruker om jeg ikke tar feil.

Det finnes massevis av gode design til 200-300,- og det finnes også en god del "extensions" som kan kjøpes. Som f.eks "one page checkout" ;)

Ja, OpenCart er en av de jeg har testet, og den ser ganske ok ut. Kanskje ikke like stort utvalg kvalitetsthemes som til Magento, Prestashop, osv. Men ikke så verst.


Denne ligner absolutt på OneStepCheckout til Magento. Mangler noen elementer, men oppsettet ser ganske likt ut.

Demoen var forøvrig litt rar når jeg testet med IE. Når jeg har lagt til en vare i handlekurven og deretter går til kassen så ser jeg det "One Page Checkout"-oppsettet i et halv sekund eller noe, så reloades siden og plutselig står det bare "Your shopping cart is empty!".

Når jeg testet med Firefox skjedde ikke dette.

Forøvrig takk for svarene Dag :) Igjen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det stemmer nok som du sier at en av versjonene til Magento er gratis, og Magento skriver dette:

As this edition is unsupported it is intended to be used by those happy to spend time and resource solving issues independently

Men som du nevner, one page checkout koster fra 245 euro til Magento, og 50 dollar til OpenCart.

Jeg vet ikke hvordan du vil ha det, men selv liker jeg å ha mulighet til å endre alle filer og dermed ha full kontroll på det som skjer, istedet for å være avhengig av at et firma skal fikse det for meg og at jeg da (ofte) må betale for dette.
 

Santo

Active Member
Det stemmer nok som du sier at en av versjonene til Magento er gratis, og Magento skriver dette:
"As this edition is unsupported it is intended to be used by those happy to spend time and resource solving issues independently"

Jeg vet ikke hvordan du vil ha det, men selv liker jeg å ha mulighet til å endre alle filer og dermed ha full kontroll på det som skjer, istedet for å være avhengig av at et firma skal fikse det for meg og at jeg da (ofte) må betale for dette.

Dette er vel egentlig ikke så forskjellig fra andre script. Dersom du trenger hjelp er det jo som regel fra community'ene til scriptene som man får det, og jeg regner med at Magento har et community som kan hjelpe slik alle de andre har.

På utgavene til Magento som koster, Professional (fra $2995 pr. år) og Enterprise (fra $12990 pr. år), så får man support og garantier direkte fra Magento.

Men når det er sagt så har jeg lest og hørt at Magento er bygget opp på en slik måte at det er mye vanskeligere å endre ting i kode, osv. uten å ha svært god kjennskap til Magento eller være svært dreven på kode.

De andre shop'ene (slik som Prestashop, OpenCart, Zen Cart, osv.) skal være lettere å forstå/endre.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg har egentlig ikke tittet noe særlig på osCommerce, da jeg trodde denne var iferd med å "dø ut".

Jeg ser f.eks. at Domeneshop ikke lenger tillater at man benytter denne løsningen på deres servere pga. hensyn til sikkerhet og tjenestestabilitet.

Driftsmeldinger

Det stemmer forsåvidt. Hvis du dog kan vise til teknisk kunnskap og innsikt, og har kontroll på nettbutikken din, aksepterer de at du kjører osCommerce.
 
Topp