Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få ned overskuddet på lovlig måte.....

Beergear.no

Medlem
Er det noen måte man kan få ned overskuddet i inneværende år i et enk. Foretak uten å bryte loven?
Tenker da på å kjøpe ting man ikke bruker før neste år, men betaler for i år.
Om man f. Eks kjøper mye emballasje, tilbehør til skrivere, konvolutter, frimerker og andre forbruksvarer.
Hvordan vil da dette bli regnskapsført. Er på ingen måte ute etter å bryte loven, men benytter gjerne smutthull.
Tar gjerne i mot andre tips enn det jeg har nevnt her.
Vi ønsker å legge opp litt 'penger' som skal investeres etter nyttår uten å bli skattet ihjel.
Om det ikke går er vel eneste løsning å bli as slik jeg har forstått det....
 

RipZ

Medlem
Det er ikke uten grunn at november og desember som regel er de månedene hvor flest kjøper andres nettsider... Feks.. Ikke noe ulovlig i det.

Å kjøpe en webside er vel en investering og ikke en kostnad. Man kan vel ikke uten videre kostnadsføre dette?
 

Beergear.no

Medlem
Mulig jeg ikke helt fikk frem poenget mitt her.

Det jeg er ute etter er å gjøre innkjøp i år, som jeg uansett må gjøre neste år.
Men dette må være utgifter som utgiftsføres i 2011.
Har regnskapsfører, så det må være lovlig og "riktig"

Tenkte f. Eks på porto.
Kjøper jeg inn dette (smartkonvolutter og Norgepakke lapper) i f. eks desember vil vi slippe utgifter til dette i januar.
Med andre ord, ønsker å forskyve overskudd fra 2011 til 2012.
Så tar jeg heller skatten på dette i 2012, for uansett vil det jo ende opp som overskudd.
Føler ikke at dette er å "jukse" om det er lovlig.....
 

metallian

Medlem
Kan ikke se noe som taler for at det du snakker om er annet enn fullt lovlig. Her har du noen kjappe tips fra meg som også har ENK og gjør alt lovlig:

*Kontorutstyr
*Husk hjemmekontor muligheten
*Deler av tlf og internett kan føres
 

Beergear.no

Medlem
Takk for tips!
Kontor utstyr og et ganske dyrt kamera (Produkt bilder) har jeg kjøpt alt :)
Internett, tlf, og hjemmekontor tar regnskapsfører seg av.
Tror egentlig den enkleste løsningen for oss er å bruke pengene på porto.
Det er en av våre største utgifter, og det er noe vi VET vi vil spare på allerede i januar.
 

Beergear.no

Medlem
EN ting til jeg lurer på :)
Hva om jeg bestiller og betaler for varer sent i desember?
De vil jo da ikke bli med på varelageret når vi tar vareopptelling i desember. Er det lovlig?
Disse vil jo da først bli talt opp i 2012, men utgiftene kommer med i 2011.
Eller vil dette bli lagt til på 2011 omsetningen av regnskapsfører?
 
Sist redigert:

RipZ

Medlem
Hvis du har en regnskapsfører ville jeg i utgangspunktet diskutert dette med han - det er til syvende og sist han som skal godkjenne regnskapet ditt.

I utgangspunktet skal materiell kostnadsføres når det blir brukt. Kjøper du inn porto i desember, men bruker portoen i januar - skal det kostnadsføres i januar. Det kan likevel være at det finnes smutthull som lar deg kostnadsføre mindre utgifter på et tidligere tidspunkt.

Husk at utgift != kostnad. Kun kostnader vil påvirke resultatet ditt.

At noen har kommet unna med å kjøpe en webside i desember og ført dette som kostnad gjør det ikke nødvendigvis lovlig. Det samme gjelder andre råd du vil få i denne tråden. Så mitt tips er å ta kontakt med en advokat eller regnskapsfører som kan stå inne for de rådene de gir deg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med å gjøre noe du uansett kan tenke deg å gjøre? Har du kunder i utlandet f.eks kan du jo besøke dem. Forretningsmøte i Dubai? Sju-stjerners hotell?
 

Smbinfo

Medlem
1. Hvis kjøpet er under kr 5000 eks mva (gitt at du er momspliktig) kan du utgiftsføre det i 2011. I alle fall når det kommer til PCer, telefoner, etc. Det hjelper ikke å dele opp en ordre i to, eksempelvis kjøpe PC skjerm og PC hver for seg.

2. Innkjøp over 5000 vil også gi et fradrag i inntekten, men da med ett års avskrivning som kostnad. Det kommer da ann på hva du kjøper hvor mange år den avskrives etter. Men kjøper du eks en bil i desember 2011 vil du kunne utgiftsføre 20% av beløpet i 2011. Kontorutstyr vil kunne gi deg 30% av kostnaden i fradrag.

3. Verdien på porto må beregnes som en eiendel om dette er større beløp. Hos små firmaer som ikke driver sender ut annet enn regninger er det ikke vanlig å ta hesyn til småbeløp som står på konto over nyttår. Men i ditt tilfelle skal det nok tas hensyn til, Om regnskapsfører velger å gjøre det er dog ikke sikkert.

4. Inntekter kan også gjøre en forskjell på skatten din. Litt ettersom hvilke bestillinger du har liggende og hvile varer/tjenester du selger kan du ha mulighet til å utsette noe av salget til over nyttår. Men dette kommer i stor grad ann på når det anses at tjenesten/varen er levert. Sender du varer bør du med andre ord vente med å sende disse til etter nyttår.
 
Topp