Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av forhåndssalg rundt nyttår

Nordland

Medlem
Hei!

Jeg har tatt bestilling på endel varer som ikke er kommet inn til meg enda. Dette ankommer ikke før neste år. Det er betalt inn en liten foråndsbetaling fra alle som har bestilt. Hvordan føres dette egentlig nå når vi nærmer oss nyttår? Inntektsføres alt i år?

Og hvordan gjøres det med verdien av det jeg har handlet inn? Varene er betalt fult ut, men ankommer som sagt ikke før januar. Taes dette med i varetelling?

Bruker Visma avendo eaccounting.

Takk for alle svar :)
 
Sist redigert:

appelsin

Medlem
Du mener vel kostnadsføre, og ikke inntektsføre?

Hvis en faktura er på under 15.000 kr, kan du få fradrag for hele beløpet i 2011. Dersom du kjøper en datamaskin til f.eks. 20.000 kr, må denne balanseføres. Da må denne avskrives over flere år. Varer til under 15000 avskrives altså 100 % i regnskapsåret, mens over dette beløpet så må dette beløpet avskrives over flere år, f.eks. fradrag på 20 % i året dersom datamaskinen har en forventet levetid på 5 år.

Det spiller ingen rolle når du betaler eller hva forfallsdatoen. Det er fakturadatoen som har betydning for når fakturaen skal regnskapsføres. Beløpet du skylder til leverandøren, skal stå under leverandørgjeld.
 
Sist redigert av en moderator:
Tidligere var det slik at inntektene skal bokføres den dag de kommer inn på konto (kontantprinsippet), men dette er endret slik at inntekten nå istedet føres den dagen kundefordringen opprettes (realisasjonsprinsippet).

Så når betalingen fra kunde engang kommer inn utpå nyåret blir den matchet mot den åpne regnskapsposten, og inntekten havner i tilfellet du skisserer over her i 2011-regnskapet.

Samme prinsippet gjelder for kostnadsføringen.
 
Sist redigert:

Nordland

Medlem
Appelsin: ja dette vet jeg :) Var inntektsføre som Bizminizer sier her.

Bizminizer: Ja riktig! Da må jeg føre det for i år. Hvordan er det da med verdien av varene som er betalt, men ikke kommet inn til meg. Litt usikker på hvordan dette gjøres i forhold til varetelling? Når jeg raporterer til Altinn og selvangivelsen så står det at det skal oppføres driftsinntekter og driftskostnader for å finne ut hvor mye jeg har tjent og hva skatten blir. Hvor kommer verdien av lageret inn her? Har lest/hørt en plass at kostnaden på varen ikke blir realisert før salget gjøres. Eller har dette bare påvirkning på balanseregnskapet og ikke resultatregnskapet som det skattes av?

Enlighten me! :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg spurte min regnskapsfører om dette nylig, og han sa at det er leveringstidspunkt som gjelder. Dvs at hvis du bestiller noe i dag og det kommer i januar skal det utgiftsføres i 2012. Jeg spurte fordi jeg måtte kjøpe en del nips før jul, og fikk beskjed om at det var best om alt var levert før nyttår.

Men dette er feil altså?
 

spikre

peterhamre.no
Jeg spurte min regnskapsfører om dette nylig, og han sa at det er leveringstidspunkt som gjelder. Dvs at hvis du bestiller noe i dag og det kommer i januar skal det utgiftsføres i 2012. Jeg spurte fordi jeg måtte kjøpe en del nips før jul, og fikk beskjed om at det var best om alt var levert før nyttår.

Men dette er feil altså?

Det er noe ulik praksis her, men av mine største leverandører (Aktører av hundre milloner-klassen) er det dette prinsippet de følger. De krever å få fakturere før nyttår, og skrive på fakturaen at leveringen skjer i romjulen - men i praksis får jeg ikke varene før i mars.
Ut i fra dette har jeg tolket det til at leveringstidspunktet har noe å si, men av hva jeg har lest i lovverket, er det fakturadato som gjelder. I mitt tilfelle fører jeg ikke varene som en del av varebeholdningen. Jeg har bestemt meg for at dette blir min praksis, og at jeg vil følge denne alle år fremover, det vil dermed si at jeg i snitt vil ligge likt uansett, da innkjøpene før nyttår er ca. lik hvert år.
 
