Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forbudt eller ikke å sende ut epost til mange adressanter?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har hele tiden forstått det slik at det er lov til å sende reklame til adresser som post@eksempel.no, kontakt@eksempel.no osv osv og at det er forbudt å sende til private adresser som f.eks dag@eksempel.no.

Har sendt ut en del eposter nå nylig og fikk en "sinnamail" i retur.

Sjekket opp dette litt nøyere og da fant jeg dette:

«For ulovlig masseutsendelse straffes den som sender elektroniske meldinger som ledd i masseutsendelse til mottakere som ikke har samtykket. Denne bestemmelsen gjelder ikke utsendelse av meldinger i eksisterende kundeforhold, til medlemmer eller lignende med mindre mottakeren har reservert seg mot slike meldinger.

Straffen er bøter eller fengsel inntil 1 år. For grov overtredelse er straffen bøter eller fengsel inntil 3 år.»

Det stilles ikke noen krav til mottaker, for eksempel om at adressaten er en fysisk person. Også spam sendt til bedrifter, forvaltningen, organisasjoner m.v. omfattes av utkastet § 14. Også helt upersonlige meldinger som sendes til adresser av typen post@bedrift.no, rammes.

Jeg tolker det slik at det er forbudt å sende ut noe som helst til folk man ikke har som kunde eller som har samtykket til å motta slike mailer.

Hva er egentlig rett her?
 

Nutz

Med lem
Hvordan stiller Solidhost seg når klient sender ut 40.000 mail fra Deres bokser?
Hva er praksis hos dere?
 

SolidHost

Medlem
Vi har ingen begrensninger på hvor mange mail man får sende ut hos oss, annet enn at det ligger en del begreninsinger i antall mailer man kan sende pr. time. Dersom det går ut et stort antall mailer i vårt system, blir vi automatisk varslet om dette og kan om ønskelig se innholdet i mailen og evt. stoppe utsendelsen om vi ønsker dette (Dersom f. eks. noen har klart å knekke usikre passord til kunder eller på andre måter har fått tilgang til kunders kontoer og sender ut noe som åpenbart er spam). Det er også dette som er grunnen til at vi har en begrensning på hvor mange mailer som kan sendes i timen, da vi kan begrense skadevirkningene av slike ting.

I utgangspunktet må vi jo nesten gå ut fra at enhver mail som sendes ut er en lovlig utsendelse, men ut over dette så har vi null-toleranse for spam. Dersom vi mottar en gyldig klage på en utsendelse som viser seg å være spam fra en av våre kunder, vil kundens konto sperres og kundeforholdet avsluttes umiddelbart.
 

Dag Frogner

Supermedlem
"Det er imidlertid tillatt å sende markedsføring til e-postadresser som ikke
tilhører en bestemt fysisk person, f.eks. post@firmaX.no."

Kilde:
http://www.forbrukerombudet.no/asset/3278/1/3278_1.pdf
(Pkt. 2.5)

Vel, dette er jo stikk motsatt av hva jeg siterer og så vidt jeg kan finne ut, er det du siterer fra Forbrukerombudet og fra 2007. Det jeg siterer er fra 2009 så da kan man vel anta at det er min versjon som er den riktige?

EDIT: Ser nå at du også siterer fra 2009.
 
Sist redigert:

hohohoo

Medlem
Noe OT, men siden "sinnamail" er oppe til diskusjon. Hva gjør du nå King, og resten av folket når de får en "sinnamail"? Skygger banen, ber om unnskyldning, ser en mulighet, starter en diskusjon.....
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg fikk bare en mail hvor de opplyste om at det ikke var lov å sende ut slike mailer og at det kunne ende med bøter og/eller fengsel dersom det var grovt nok. Så de anbefalte meg å slutte med det.

Så den var ikke voldtsom sinna akkurat og jeg velger å ikke gjøre noe mer med det.
 

n0stra

Medlem
I tidligere jobb når man opplevde slikt beklaget vi ubeleiligheten av at vi hadde sendt dem reklame, informerte om at vi skulle fjerne dem fra vår mailingliste samt at vi også forsiktig fortalte at det var en forskjell mellom utsendelser til privatpersoner og til firma.

Greit at de fikk informasjon om at vi ikke hadde gjort noe ulovlig men at vi ikke hoverte eller gjorde noe stort poeng utav det.
 

hohohoo

Medlem
Nostra er inne på noe.
Noe av det vanskeligste i salg, er jo å få kundens oppmerksomher, og den har du jo nå :)

Hva har man å tape på å sende en e-post og forklare at man gfaktisk forholder seg til lovene og er nøye på det? Henvise til paragrafen. Si også at du forstår reaksjonen, siden det nå foreligger forslag om endringer i loven, og at det er rom for misforståelser.

Så kan man, om man vil, spørre om det var tjenesten eller formen informasjonen kom på som gjorde kunden opprørt. Om de skulle ha behov for tjenesten så kan du jo gi dem et førstegangstilbud for å "bøte på skaden".
 

Dag Frogner

Supermedlem
Fikk nettopp et par slike mailer selv og de var sendt til dag @ trommeportalen.no som er firmaets epostadresse som bl.a brukes i Brønnøysundregisteret.

Ringte de opp og ga beskjed om at dette vel ikke er heeelt lovlig siden de sender epost til en personlig epostadresse, men de mente bestemt at jo, så lenge infoen finnes i Brønnøysundregisteres så kan man sende ut slikt uavhengig om det er en personlig adresse eller ikke, da dette blir å regne som firmaets "offisielle" epost.

Hva er rett her?
 
Topp