Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Folk som stjeler innhold - best practices?

muffins

Medlem
Jeg har tidligere ikke brukt noe særlig tid på å sjekke om content jeg har produsert er blitt kopiert/stjålet av andre nettstedseiere, men etter å ha brukt et par minutter har jeg allerede funnet flere nettsteder hvor det kommer tydelig fram at det er ren copy-paste av mitt innhold. Så da er det vel bare å innse at tiden er inne for å implementere litt rutiner rundt dette.

Google er vel blitt såpass flinke på å skille original content og duplicate content i senere tid, så jeg tviler vel på at dette vil skade mine sider noe særlig, men jeg ser fortsatt flere som ranker relativt bra på duplicate content. Det at folk baserer businessen sin rundt å stjele andres innhold får det virkelig til å koke oppi toppen. :mad:

1. Så hva er egentlig "best practices" når det kommer til å håndtere folk som stjeler innhold? Er vel neppe aktuelt å gå til rettslige steg med mindre kopieringen er VELDIG omfattende. Det er selvfølgelig mulig å kontakte nettstedeier og be han/hun fjerne innholdet, men tviler på at dette vil være veldig effektivt i lengden, da han/hun gjerne er ganske useriøs og bare velger å ignorere henvendelsen.

2. Jeg ser Google har et skjema man kan submitte om man kommer over andre nettsteder som har stjålet ditt innhold. I visse tilfeller kan da nettstedet risikere å bli deindeksert (ut ifra det jeg har lest). Noen som har testet ut dette, og sett om det har hatt noen effekt?

3. Finnes det en minstegrense på hvor mye en side/artikkel må være kopiert fra originalkilde før det går som plagiat? Har sett flere eksempler hvor biter av en artikkel er kopiert (30-50%), men altså ikke hele artikkelen i sin helhet.

4. Kunne tenke meg et software hvor man kan koble til flere XML-feeds slik at alle artikler som blir publisert automatisk blir lagt til i en database, og sjekket regelmessig for duplicate content uten at jeg manuelt trenger å gjøre så mye selv. Finnes noe slikt? Betaler gjerne for et software som fungerer bra, og som sparer meg fra å bruke tid og irritasjon på dette.

Hadde vært takknemlig for litt tips. :)
 

muffins

Medlem
Jepp, har brukt den for å sjekke enkeltartikler. Har de en slik løsning hvor du kan automatisere ting med XML-feeds om man betaler? Fant ingen info om det på nettsiden deres.
 
Topp