Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskjellige nettbutikkløsninger

Jostein

Medlem
Hei!

Sitter og ser på muligheten for å starte nettbutikk. Ser litt på priser på mystore og andre leverandører. Det blir en del utgifter for en nystartet butikk, spesiellt om du skal ha en visa kort løsning. Ser på mystore at de mener du bør selge for mer enn 10K i mnd for at det er lønnsomt å brUke visa f.eks. Vil nok tro det tar litt tid å komme på de nivåene, og på reisen dit tenkte jeg å se på alternativer.

Har null peil på programmeting og plattformer. Min nettbutikk skal starte opp med rundt 10 forskjellige produkter, og det vil ikke bli lagt til nye på lang tid. Villedet da ikke vært billigere å betalt noen for å lageen nettside med f.eks paypal løsning for å redusere utgifter i starten.

Siden jeg ikke trenger å legge inn og fjerne produkter daglig, ukentlig eller månedlig, så vil jo nettsiden være ganske "død". Hva vil månedlig kost være om man ser bott fra jobben å lage siden? Trenger man bare et webhotell? Ja, jeg er såkalt noob på området.. :)

Takker for alle innspill!
 

Sunshine

Medlem
Nei, jeg har ingen erfaring med tjenestene de leverer.

Jeg vet det finnes oversettelser dersom du velger å hoste dette selv (enten med gratis versjon eller enterprise), muligens man får såppas kontroll at man kan legge det inn. Jeg mener å huske at Magento tilbyr muligheten til å oversette på direkten. Man setter altså siden i en oversettermodus og kan endre teksten direkte på produksjonssiden.
 

Jostein

Medlem
Har også sett på noe som heter Joomla. Er dette noe av det samme som WP?

KAn man få en gratis fungerende nettbutikk med Magneto? Eller kommer det også her månedsavgifter?
 

YngveB

Medlem
Har også sett på noe som heter Joomla. Er dette noe av det samme som WP?

KAn man få en gratis fungerende nettbutikk med Magneto? Eller kommer det også her månedsavgifter?

Magento C.E er gratis og kan lastes ned på magento sine sider anytime. Det kreves dog litt for å kunne drifte en slik løsning med diverse moduler o.l. Så sjekk gjerne rundt før du kjøper hosting!;)
 

Johan

Medlem
Bruker Prestashop for min nettbutikk og er veldig fornøyd med det. Oversettelse (i versjon 1.4) var litt så som så, men det er ikke alt for mye jobb å oversette det mest nødvendige selv.

Har tittet litt på Prestashop. Ser at de har en multistore løsning m/ felles kassaløsning som kan være fornuftig hvis man har et par butikker som hver seg ikke selger så mye.
Nilsga, hvilke erfaringer har du med Prestashop på godt og vondt? Er det komplisert å sette opp? Til nå har jeg vært for lat og klart meg bra med Mystore, men de tilbyr en multistore løsning og da kan ting fort bli dyrt i lengden.
 

nilsga

Medlem
Prestashop er ikke spesielt komplisert å sette opp. Absolutt overkommelig om man har bittelitt erfaring med linux/hosting fra før. Man trenger en database, og å sette noen filrettigheter, men utover det er det bare å kjøre installasjons-wizarden. Wizarden har et valg om å legge inn demo-produkter, så det er fort gjort å installere en demo-butikk og så leke seg litt for å gjøre seg opp en mening. Jeg kjører fortsatt versjon 1.4, så multi-store har jeg ikke fått sett på enda.

Det som gjorde at jeg endte på Prestashop i sin tid var at det var den som fungerte best "out of the box" av de løsningene jeg testet, samt at det er et relativt stort og aktivt community rundt det. Du finner moduler for det meste (ikke alt er gratis), og det finnes mange skins å velge mellom, både gratis og kommersielle.

Hvis jeg skal peke på noe negativt så er det håndteringen av kombinasjons-produkter som har skapt mest irritasjon for min del. Akkurat den biten er ikke spesielt intuitiv, og prestashop insisterer på å lage et produkt pr mulig kombinasjon, noe som fort gir en relativt uoversiktlig fremstilling av produktet i back office. Jeg har også hatt behov for å skrive en shipping modul (fraktguiden), og dokumentasjonen i forhold til plugin-utvikling og hooks er ganske mangelfull. Mye prøving og feiling. Anbefaler at du i tillegg til nettbutikken setter opp en "mirror", enten på din hjemme-pc, eller på en egen host. Bruk git/csv for å versjonere filene (jeg bruker github), og bruk database-backup-funksjonaliteten til å holde "mirroren" oppdatert, så har du hele tiden en oppdatert butikk (og en backup av butikken på f.eks github) du kan eksperimentere med før du utfører endringene i live-butikken. Dette er forøvrig et generelt tips, ikke spesifikt for Prestashop.
 
Topp