Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskjellige regnskap spørsmål

A.C.

New Member
Hei alle sammen!

Jeg har ganske lite erfaring med regnskap, og selv om jeg har prøvd å lese litt om forskjellige temaer, har jeg fortsatt noen spørsmål som jeg ikke har fått svar til :-(. Derfor vil alle svar bli mottatt med glede :)!

1) For noen måneder siden, kjøpte vi en liten nettbutikk. Jeg vil undertrekke at vi bare kjøpte nettbutikken, og ikke firmaet som eide nettbutikken. Lagervarene, domenet, nettbutikken, og alle rettigheter var inkludert i kjøpet. Dessverre ble alle disse solgt som ”en pakke”, og vi betalte bare et beløp for hele pakka. Derfor har vi ingen detaljerte liste av hva, for eks., domenet selv kostet.

a) Hvordan skal dette registreres på regnskapet vårt? Jeg antar at kjøpspris skal registreres i regnskapet, men skal den registreres som eiendeler, eller som egenkapital? I så fall, under hvilke kontoer (nettbutikken ble betalt fra våre private bankkontoer)?

b) Skal hele beløpet registreres under en transaksjon, eller skal vi prøve å dele beløpet ifm hva lagervarene, domenet,… kunne ha kostet?

2) Vi kjøpte bare nettbutikken, ikke firmaet som eide nettbutikken. Jeg har lest at det er en forskjell mellom å kjøpe et firma, eller en nettside når det gjelder mva. Stemmer dette? I vår situasjon, skal vi registrere kjøpet med eller uten mva (det ble ikke spesifisert mva beløpet på kjøpskontrakten)?

3) Jeg har også lest om avskriving prosedyren i regnskap. Skal kjøpet av vår nettbutikk og følgende kjøp av nye lagervarer avskrives, eller er beløpene så pass små (det er snakk om et par titusen kroner for hver transaksjon) at avskrivning ikke er aktuell?

4) Vårt firma er ikke mva-pliktig ennå siden vi ikke har nådd grensen på NOK 50 000. Jeg har lest at når firmaet vårt blir mva-registrert, vil alle transaksjoner som ble registret med mva-kode 0 måtte tilbakeføres i regnsakp, og registreres på nytt med den relevante mva-koden.

Dette høres ut som en krevende prosedyre. Finnes det andre lettere muligheter? Selv om vårt firma ikke er mva-pliktig (og ingen mva beløp står i prisene våre), er det mulig å bokføre alle transaksjoner med en mva-kode i forveien av når firmaet vårt blir mva-registrert? På denne måten, vil det være lettere å regne de skyldige mva-beløpene når det blir aktuelt.

På forhånd, tusen hjertelig takk for hjelpen :)!
 

hansson

Langveisfarende
Hei, her er det en del misforståelser som først må oppklares:

1) Du må få en detaljert faktura på salget. Det bør inneholde data om nøyaktig hva som ble solgt og til hvilken pris, og merverdiavgift skal spesifiseres. Selv om du ikke er mva-registrert er sikkert selgeren det, slik at du må betale mva. En kjøpskontrakt kan brukes som vedlegg til fakturaen hvis den oppbevares sammen med fakturaen og det står på fakturaen at den refererer til en kontrakt.

a) Eiendel

b) Her er jeg ikke helt med. "Kunne ha kostet"? Det er prisen du har betalt som skal bokføres. Som nevnt i 1) må spesifikasjoner være på plass ang. hva kjøpet gjelder.

2) Er selger mva-registrert skal salgssummen tillegges mva (hvis varen er mva-pliktig, noe den er i dette tilfellet slik jeg oppfatter det). Hva du som kjøper er registrert/ikke registrert som er uvedkommende.

3) Nettbutikksystemet skal avskrives som en direkte innsatsfaktor/driftsmiddel/anleggsmiddel ("maskineri") i din bedrift dersom prisen er over 15 000 eks. mva. Dette fordi forventet levetid er over tre år. Sjekk med regnskapsfører om det skal avskrives med 20% eller 30% årlig. Varelageret skal ikke avskrives, da dette går som "omløpsmiddel", altså flyktige verdier i selskapet sammen med kortsiktige, utestående krav mot kunder osv. ("fordringer")

4) Du bør allerede nå regnskapsføre varer på riktig mva-konto hvis dette er mulig i programmet du bruker.

NB: Du skylder ingen mva-beløp når du blir mva-registrert. Du kan regne med at du har en del tusen TIL GODE fra staten som du kan søke om å få tilbakeført via "tilbakegående mva-oppgjør" (egen søknad der du sender inn bilagene osv.). Du skal ikke betale inn mva for de første 50 000 du omsetter for. Da måtte du jo ha etterfakturert kundene dine disse pengene ;)
 

A.C.

New Member
Hei igjen!

Og tusen hjertelig takk for et veldig detaljert og raskt svar! Dette setter jeg stor pris på!

Andre spørsmål kommer kanskje (sikkert :-(!) i etterkant, men vi får se :)...

Tusen takk igjen :)!
 
1) Dette er et virksomhetskjøp.
Kjøpet gjøres uten MVA.

2) Få etablert kontrakt der det fremgår hva som er kjøpt og at ansvaret (garanti etc.) for det som er solgt av tidligere eier ikke følger med på lasset. Ikke konkuranse avtale. +++

Det er firmaet ditt som er kjøper. Regner med det er et NUF eller AS. Er det et ENK så har du avslørt deg selv som en no-brainer ;).

3) Hele beløpet settes på varelagret, resten er med på kjøpet. Kutt ut avskrivningstankesettet. Bare kompliserende.

4) Rett inn på konto 4100 (varekjøp ikke mva) med hele kjøpesummen.

Keep it simple :cool:
 
Sist redigert:
Topp