Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finnes det spesialister på nyhetsbrev?

zenhagen

Medlem
Jeg innser at det å skrive levende, og selgende ikke er helt min greie, men jeg ser også at nyhetbrev gir bra resultater dersom man gjør det riktig.
Er det noen av dere som har satt bort jobben med å lage nyhetsbrev?
 

AndreasNicolai

New Member
Jeg innser at det å skrive levende, og selgende ikke er helt min greie, men jeg ser også at nyhetbrev gir bra resultater dersom man gjør det riktig.
Er det noen av dere som har satt bort jobben med å lage nyhetsbrev?

Hva endte du opp med å gjøre?

Si ifra hvis du ikke har gitt opp helt på å gjøre det selv, så skal jeg komme med noen tips til deg.
 

AndreasNicolai

New Member
3 tips for å skrive bedre nyhetsbrev og andre promoterende tekster

Det finnes mye vi kan snakke om når det kommer til å skrive gode tekster. Alt fra teorier om påvirkning til hvordan å komme over en skrivesperre. Jeg skal gjøre mitt beste for å plukke litt fra hele spekteret, og samtidig holde det praktisk orientert.

1. Skap din egen Skybert
For i det hele tatt å ha en sjanse til å skrive en god tekst må du vite hvem du skriver til. En tekst rettet mot advokater vil være en helt annen enn en tekst som skal sendes til studenter.

Dette er en selvfølge for mange, og det er bra. Problemet er at mange stopper her og ikke går dypere.

La oss si at du selger glassvarer, og har nettopp fått inn en ny vinglass kolleksjon. Forhåpentligvis har du en viss anelse om hvem kundene dine er. La oss si det er kvinner mellom 40 og 60 år. Et ypperlig utgangspunkt, men langt i fra en Skybert. Hva med å legge til noen egenskaper?
  • Hjemmeværende
  • Voksne barn
  • Bor i et finere nabolag
Nå begynner vi å danne oss et bilde av Skybert. Eller Skybertine om du vil. Dette er et greit utgangspunkt, men ikke optimalt. La oss klinke til å si at vi skriver til en som heter Trine. En hjemmeværende kone som er i starten av 50-årene med voksne barn og som kjeder seg litt. Den største begivenheten i måneden er når det er hennes tur til å invitere venne-par på vin og middag. Da skal alt være perfekt.

Sånn, nå har vi en fiktiv og veldig spesifikk kunde å skrive til. Det er et kjempebra utgangspunkt for en promoterende tekst. Vi kan skrive ting som for eksempel

...krystall av en kvalitet som ingen av middagsgjestene dine har opplevd før...


Nå vet jeg ikke om dette var et veldig godt eksempel, men poenget er at du bør lage deg en Skybert basert på det du vet om kundene dine.

Noen av dere vil kanskje si at man mister mange lesere/mottakere av å skrive så spisset. Det er forsåvidt sant, men det er bedre å kjøre den helt hjem hos noen enn å bli ignorert av mange. På sikt bør man uansett segmentere e-postlister etc. slik at man kan ha flere Skyberter.

2. For å skrive en veldig bra tekst må du fjerne det som kun er bra

Dette er nok et tips som går igjen i mange kreative disipliner, men det gjør det ikke mindre viktig her.

Når du først skal starte på en promoterende tekst er det viktig å senke kravene. Sett listen så lavt at du kan rulle over den. Dette for å unngå skrivesperre. Mange som tenker at alt må være perfekt fra første stund. Dette er feil, og begrenser kreativiteten.

Sett deg ned å skriv ivei, men husk å bruk Skybert slik at teksten henger godt sammen. Når utkastet er ferdig er det på tide å øke kravene igjen. Begynn å fjern overflødig fett. Prøv å kort ned på setninger uten at det går på bekostning av budskapet. Fjern setninger som ikke bygger videre, men bare gjentar.

Når du har fjernet hver pixel som ikke bidrar til budskapet kan du si deg fornøyd.


3. Be om en konkret handling fra mottaker
Det er altfor mange som skriver flotte tekster, men som ikke har noen avslutning. Det er det samme med filmer. Har du noen gang kommet halvveis i en film, og tenkt at endelig en film som er bra. Men så kommer du til tredje akt og alt faller sammen? Da er filmen ødelagt. Det samme gjelder promoterende tekster. Den viktigste biten er avslutningen!

Lag derfor en avslutning hvor du takker for følget, eller oppsummerer hovedpunktene dine og deretter ber om en konkret handling. Ta denne teksten for eksempel. Målet mitt er å få flere påmeldte på vårt nyhetsbrev.
Her er en link til påmelding. Jeg oppfordrer de som ønsker å få flere tips om markedsføring å melde seg på - koster ingenting.

Jeg håper det siste eksempelet ble tatt i mot med et smil, og at dere som har lest dette innlegget har fått noe ut av det. Hvis dere er uenige eller vil diskutere noen av tipsene mine i mer detalj ønsker jeg det veldig velkommen.

Edit: Her er link til bloggversjon
 
Sist redigert:
Topp