Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Føring av utgifter i regnskap

alex1500

Medlem
Hei.

Jeg har ett par spørsmål til dette med utgifter.

Jeg leste i en annen tråd her på forumet, om noen som fikk problemer med å få tilbake MVA på vare som var kjøpt til firmaet, men firma eier stod som kjøper på kvitteringen. Kravet der var visstnok at man måtte kjøpe varen i firmaets navn og med firmaets konto. Noe annet ble ikke godtatt av skatteetaten i det tilfellet.

Det jeg lurer på, er når man driver enkeltperson foretak. Er det da samme styret med føring av utgifter? Hvis man kjøper varer / tjenester til firma privat (navnet og konto nummeret til privat person er brukt og står på kvittering). Får man da ikke skrevet av dette som en utgift siden det ikke står i firmaets navn?

En annen ting jeg lurer på er dette med kjøp av tjenester fra utland (webdesign). Hvordan skal dette helt spesifikt, føres i regnskapet?. Vil gjerne ha "for dummies" varianten. :)


Edit: Ser at jeg postet ett lignende spørsmål tidligere, men ble litt i tvil på svaret jeg fikk, når jeg leste om MVA saken nevnt over..
 
Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Det jeg lurer på, er når man driver enkeltperson foretak. Er det da samme styret med føring av utgifter? Hvis man kjøper varer / tjenester til firma privat (navnet og konto nummeret til privat person er brukt og står på kvittering). Får man da ikke skrevet av dette som en utgift siden det ikke står i firmaets navn?

Du og ditt ENK er samme enhet. Om det står Ola Normann eller Normann IT på betalingsbilaget (faktura/kvittering ..) er altså uten betydning. Dog har det vært flere saker med skatteetaten der de mener at en faktura til Ola Nordmann ikke er til Normann IT, og dermed ikke noe som kan kostnadsføres på firmaet til Ola Normanns fordel. Enkelte løser dette ved å faktisk kallse sitt ENK for "Ola Normann". Andre, meg selv innbefattet, velge å ikke bry seg om dette - men heller følge intensjonen bak prinsippet "alt som på en eller annen måte bidrar til inntektservervelse er en firmakostnad" (for dummies: det er unntak). Følger du intensjonen, kan du i hvert fall argumentere og begrunne kostnadsføringen - og det kommer du langt med ved et evt. ettersyn.
 
Topp