Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Formulere mail til IT-ansvarlige i kommunen

Jeg driver et firma som jobber med dataredning fra minnepenner og SSD-harddisker, men sliter litt med å få kunder. Svogeren tipset meg om at kommunene rundt om i landet gjerne hadde en egen IT-ansvarlig, og at disse kunne være fint å tipse; disse er vel i en posisjon der de har mulighet til å informere skoler og ansatte på kommunehuset om at tjenesten eksisterer, så kanskje jeg hanker i land en kunde eller to. (Kanskje til og med få dem til å sende ut en generell mail til alle ansatte i kommunen for meg.. :rolleyes: )

Problemet mitt er at jeg blir usikker på hvordan en slik mail bør formuleres. Å sende en generell mail feks av typen man får fra alle mulige firma i ukene etter at man har registrert foretak, blir gjerne slettet relativt kvikt. Vil jo ikke havne i den båsen.

Har tenkt litt på å starte kontakten som en generell kontakt over mail, mer som en samtale enn som pushing av tjenester. Ser kanskje for meg at dette funker bedre enn en generell melding der jeg sender samme beskjed til alle de jeg er i kontakt med, men også der er jeg litt usikker på formuleringen.

Noen med glupe tips eller tanker rundt dette?

(Akk, den som bare hadde holdt seg til salg av varer....)
 

Johan

Medlem
Jeg driver et firma som jobber med dataredning fra minnepenner og SSD-harddisker, men sliter litt med å få kunder. Svogeren tipset meg om at kommunene rundt om i landet gjerne hadde en egen IT-ansvarlig, og at disse kunne være fint å tipse; disse er vel i en posisjon der de har mulighet til å informere skoler og ansatte på kommunehuset om at tjenesten eksisterer, så kanskje jeg hanker i land en kunde eller to. (Kanskje til og med få dem til å sende ut en generell mail til alle ansatte i kommunen for meg.. :rolleyes: )
Hvis du belager deg på at andre skal selge deg inn på denne måten tror jeg det vil ta laaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid før du får et oppdrag.

(Akk, den som bare hadde holdt seg til salg av varer....)
Det er nokk ikke enklere å selge varer. Forskjellen er at tjenester er ferskvare. Den time du ikke får solgt i dag er borte vekk og tapt arbeidsfortjeneste i morgen.

jeg ville startet med min egen kommune + nabokommunene. Så ville jeg sendt en mail til IT ansvarlig i kommunen der jeg informere om tjenestene mine + at jeg ville skrevet at jeg ringer til ham/henne dato og klokken for å avtale møte. Så ville jeg ringt på angitt tidspunkt. Hvis vedkommende ikke tar telefonene ville jeg lagt igjen beskjed om at jeg har ringt. Dermed har du vist at du kan holde avtaler. Jeg ville deretter ringt 1 gang hver dag til jeg hadde fått snakke med vedkommende. Så ville jeg tatt et møte. I dette møtet ville jeg i tillegg til å presentere meg og mine tjenester sørget å få rede på hvordan det best ville være å gå frem mot f.eks skoler og andre kommunale instanser som kan ha bruk for mine tjenester. Så ville jeg jobbet derfra. Du må planlegge møtet godt. Sette opp alle spørsmålene du vil ha svar på og hva du ønsker at resultatet skal være. Vil du ha et oppdrag så fortell hav du kan gjøre og gi et introduksjonstilbud. Ha med ferdig kontrakt som kan signeres på stedet
 

ASRS

Medlem
Hmm,
trenger du egentlig 'selge' denne tjenesten da? Det er jo en høyt spesialisert tjeneste, om du ganske enkelt nøktern informerer om den kommer vel folk når behovet dukker opp?

Et par år tilbake mistet jeg en harddisk i gulvet og måtte få innholdet reddet ut. Da var internett det første stedet jeg lette, så annonsering med riktige keywords er kanskje ikke så dumt.

Det endte opp med at jeg måtte sende disken helt til sverige.
 
Sist redigert:
Hmm,
trenger du egentlig 'selge' denne tjenesten da? Det er jo en høyt spesialisert tjeneste, om du ganske enkelt nøktern informerer om den kommer vel folk når behovet dukker opp?

