Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Facebook bruker IPadressen din for geotargetting

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

De siste 6 månede hvor jeg har bodd i Australia har jeg fått opp annonser relevant til det stedet jeg bor. Kanskje ikke så rart tenkte jeg, siden jeg byttet til "Australia" nettverket og satte Perth som hjemmeby. Det som overrasket meg var når jeg kom hjem og plutselig fikk norske annonser igjen. Jeg byttet selvfølgelig ikke noe av facebook statusen min bare fordi jeg skulle hjem på ferie, så den sa fortsatt at jeg bodde i Australia.

Allikevel fikk jeg ikke opp noe annet enn norske annonser mens jeg var i Norge. Og nå som jeg er tilbake i Australia igjen dukker det opp australske annonser igjen.

Noen som visste dette? Jeg trodde dem brukte facebook informasjonen min for å servere meg annonser, ikke IP-adressen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så lengde det er en stødig geotargeting dem har behøver vel ikke det være noe negativt. Jeg ser spesielt for meg reisende og andre som er på ferie som får servert lokale nyheter fra stedene dem besøker. Det er nok ingenting annet enn en fordel det.
 

Deezire

Medlem
Jeg vil tro det er en kombinasjon av begge deler, jeg kan ikke skjønne hvorfor de som sitter på så vanvittig mye informasjon ville kun brukt IP-adresser for targetted ads.
 

vidarlo

Apache-junkie
Jeg vil tro det er en kombinasjon av begge deler, jeg kan ikke skjønne hvorfor de som sitter på så vanvittig mye informasjon ville kun brukt IP-adresser for targetted ads.

Fordi det tross alt er meir presis info enn land, som folk kan oppgi fritt slik dei vil, tipper eg? Og IP-adresser er ikkje lett å lokalisere nøyaktig - men det er stortsett veldig lett å anslå kva land det er i, eller for USA sin del: kva delstat det er i.
 
Topp