Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Får dere også mail fra tullinger?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg får nesten daglig mail fra tullinger over hele verden som skal ha: sitat: "World class design work and coding". Og videre: "Vi can pay up to $100 for the entire project. This would include design, coding, installment and support".

De fleste har sett at jeg har laget en mengde themes for WP, av heller varierende kvalitet hvis jeg skal være ærlig (de suger vel egentlig de fleste), og kontakter meg av den grunn.

Og det er jo hyggelig. Det er jo et kjempekompliment å bli kontaktet av en som sitter på andre siden av kloden. Spesielt når denne personen mener du holder "world class".

Jeg får også en del mail fra folk som har fått anbefalt å kontakte meg av andre. I digitalpoint (og i webforumet her også faktisk) skjer det stadig vekk. Veldig hyggelig.

Men, de er jo noen tullinger. $100 er ikke nok for et "world class" uansett hva det måtte være. Hvor får de disse ideene sine fra? Tror de virkelig at verdens beste gjør ting for 500 spenn, minus skatt? Ikke at jeg er verdens beste, absolutt ikke, men faen heller:

Jeg gjør ikke prosjekter under 10,000 eksl.mva. Ikke fordi jeg liksom er så faens dyktig, men fordi prisen faktisk skremmer vekk tullingene. Jeg vil jobbe med og for seriøse folk, det er mye mye lettere. Både med tanke på betaling, samarbeid og hele pakka. Tullingene har jeg jobbet for før, det var bare et jævla rot. betaling kommer ikke. De vet ikke hva de skal ha, osv.

Klart, jeg gjør jo selvsagt masse småting for bloggere rundt omkring. Installere plug-ins, tilpasse dem, ordne litt her og der og sånn. Sånt gjør jeg en del av, og tar ikke alltid betaling heller. Hvis jeg liker bloggeren.

Ærlig talt, det er jævla synd at det finnes tullinger som faktisk GJØR "world class" coding og design for $100. Det er på grunn av disse at vi andre må plages med "tilbud" om jobber med latterlige priser. Synd. Man burde hatt et jævla stort møte der man samlet det som var av designere og kodere i verden og bestemte en gang for alle at "heretter tar vi oss skikkelig betalt".

Anyway, får dere også mail fra slike folk, eller er det bare meg?
 

picxx

Well-Known Member
Når majoriteten av verdens designere, kodere og webmastere faktisk er skolgutter med $50 / mnd. i lommepenger vil det vil bli en del slike henvendelser all den tid man gjør seg tilgjengelig worldwide.
At man tidligere kanskje også takket ja til slike prosjekter vil man slite med lenge i ettertid.
 

sKrud

Meget sliten student
Angående akkurat dette.. Snakket jo med deg om et design her om dagen, men sa jo greit i fra om at jeg ikke betaler norkse priser.. Man fant en tulling i india som kunne gjøre hele jobben for 230USD..! Så får vi se om han kan greierne sine... I så fall kan du jo kanskje skjønne hvorfor folk tilbyr deg $100 :p


Men, forstår deg godt, jeg gidder aldri gjøre design jobber lengre... Da må det være godt betalt.. Å det får man ikke på det internasjonale markedet..

-morten
 

picxx

Well-Known Member
Man fant en tulling i india som kunne gjøre hele jobben for 230USD..! Så får vi se om han kan greierne sine... I så fall kan du jo kanskje skjønne hvorfor folk tilbyr deg $100 :p

Det som er litt morsomt med det internasjonale markedet er at medmindre man kjenner designeren fra før kan det godt være at den inderen er en av disse som har skrevet til peter og lurt på om han kunne gjøre det for $100. Det blir en netto på $130 til inderen det ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg sitter igrunn på begge sidene av gjerdet når det gjelder slike saker.

Jeg driver jo selv så smått å utvikler nettsider. Eller, jeg gjør vel ikke så mye selv lengre annet enn å skaffe salget og videresende oppdraget. Men allikevel tar jeg meg "godt betalt norsk" pris når jeg skal gjøre noe. Og er fornøyd med det. Kunne ikke tenke meg å jobbe til noe inderpris. Da skulle iallefall dama ha vært jæævli pen.

Men når det kommer til de gangene jeg har oppdrag for meg selv, så kunne jeg aldri i verden tenke meg å betale norsk pris. Her i Norge så må man ha 10 000 kroner om man skal lage en enkel nettside. Det er rett og slett for å overleve. Moms, skatter og andre avgifter er jo relativt langt høyere her i Norge, så om du bruker noen dager på denne nettsiden er ikke 10 000 kroner så veldig mye. Om du derimot bor I Peru, så ville 10 000 kroner bli som å få betalt 100 000 kroner for samme oppdrag her i Norge (eh, nei jeg har ikke regnet 100% på disse tallene). Alt er latterlig mye billigere der nede, så om dem skal legge seg på en pris som tilsvarer det som er nødvendig for å overleve der nede, så blir det langt billigere.

Det er bare dessverre slik det er. De som leverer tjenester i internettbransjen er vel de som merker dette best, da internettverden er mye mindre enn den virkelige verden. Man kan jo ikke leie en snekker fra Peru, så det vil jo aldri bli det samme.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kenneth har et godt poeng og det er det vi må tenke på vi bortskjemte rike kakser her opp i nord av jordkloden!

En normal lønn for f.eks en arbeider i Russland ligger på ca 1500,- NOK, altså 250$-270! Det vil derfor være helt vanvidd å betale 1800$ (ca.10.000 NOK) til denne personen! Over et halvt års lønn!!!!

Så lenge markedet er World Wide så vil det være store forskjeller fra "våre" priser. Norge er og skandinavia er tross alt det dyreste stedet å leve i verden, og vi kan umulig konkurrere på pris!

Jeg må innrømme at jeg blir litt irritert når jeg ser slike innlegg på DP eller nå her... Det virker som man ikke klarer å sette seg inn at markedet faktisk er der for slike priser, og vil man være med å konkurrere så må man ned på de prisene eller ha andre gode salgsargument for å få høyere pris!
Og, mange av disse som tilbyr slike tjenester til en så "billig" pris (for oss) sitter kanskje og tenker at de er drit heldige om de klarer å få en så "høy" pris, da det i flere tilfelle vil være mye penger for dem.

Ha respekt for disse menneskene som faktisk tilbyr sine tjenester til sin markedspris og ikke se ned på dem av den grunn!!!

Det var min lille "preken" i dag! :) Og, Peter - du bør fortelle på dine nettsider i hvilket prisområde du tar oppdrag hvis dette er viktig for deg! Da slipper du kanskje disse unødvendige mailene.
 

MrOlsen

Medlem
Prøvde meg på en norsk web designer....4500 kroner tok han + moms....sykt mye for den jobben han gjorde...og resultatet var dårlig. . .
Har forståelse for at han må tjene penger, men takke meg da til Indere. Da selv om det blir litt Yes sir Yes sir ....What sir????

Vi lever da tross alt i en Global Verden...

Noen som vet om noen gode webdesignere? Som er til å stole på og gjør det til lokale lønninger...? (Ikke norske lønninger)
 
Topp