Dette er vel en praksis som sitter i ryggmargen til alle som driver med resultatansvar; å føre inntektene så fort som mulig og utsette kostnandene så lenge som mulig.

Jeg tror ikke man blir straffet for noen av delene, så lenge man er konsekvent vil det jo jevne seg ut over tid i begge tilfeller.
 

Nordland

Medlem
Jeg har registrert innkjøpet i visma eaccounting og har også bokført det med betaling den datoen jeg faktisk betalte. Så dette er iallefall kostnadsført i år. Men for å peke på det jeg skrev over her:

Hvordan er det da med verdien av varene som er betalt, men ikke kommet inn til meg. Litt usikker på hvordan dette gjøres i forhold til varetelling? Når jeg raporterer til Altinn og selvangivelsen så står det at det skal føres opp driftsinntekter og driftskostnader for å finne ut hvor mye jeg har tjent og hva skatten blir. Hvor kommer verdien av lageret inn her? Har lest/hørt en plass at kostnaden på varen ikke blir realisert før salget gjøres. Eller har dette bare påvirkning på balanseregnskapet og ikke resultatregnskapet som det skattes av?
 

hendrix

Medlem
Litt sent svar, men kan jo være greit til senere. Det du sier om at kostnaden på varer ikke blir realisert før salget gjøres stemmer. Dvs:

2011:
Du bestiller varen og mottar faktura:
D: Forskuddsbetaling til leverandører (konto 1480) K: Leverandørgjeld

Du betaler:
D: Leverandørgjeld K: Bank

Kunden bestiller vare for 100 kr og betaler inn 50 kr forskudd
D: Bank, 50kr K: Forskudd fra kunder, 50 kr (konto 2900 kortsiktig gjeld)

2012
Du mottar varen fra leverandør:
D: Varelager (feks. 1460 Innkjøpte varer for videresalg) K: Forskuddsbetaling til leverandører

Sender ut vare og restfaktura til kunde:
D: Varekostnad K: Varelager
D: Kundefordring, 50 kr og D: Forskudd fra kunde, 50 kr K: Salgsinntekt, 100 kr

Kunden betaler:
D: Bank K: Kundefordring

Altså ingen resultatføring i 2011, kun i 2012. Du kan også unngå å bruke gjeldskontoen forskudd fra kunder ved å føre forskuddsbetalingen direkte mot kundefordringer. Slik at kunde får en kredit saldo i reskontroen.
 

Nordland

Medlem
Takk! Kjempeflott oppstilling!

Nå bruker jeg visma eaccounting og litt usikker åssn de gjør det der. Jeg legger inn et innkjøp fra en leverandør og bokfører. Så registrerer jeg når dette er betalt. Da blir alt ført på de respektive kontoer. De har ikke noen form for varelager i dette programmet.

Så kan jeg registrere et salg og det blir automatisk bokført på riktige konto, samme som ved innkjøp fra leverandør.

Hvordan burde jeg gjøre det da? Jeg har forresten aldri bokført noe mottak av varer.

Det virker som du har god peiling her! Du skulle laget en how-to guide på hvordan gjøre en årsavslutning! Det savner jeg! :)
 

hendrix

Medlem
Værsågod! En howto guide blir mye arbeid du, spør heller om det du spesifikk lurer på :)

Jeg har ingen erfaring med Visma eaccounting, men det ser ut til at det kun er for innkjøp og salg uten balanseføring. Jeg trur tanken er at du egentlig skal eksporterer en journal som du importerer i selve regnskapsprogrammet ditt. Bruker du kun Visma eaccounting? Har du AS eller ENK?
 

Smbinfo

Medlem
Regnskap fakturadato og leveringsdato

Inntektsføringen skal skje i samme måned som varen/tjenesten leveres.

