Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føre regnskap selv, eller ikke (AS)?

Kristians

Medlem
Hei,

Driver å lurer på om jeg skal føre regnskapet for ASet mitt selv eller ikke.
Det meste er vel enkelt og greit, men kan vel også dukke opp utfordringer/nye regler det er vanskelig å holde seg oppdatert på?

Regnskapet skal være ganske enkelt, penger inn, penger ut og noe leasing som kommer snart.

Regnskapet er på ca. 100 billag totalt og jeg betaler ca. 20 000 pr. år. Dette tilsvarer 2 1/2 dags arbeid for min del (regnskapsføringen vil mest sansynlig ikke gå på bekostning av annen jobb, men greit å regne slik uansett.)

Hva tror dere andre som fører regnskap selv? Hvor mye tid vil jeg bruke (vil selvsagt bruke en del tid i begynnelsen)?

Ha en riktig god påske!
 

Smbinfo

Medlem
Hei,

Driver å lurer på om jeg skal føre regnskapet for ASet mitt selv eller ikke.
Det meste er vel enkelt og greit, men kan vel også dukke opp utfordringer/nye regler det er vanskelig å holde seg oppdatert på?

Regnskapet skal være ganske enkelt, penger inn, penger ut og noe leasing som kommer snart.

Regnskapet er på ca. 100 billag totalt og jeg betaler ca. 20 000 pr. år. Dette tilsvarer 2 1/2 dags arbeid for min del (regnskapsføringen vil mest sansynlig ikke gå på bekostning av annen jobb, men greit å regne slik uansett.)

Hva tror dere andre som fører regnskap selv? Hvor mye tid vil jeg bruke (vil selvsagt bruke en del tid i begynnelsen)?

Ha en riktig god påske!

Det er ikke veldig vanskelig når du kommer inn i det.

Det vanskeligste er gjerne innrapporteringen til staten. Jeg ville personlig valgt å føre selv, men brukt en regnskapsfører med tilgang på samme regnskapssystem til å se over samt levere årsoppgjøret (endel eklere når man har verktøy for dette).

Skal du ha ut lønn er dette spesielt nyttig.

Skal du gjøre dette kan det være greit å velge regnskapsfører før system, med mindre du har spesielle krav til systemet og automatisering av faktura/bokføring salg(abonnement,kassaoppgjør,nettbutikk etc).

Velger du regnskapsfører først gir de deg mest sannsynlig tilgang til deres system. Dette kan også være rimeligere enn å kjøpe regnskap/fakturasystem selv.
 
Hei,

Det anbefales på det sterkeste å føre regnskapet selv. Forutsetter da at du er villig til å sette deg inn i de forholdsvis enkle reglene som gjelder.

Det er lærerikt og du sparer penger. Direkte gøy :p
Når du har gjort et MVA oppgjør, AGA og skattetrekk to terminer så kan du det.

Et godt elektronisk regnskapsprogram som e-conomic og litt hjelp til en god og hensiktsmessig kontoplan så er det en lek. Litt hjelp i starten er bra.

Når du har ført 20 bilag så er du jevngod med de fleste regnskapsmedarbeiderne i Norge ;)

En bok om årsregnskap og et tre dagers kurs i regnskapsførsel og du nærmer det stygt nivået til en statsautorisert revisor.
 

Smbinfo

Medlem
Hei,

Det anbefales på det sterkeste å føre regnskapet selv. Forutsetter da at du er villig til å sette deg inn i de forholdsvis enkle reglene som gjelder.

Det er lærerikt og du sparer penger. Direkte gøy :p
Når du har gjort et MVA oppgjør, AGA og skattetrekk to terminer så kan du det.

Et godt elektronisk regnskapsprogram som e-conomic og litt hjelp til en god og hensiktsmessig kontoplan så er det en lek. Litt hjelp i starten er bra.

Når du har ført 20 bilag så er du jevngod med de fleste regnskapsmedarbeiderne i Norge ;)

En bok om årsregnskap og et tre dagers kurs i regnskapsførsel og du nærmer det stygt nivået til en statsautorisert revisor.

