Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forklar meg konseptet lenkebygging

appelsin

Medlem
Jeg driver en del nettsider, og etter ferdige studier i vår er det dette jeg lever av. Jeg leser innom Webforumet et par ganger i uken, og kommer stadig over forumtråder av typen: "Linkbytte - Noen?"

Et annet ord jeg kommer over er Page Rank (PR).

Jeg må innrømme at jeg gir blanke i både linkbytting og Page Rank. Jeg vet ikke hvordan man sjekker PR en gang, men nettsidene mine tikker og går som de skal de, og koser seg i søkemotorene, uten å ha byttet en eneste link.

Dvs. jeg har skjønt såpass at jeg trenger å linke en ny side opp mot en av mine gamle for at Google skal kjøre roboter gjennom den nye siden, selv om denne linken ikke gir noen nytte for noen. Den legger jeg kun fordi det er slik Google har bestemt at det skal være.

Jeg forstår intensjonen til Google med å tolke linknettverket. Hvis noen linker opp en side, betyr det sannsynligvis at innholdet er relevant og godt. Desto større en nettside er som linker opp din nettside, jo bedre, siden større nettsider har mer makt og troverdighet enn små nettsider.

Det jeg ikke forstår er alle disse linkbyttene og hva PR rank har å si. Hvis alle putter hverandres linker nede i footeren, vil vi alle komme på toppen av Google da? Skaper dette linknettverket verdi for internettbrukeren? Mitt svar på dette er nei, og derfor tror jeg det ikke har noe for seg. Det som har noe for seg er å lage unikt og godt innhold som gjør at nettsider linker nettsiden for å dele innholdet med andre, og på den måten skape verdi. Dustelinker i footeren skaper ikke verdi.

Korriger meg hvis jeg tar feil. Evt. forklar eg hvorfor linkbytting er lurt.
 

picxx

Well-Known Member
Tror du har skjønt hovedhensikten her. Å lage sider for brukeren, ikke for søkemotorene.
Mange som etterhvert går seg vill akkurat der :)
 

adeneo

Medlem
Er helt enig med picxx her, du har skjønt poenget, og trenger i grunn ikke bekymre deg for linkbygging i det hele tatt så lenge sidene dine klarer seg bra.

Google's Matt Cutts har faktisk ved flere anledninger kalt sykdommen LO (Link Obsession), og det er nettopp at det byttes og selges linker og filosoferes opp og ned om hvordan man kan komme bedre ut på Google med slike metoder, som gjør jobben til Google så vanskelig, og som gjør at dette er diskutert så mye.

Både bytting og salg av linker kvalifiserer forøvrig til en tur i sandkassa til Google, så det er vel egentlig ikke noen god ide i det hele tatt, selv om svært få blir oppdaget.

Hvis du derimot skal leve av dine egne siders inntekter eller av å sette opp sider for kunder, så kan det i det minste være greit å ha en viss oversikt over de forskjellige teknikkene, og ikke minst hva som er ansett som black hat og white hat, og kanskje også hva som er litt på kanten, samt hvordan PR, SERPS og andre ting i korte trekk fungerer osv. uten at det betyr at du trenger å tilegne deg detaljkunnskap om emnet.
 
Topp