Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av mat på messe

Nordland

Medlem
Jeg har vært på en messe og i den forbindelse måtte jeg sove i bilen i ei helg, jeg handla noe mat på messen og i butikken like ved. Er dette noe jeg kan skrive av og evt hvordan?
 

hansson

Langveisfarende
Ja, alle utgifter du hadde på reisa kan skrives av, også måltider. Men du må vise kvitteringer hvis det blir spørsmål. Lag en "reiseregning" der du stiller opp reiserute og utgiftene du hadde, samt formålet med turen, datoer osv. Prøv evt. https://skjema.reiseregningen.no. I regnskapet går dette som reisekostnader og diettkostnader, oppgavepliktige. Siden du trolig bruker din private bil må du føre kjørebok med dato/tid/distanse kjørt/formål/startpunkt/endepunkt, og trekker fra kilometersatsen i selvangivelsen. Fra Lignings-ABC (kilde):

Når en bil ikke fyller vilkårene for å være yrkesbil f.eks. på grunn av begrenset bruk i yrket, gis det ikke fradrag for faktiske kostnader. Det gis i stedet fradrag for yrkesbruk etter en standardsats multiplisert med antall km som faller på bruk av bilen i yrket, jf. takseringsreglene § 1‑3‑20 (kr 3,65 per km (Tromsø kr 3,70)). Fremgår ikke kjørelengden i yrket av kjørebok som godtas, må den fastsettes ved skjønn. Kjørelengde per bil i yrke kan normalt ikke overstige 6000 km i året for biler som ikke er yrkesbiler. Unntak gjelder hvis kjørelengden et år tilfeldig overstiger 6000 km, men hvor den året før var under og den forventes å ligge under også i senere år.
Standardsatsen gjelder uavhengig av bilens størrelse og alder. Satsen omfatter bare kostnader som er direkte bilkostnader, så som verdiforringelse (avskrivninger) og kostnader til drivstoff, veiavgift og forsikring. Kostnader til utbedring av bilskade eller egenandel/bonustap ved skade oppstått under kjøring i yrket kan fradras i tillegg. Har arbeidsgiver/oppdragsgiver ytet full eller delvis erstatning for slike kostnader, skal slike beløp redusere fradraget. Videre gis det i tillegg fradrag for kostnader til parkering, bompenger, ferge og lignende i den grad de er knyttet til yrkeskjøring. Går bilen senere over til å bli yrkesbil, må det fastsettes en inngangsverdi på det tidspunktet den blir yrkesbil, se emnet «Inngangsverdi», pkt. 5.2.
 

Nordland

Medlem
MÅ det lages reiseregning eller kan jeg bare bilagsføre kvitteringene fra helgen? At jeg brukte egen bil stresser jeg forsåvidt ikke med. Har ikke noe kjørebok eller ført noe til nå.
 

hansson

Langveisfarende
Det er nok et krav at du lager en oppstilling på hver reise. Om det er minimum 1 overnatting som er minstekravet veit jeg ikke. Du bilagsfører uansett kvitteringene. Reiseoppstillingen er bare et tillegg til disse. Den kan du skrive for hånd eller på Word, tror ikke det er noen formkrav så lenge nok opplysninger er med.
 

Nordland

Medlem
Ja har separert denne da denne er en egen faktura. Bokførte dette under reklame kontoen. Men da bokfører jeg matkvitteringene og skriver en reiseoppstilling i word hvor og når osv. Skal google litt og se om det ligger noen maler der ute :)

Takk for hjelpen :D
 
Topp