Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fordele overskudd i ENK

runessag

Medlem
Vi er et ektepar som har valgt å fordele overskudd i Enk.Har vært ansatt i firmet tidliger ,men etter giftemål kunne jeg ikke være ansatt.Så vi fordeler inntekt ettersom jeg jobber i firmaet likevel.Og han `forsørger`meg.Da får han dobbelt personfradrag.Og mindre skatt.
MEN kan jeg (ikke eier) ta arbeid utenom samtidig som vi fordeler overskudd,og hvor mye kan jeg event jobbe uten at det går utover fradrag/skatt? Eller kan jeg ikke jobbe utenom idet hele tatt.
Håper noen skjønner hva jeg mener ;)
 

runessag

Medlem
Lurer å om jeg som hustru kan jobbe ubegrenset eller er det en grense når vi fordeler overskudd i enk til min mann? Han får jo skattelette fordi han forsørger meg.Har ikke noe ansettelsesforhold noe annet sted.
 
Jeg regner med at Skatteetaten kan svare best. Har selv spurt dem om slike ting, og alltid bedt om skriftlig svar tilbake. De har alltid vært greie med sånt. Få det på papir, så slipper du/dere å tenke på det.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hva du mener, men jeg kan prøve å gi et svar. Du kan i og for seg jobbe så mye du vil i et annnet firma i tillegg, men det er klart at skatten øker med økt inntekt, og dere kommer fort i skatteklasse 1 begge to. Men skatten øker selvfølgelig alltid mindre enn inntekten, så det lønner seg uansett å jobbe.

Nå er det også slik at når dere deler inntekt fra din manns firma, så skal det deles i forhold til arbeidsinnsats, i alle fall så lenge ikke begge regnes som hovedutøver/eier. Nå vet jeg ikke hvor mye du jobber der, og hvor mye av inntekten som overføres til deg, men du har heltidsjobb et annet sted og skal få tildelt overskudd som for heltidsjobb fra ektefellen, så kan det tenkes at skattekontoret vil si at du umulig kan rekke å jobbe så mye. Merk at jeg skriver "kan tenkes", dette må vurderes fra tilfelle til tilfelle.

Jeg anbefalger at du leser denne artiklen Slik blir skatteklasse 2 neste år - Regler - DinePenger.no fra Dine Penger om virkningen av skatteklasse 2 for 2013 kontra 2014. På skatteetaten.no og en del andre websider vil du finne funksjoner for skatteberegning der du kan simulere forskjellige situasjoner.
 

runessag

Medlem
Men får han ekstra person fradrag om jeg jobber et annet sted.Det sto det at vi kunne dele om ektefelle hadde liten eller ingen intekt.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, hvis du får så høy inntekt at dere havner i skatteklasse 1 så forsvinner han ekstra personfradrag, og dere får ett hver.
 

runessag

Medlem
Det er jo større fradrag i kl1 om du ser på totalen.Men da er det vel noe annet mister.Fra kl 2 til kl1 mener jeg.
 
Topp