Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Få tilbake mva på utstyr kjøpt for to år siden?

Thord

Medlem
Hei. Det har seg slik at jeg kjøpte en maskin til 50.000 (med mva) til enmannsforetaket mitt for to år siden. Jeg har ikke startet med produksjon ennå (og har derfor ikke hatt noen omsetning), og har heller ikke oppgitt at denne er kjøpt inn til firmaet noe sted, verken i skatteligning, regnskap eller noe annet. Men jeg har dog kvittering og den er kjøpt ved at jeg måtte oppgi org.nr. mitt til firmaet som solgte den.

Nå har det seg slik at jeg egentlig ikke vil bruke enmannsforetaket, men starte et AS og "gi" denne maskinen til ASet. Er det noen måte jeg kan få tilbake MVAen for denne maskinen med tanke på at det ikke har gått tre år ennå (forutsatt at jeg får inntekt via firmaet)?

Takk for hjelpen og beklager mangel på peiling :p
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg tror du vil ha store problemer med det, ettersom du ikke har hatt omsetning i enkeltpersonforetaket, derfor kommer du ikke inn under reglene om tilbakegående avgiftsoppgjør. Heller ikke kan du føre den og trekke mva i aksjeselskapet du skal stifte ettersom fakturaen ikke er utstedt til selskapets navn (og den ble kjøpt lenge før det ble stiftet). Heller ikke kan jeg se at du kan omdanne enkeltpersonforetaket til AS og ta den med deg på den måten, ettersom du ikke driver næring nå.

Slik jeg ser det er eneste mulighet å selge for minst 50 000 i enkeltpersonforetaket, kreve tilbakegående mva-oppgjør og deretter overdra den til selskapet.

Slik situasjonen er nå kan du enten bruke den som del av aksjekapital, men det krever revisorbekreftelse, eller du kan selge den til aksjeselskapet. Ingen av delene gir deg mva-fradrag, men du får i alle fall avskrevet den.
 

Thord

Medlem
Takk for svaret :) Tror jeg bare beholder det i ENKet og satser på å ta noen parallelle oppdrag med ASet.
 
Topp