Dette antar jeg er nesten umulig å svare på. De jeg har jobbet med som har drevet med podcast har stort sett vært avhengig av sponsorer i selve podcasten, hvor det ofte er en kickback til podcasten. Vi ser mye eksempler på dette ved f.eks. tilbudskoder. "Bruk rabattkoden VINTERDEKK" så får dere 20% avslag på prisen. Når x antall brukere har brukt kampanjen, gjøres en avregning til podcasten.
Når slike kampanjer lykkes, ser vi at de kommer tilbake hele tiden. Derfor opplever vi ofte (spesielt i Norge) at podcaster har de samme sponsorene, fordi det faktisk går bra. Helt til de ikke lykkes lengre, og da prøver de en annen sponsor. Det er også vanlig med en lengre avtale, eller forhånds-avtalt pris med kickback på toppen av avtalt pris.
Her er f.eks. en artikkel som kan gi noe indikasjon, men som du selv sier, det er så enromt variert.
Det er solgt reklame for podkasten «Tusvik og Tønne» for 2,2 millioner så langt i år. I tillegg har komikerduoen Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne billettinntekter fra live podkast-show.
e24.no
Antall lyttere i uken: 180.000