Se gjerne artikkelen vår "Fakturadato og leveringsdato."

Samme gjelder kostnadføringen, den skal kostnadsføres i det du mottar varen, ikke før eller etterpå.*

Det er ingen prinsipper her man kan følge, dette er loven.*

Den er spesielt lite å tenkte på når man driver med varesalg.

* Har du varer som typisk ligger lenge på lager, skal denne egentlig kostnadsføres i det du selger den.

Det vanlige er imidlertid at varene ofte har en kort omløpstid (tiden det går fra varen kommer inn til den går ut igjen). Da kostnadsfører man gjerne varene straks de er mottatt.

Fakturadato styrer kun momsinnberetningen din. Ingenting annet. Et regnskaspssystem skal håndtere moms og inntekt/kostnad dereetter også. Angir du fakturadato OG leveringsdato, så håndterer det resten.

Det som også kan skje er at du ikke får bokført en faktura før momsterminen allerede er levert. Det er ingen krise om denne fakturaen blir med på neste momstermin, men det er kun i Uni Økonomi(som jeg vet) at du ikke må endre fakturadato til den terminen du er i. I andre systemer må du gjerne angi et senere fakturadato enn det faktisk var. Dette er heller ingen krise om det ikke skjer ofte.
 

Nordland

Medlem
Jeg bruker kun visma eaccounting og er ENK. Forstod det slik at dette skal være et fullverdig regnskapsprogram for de som ikke har så mye peiling. Iallefall det de reklamerer for.

Det er balanseføringer i programmet og man kan lage egne bokføringsforslag samt manuelle bilag. Så i teorien kan man føre uansett bilag på uansett konto.

Når jeg lager en faktura bokfører jeg den, automatisk konto 3100 og 1920 osv. Da ligger den som ikke avstemt i systemet. Når jeg får inne betalingen avstemmer jeg bilaget og registrerer dato når betalignen kom inn. Skulle jo tro at programmet da fører riktig i forhold til året? Eneste de ikke har er en varelager del. Så jeg tipper at varekostnader blir bokført den datoen de betales (jeg avstemmer leverandørfaktura).

Med tanke på dette er en stor norsk aktør vil jeg tippe at programmet følger loven og at alle føringer blir riktige så fremst man fører riktig.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på grafene på forsiden samt likviditets grafen at hele inntekten tas med når jeg registrer en faktura uten at den er betalt. MEN det trenger jo ikke bety at programmet faktisk bokfører dette, men gjør det riktig.
 

Smbinfo

Medlem
Nordland, det er riktig slik du ser det i forsiden på programmet ditt.

Inntekt er ikke penger inn på konto. Du kan levere og fakturaere masse uten å få en øre inn, la oss si at de har 2 måneders betalingsfrist. Du vil da alikevel ha en inntekt, regnskapsmessig og skattemessig, i det du har fakturert.

Gitt at du ikke har annen leveringsdato på fakturaen enn fakturadato så bokfører programmet fakturaen som en inntekt på den dagen du fakturerer. Ikke når du får selve betalingen. Du vil også se at inntektene normalt er 20% lavere enn hva som kommer inn på konto. Dette skyldes at momsen som din kunde betaler inn til deg ikke er en inntekt og betales videre til staten.

Operer man i tillegg med leveringsdato, noe man egentlig er pålagt til, så er det denne som styrer inntekten og ikke fakturadatoen. Hva skal man så med fakturdato? Denne styrer momsinnberetningen for deg og for den som mottar fakturaen.

Les gjerne vår artikkel Fakturadato vs Leveringsdato

Men, som du sier, operer du med rett fakturadato og leveringsdato, samt innbetalingsdato er det ikke noe du kan få gjort feil, da SKAL systemet håndtere resten. Ved årsskiftet kan det være at du må jukse med fakturadato og leveringsdato om de er i hvert sitt år. Men innbetalingen er en egen bokføring og kan derfor gjøres uavhengig av faktura/leveringsdato.
 
Topp