Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskuddsskatten

Rotor

New Member
Hei,
Jeg har begynt å selge noen varer og tjenester.
Noen ting kjøper jeg i utlandet (importerer til Norge).
Nå sliter jeg med å beregne skatt av næringsinntekt.
Et eksempel:
Kjøper varen i utlandet for 1000 NOK.
Betaler frakt på 200 NOK.
Betaler moms for import: (1000 + 200) * 25%
Betaler toll kostnader (Posten): 275 kr
Skal selge varen for 3000 NOK.
Hvordan beregne skattebeløpet (27 % skatt + 11,4 trygdeavgift)?
Kan jeg trekke frakt og tollkostnader (Posten) fra?

3000 NOK - pris i utlandet - frakt - tollkostnader (Posten) = 3000 - 1000 - 200 - 275 = 1525 NOK
Og videre 1525 * 39% = 594 NOK (skatt)
 

Steve Cash

Medlem
Ja, frakt og toll er fradragsberettigede kostnader. Regnestykket ditt er riktig såfremt du er mva-registrert, hvis ikke blir mva en kostnad også. Strengt tatt er regnestykket 27 + 11,4 = 38,4, men det er ikke så farlig. Men å regne skatt av hvert salg er jo ikke så nyttig, det er årets nettoinntekt som teller, og du har vel andre kostnader enn toll og frakt.
 

Rotor

New Member
Takk for svaret.
Firmaet er ikke MVA-registrert. Kan jeg regne slik til jeg sender første faktura over 50 000?
I den tilfelle:
3000 NOK - pris i utlandet - frakt - tollkostnader (Posten) - toll = 3000 - 1000 - 200 - 275 - 300 = 1225 NOK
Og videre 1225 * 39% = 477 NOK (skatt)

Hvordan fungerer dette i praksis. Vil skatteetaten sjekke mine fakturaer?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det ser slik ut, fortutsatt at du har en marginalskatt på 39 prosent. Men det er fortsatt litt rart å regne skatt pr. salg. Hvis/når du skal mva-registreres må du antakelig levere inn kopi av fakturaer for å dokumentere at du har hatt omsetning som er høy nok. Utover det er det ikke vanlig at skatteetaten kontrollerer fakturaer, men bokettersyn kan en i prinsippet få når som helst.
 
Topp