Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Feriepenger

Jeriksen92

New Member
Hei!

Jeg jobbet i fjor i en del måneder, og fikk opparbeidet ca 60 000kr, har ikke jobbet noe særlig i år, har jeg krav på feriepenger fra bedriften jeg jobbet hos? Omså - hvor mange % av lønna blir feriepenger?

Førstegangsarbeider så vet ikke sånne ting;)
Setter pris på svar

Takk på forhånd!:)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Om du får lønn når du avvikler ferien din er avhengig av fjorårets arbeidsforhold ja.
Så ser det i mine øyne ut at Norge ikke følger menneskerettighetserklæringen som sier i artikkel 24 "Enhver har rett ... regelmessige ferier med lønn".
Det ble stress den gangen jeg begynte i jobb i februar '96 :/
 

Nutz

Med lem
-Mener å huske at for å unngå skatterekk på feriepengene, så måtte jeg vente til 1.jan året etter jeg har tjente dem med å ta de ut.
Riktig nok en god stund siden jeg praktiserte dette, mulig reglene er annerledes i dag..
 

spikre

peterhamre.no
-Mener å huske at for å unngå skatterekk på feriepengene, så måtte jeg vente til 1.jan året etter jeg har tjente dem med å ta de ut.
Riktig nok en god stund siden jeg praktiserte dette, mulig reglene er annerledes i dag..

Dessverre er det nok ikke slik at feriepenger er skattefrie.

Feriepenger regnes som en lønnsinntekt, på samme måte som resten av lønnen din. At feriepenger er skattefrie er en myte/misforståelse som oppstår hos mange, på grunn av skatteetatens teknikk for å regne ut innbetalingene av skatt hver av årets 12 måneder. Rent teknisk gjøres dette som følger:

1: Skatteetaten regner ut hvor mye du til sammen skal betale i skatt hele skatteåret. Skattegrunnlaget er både lønn, feriepenger, og alt annet som skal føres i selvangivelsen din.

2: Etaten regner deretter ut hvor stort skattetrekket hver måned i året må være, for at hele beløpet under pkt 1 skal bli innbetalt. Da forutsettes det null skattetrekk i juni, og bare halvt skattetrekk i desember.

Egentlig er jo dette bare en måte velferdsstaten sørger for at vi har penger til ferien om sommeren og julegaver til jul. Det kan man synes så mangt om, men det er i hvert fall sikkert at det er en norsk tradisjon.
 

Nutz

Med lem
Har aldri ymtet innpå at pengene var skattefrie, men at man får de utbetalt uten at det er trukket skatt på de..
Det normale skattetrekket ellers tar høyde for feriepengene slik at de ikke bidrar til baksmell..
 
Topp