Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fotografer

Nutz

Med lem
Kjøp et høykvalitetskamera til en nevø, be han knipse uhemmet hele "kvelden", noen bilder er dømt til å bli bra. Mye billigere!
Som du så inderlig godt vet, så er det et helvete å få ubegrenset rett på bildene som en proff fotograf har tatt uten å måtte punge ut noen månedlønner.
Du vil gjerne ha "negativene" (hvis det er lov å si sånt i dag) for å kopiere å reprodusere fritt til familie og venner.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. bryllup - en ting er om man vil ha bilder fra "hele dagen/kvelden", men noe helt annet er selve bryllupsbildene, IKKE sats på noen "glad amatør" til det. Personlig ville jeg heller ikke ta sjansen på den fremgangsmåten Nutz snakker om... Hvis det er til ditt eget bryllup - finn heller noen i vennekretsen som er flinke, og spør om de kan ta en del bilder i løpet av dagen. Det går sikkert fint. MEN - til selve-selve bryllupsbildene vil du ha en 100%-bankers-løsning, ikke noe "som sikkert blir noe bra".

En jeg vet er flink: Nadia Frantsen Fotograf (kommer sikkert til å bruke henne selv når den tiden kommer)
 

Nutz

Med lem
Til private bilder må man holde seg langt unna oppblåste og arrogante fotografer.
De er eksperter på å prise seg, og alle bildene er jo verker av en Picasso.
Og holder selvfølgelig bildene som "gissel", du har ikke annet valg enn å akseptere deg fantasiprisen de til slutt vrenger ut av seg skamløst, ellers så har du ikke noen "minner" fra dagen, og sannsynligvis ei driitsur kone.

Om du skulle finne på å likevel engasjere en proff en, les kontrakt nøye, konkret pris!

Dette med en nevø var nok noe flåsete, men noen fotokyndige finnes det i alle familier eller vennekretser.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Til private bilder må man holde seg langt unna oppblåste og arrogante fotografer.
De er eksperter på å prise seg, og alle bildene er jo verker av en Picasso.
Og holder selvfølgelig bildene som "gissel", du har ikke annet valg enn å akseptere deg fantasiprisen de til slutt vrenger ut av seg skamløst, ellers så har du ikke noen "minner" fra dagen, og sannsynligvis ei driitsur kone.

Om du skulle finne på å likevel engasjere en proff en, les kontrakt nøye, konkret pris!

Dette med en nevø var nok noe flåsete, men noen fotokyndige finnes det i alle familier eller vennekretser.

Til alt av arbeid bør man unngå oppblåste og arrogante utøvere som er eksperter på å prise seg, men generelt må jeg si at bryllupsbildene virker som et ekstremt idiotisk punkt å prøve å spare inn noen kroner.

Jeg har også jobba nok med bilder i proff sammenheng til å vite å verdsette en *GOD* fotograf. Mange av de jeg jobber med tar massevis av bilder hver uke på reportasjer, men det betyr absolutt ikke at de er flinke. Det det er lett å se forskjell på disse, og en virkelig proff fotograf.

For all del - gjør som du vil til ditt eget bryllup, men å bruke amatører til den typen tjenester i en så spesiell situasjon er noe det er en stor sjanse for at du kommer til å angre på.

Jeg har faktisk selv også vært i nettopp den situasjonen at venner av meg var overbevist om at jeg var flink nok til å ta bryllupsbildene deres, og på tross av at jeg protesterte og understreket at jeg ikke følte meg trygg på å gjøre dette (kanskje til dels nettopp fordi det var såpass gode venner av meg), insisterte de, og jeg endte opp med å gjøre det. Heldigvis spurte de en til i vennekretsen (siden jeg insisterte), så vi var to. Begge flinke til amatører å være, og med bra utstyr, men vi er ikke proffe, og det var lett å merke forskjellen på oss og proffer. Det ble generelt mange fine bilder fra kvelden, og noen av "bryllupsbildene" ble vel også greie nok, men jeg kan love deg at du ser forskjell på de og de f.ex. nadia tar.

Jeg ville ikke ha vært fornøyd med de vi tok hvis det var mine egne bryllupsbilder, jeg fant småting jeg ikke var happy med på alle. Det er selvsagt mulig at jeg har litt høyere krav enn "folk flest" siden jeg jobber såpass mye med bilder, men det er nettopp det som er poenget - folks bryllupsbilder bør ikke bare være 90-95%, de må være 110.

Har du noe fagområde du regner deg selv som proff i, nutz? jeg husker faktisk ikke nå, men du lager kanskje f.ex. nettsider? Mener du i såfall at en hvilken som helst amatør kan gjøre denne jobben like bra som deg bare de har rett verktøy? Nei? hvorfor skal det da være noe annerledes mht bryllupsfoto?

De påstandene du har kommet med her nå er sannsynligvis noen av de dummeste jeg har sett noen komme med her på webforumet noensinne. Gratulerer.

Derimot - gjør jobben godt på forhånd: Finn flere kandidater, med portfolioer der dere kan se bilder de har tatt, og sjekk hva de skal ha for jobben, også for hvor mye de skal ha for f.ex. å få høyoppløste kopier av filene som man kan kopiere fritt. Har man en eller flere venner med fotodilla, så spør disse om å hjelpe til å vurdere kandidatene, siden noen som har litt over snittet interesse helt garantert vil se småting du selv ikke ville ha sett til å begynne med, men kanskje ville legge merke til etterhvert.
 

Nutz

Med lem
Kona blir ikke noe bedre kone med et perfekt bryllupsbilde.. ;)

Hvis man ikke klarer å se innholdet av et bilde, men kun det teknisk perfekte så benytt en proff fotograf, betal skjorta for at han skal stille opp, og betal resten av klærne for å få lage kopier.
 
Topp