Et par år tilbake mistet jeg en harddisk i gulvet og måtte få innholdet reddet ut. Da var internett det første stedet jeg lette, så annonsering med riktige keywords er kanskje ikke så dumt.

Det endte opp med at jeg måtte sende disken helt til sverige.
Ja, de av oss som er litt inne på data vil finne det naturlig å slå dette opp på nettet, men folk flest vet ikke at tjenesten eksisterer en gang. Det er rett og slett ikke stort nok søkevolum til at et går an å drive butikk på det.


Hvis du belager deg på at andre skal selge deg inn på denne måten tror jeg det vil ta laaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid før du får et oppdrag.

Det er nokk ikke enklere å selge varer. Forskjellen er at tjenester er ferskvare. Den time du ikke får solgt i dag er borte vekk og tapt arbeidsfortjeneste i morgen.
Hva du legger i å "selge deg inn"? Det jeg skrev om at kanskje de sender en orienteringsmail til de ansatte i kommunen? Om noen i kommunen har dataproblemer er det vel it-ansvarlig de kommer til, og om denne vet om tjenesten kan man vel fort få en kunde(?).

Har solgt varer før og det var langt enklere. Men varierer vel det og, antar jeg..

jeg ville startet med min egen kommune + nabokommunene. Så ville jeg sendt en mail til IT ansvarlig i kommunen der jeg informere om tjenestene mine + at jeg ville skrevet at jeg ringer til ham/henne dato og klokken for å avtale møte. Så ville jeg ringt på angitt tidspunkt. Hvis vedkommende ikke tar telefonene ville jeg lagt igjen beskjed om at jeg har ringt. Dermed har du vist at du kan holde avtaler. Jeg ville deretter ringt 1 gang hver dag til jeg hadde fått snakke med vedkommende. Så ville jeg tatt et møte. I dette møtet ville jeg i tillegg til å presentere meg og mine tjenester sørget å få rede på hvordan det best ville være å gå frem mot f.eks skoler og andre kommunale instanser som kan ha bruk for mine tjenester. Så ville jeg jobbet derfra. Du må planlegge møtet godt. Sette opp alle spørsmålene du vil ha svar på og hva du ønsker at resultatet skal være. Vil du ha et oppdrag så fortell hav du kan gjøre og gi et introduksjonstilbud. Ha med ferdig kontrakt som kan signeres på stedet
Hva er det de binder seg til ved signatur på en slik kontrakt da?
 
A

aabbcc

Guest
Hva er det de binder seg til ved signatur på en slik kontrakt da?

Kommunalt ansatt kan ikke bare kjøpe inn ting uten videre, de må ha litt byråkrati - ellers hadde det nesten ikke vært kommunalt ansatte.

Få en rammeavtale som sier at ansatte kan bruke deg ved gitte problemer og hvordan det håndteres. Da får du sikkert lov å markedsføre det internt også. Kontrakten bør ha fastsatte priser, bestillingsprosedyrer og regulert hvor du skal sende faktura ol..

Markedet for denne tjenesten din tror jeg dessverre er svært marginalt, jeg tror det er få som har data kun lagret på en minnepinne. Men for all del - jeg håper du får det til.

Alle på webforumet vet jo iallefall hvem vi kan kontakte når vi ødelegger minnepinnene våre.

ABC
 
Aha, sånn ja. Ikke dumt. Får se på det. Har holdt på med dette her lenge nå, men pågangen er som nevnt ikke all verden. Dog kan jeg gjøre ting som få andre i Norge kan - jeg hadde feks en kunde som hadde hatt sin penn inne hos et annet firma, og de fikk ikke gjort noe. Jeg fikk ut alt som var på den, så med kompetansen jeg sitter på er det jo litt dumt å ikke tjene penger. Men det hjelper jo ikke stort om det bare er 3 kunder i året, liksom..

En annen ting jeg kom på er å kontakte datafirmaer som ikke tilbyr tjenesten, og lage et slags affiliate-program for dem. Tror jeg må prøve det. Dette er de siste krampetrekningene før firmaet legges ned, så om det ikke funker nå driter jeg bare i hele greia.
 
Topp