Delvis enig:) dog synes mange dette er gørr kjedelig. Mye på grunn av at det er mye repeterende og ganske enkelt.

Men i tillegg er det mange spørsmål rundt skattefradrag, momsfradrag, lønn og aktiveringer som man ikke lærer på 3 dager. Disse støter heller ikke på disse bilagene ofte. Men det er selvsagt fullt mulig å finne ut av alt sammen.

Har man tid til dette, og mangler penger, så kjør på. Ellers ville jeg overlatt tastingen til andre og brukt denne tiden på det som bygger selskapet og generer penger inn.
 
Kristians; ta deg en tur innom bokhandleren og kjøp deg en bok med innføring i regnskap. Ellers kan du jo spørre her på forumet om hvordan du bokfører forskjellige typer bilag. Det var det jeg gjorde, og jeg lærte det ganske fort.

Eksempler:
- Sendt faktura til kunde
- Mottatt betaling fra kunde
- Kontantsalg til kunde
- Lønnsuttak firma
- Betalt arbeidsgiveravgift
- Mva-rapport

Det kan virke vanskelig på starten, men så fort du lærer å føre en ting så er det bare å føre det slik igjen. Sjekk ut alle temaer her under økonomi og regnskap :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg anbefaler ikke å gjøre dette selv. Dersom forretningen skal gjøres grundig og ende i suksess, er det viktig å fokusere på det man kan aller best (salg?). Regnskap kan andre bedre enn deg, og da er det mest nærliggende at du lar andre gjøre det.
 

quicktech

Medlem
Jeg er en av dem som irriterer meg grønn over regnskapskostnaden. Regnskap er liksom et "nødvendig onde". Så for noen år siden ble jeg fristet av tanken om å gjøre det selv, så jeg sa opp regnskapsføreren. Hva skjedde i praksis? Jeg som hadde så mange andre "viktigere" ting å tenke på lot regnskapet ligge å ulme/verke/akkumulere helt til bilagsmengden var blitt så voldsom og uoversiktlig at jeg innså jeg aldri ville ha sjangs til å gjøre det selv.

Så da hyrte jeg et nytt regnskapsbyrå og betalte en klekkelig sum for å få det ryddet opp i og gjort skikkelig :)

Deretter har jeg lært meg at den billigste og raskeste måten (hvertfall får mitt vedkommende) er å bite i det sure eplet, men sove godt om natta vel vitende om at regnskapet er i gode hender og at jeg derfor ikke får staten på nakken.
 
Jeg anbefaler ikke å gjøre dette selv. Dersom forretningen skal gjøres grundig og ende i suksess, er det viktig å fokusere på det man kan aller best (salg?). Regnskap kan andre bedre enn deg, og da er det mest nærliggende at du lar andre gjøre det.

Det er vel slike råd en får hos skattekontoret i Oslo ol. og de er vel ment.
Det er en gammel diskusjon om konsulenter og hva som er viktig. Skal de være "I-shaped or T-shaped". I-en står for dyp kompetanse innen et snevert felt og T-en står for breddekompetanse. Jo større selskapet er jo mer kan en tillate seg å være I-shapet.

For mindre bedrifter og start-ups er det nærmest en nødvendighet å være mer eller mindre T-shaped da alternativet er svært kostbart. Regnskap og økonomistyring er et must for alle som driver business og da kan kunnskap og forståelse gjerne komme gjennom å lære seg å føre eget regnskap.

Når du skriver "Dersom forretningen skal gjøres grundig og ende i suksess, er det viktig å fokusere på det man kan aller best (salg?)" så er det en selvfølgelighet og det ekskluderer ikke at en behersker endel andre områder.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Når du skriver "Dersom forretningen skal gjøres grundig og ende i suksess, er det viktig å fokusere på det man kan aller best (salg?)" så er det en selvfølgelighet og det ekskluderer ikke at en behersker endel andre områder.


Døgnet har dessverre kun 24 timer.
 
Topp