Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fra Nuf til enkeltmannsforetak/ Trenger råd.

Letitbe

Medlem
Hei,
for endel år siden etablerte jeg et NUF (etter å ha hatt ENK fra 2002). Primært for å lage websider og tilby webhotell. Jeg har forholdsvis lav omsetning.
Driftsformen er enkel.. uten særlig stor utgifter, kontorlokale, ansatte og varelager. Jeg har også en fast jobb utenom firmaet, slik at jeg ikke går glipp av minstefradraget.

Jeg ønsker altså nå å slette mitt NUF og gå tilbake til ENK. Primært for at regnskapet skal bli enklere (og ikke minst billigere). Jeg ser ingen grunn til å lenger ha et NUF.

Kan noen gi råd til hvordan jeg enkles/billigst bør utføre dette? Det jeg ønsker er at jeg fra 01.01.2014 kan begynne å fakturere fra mitt nye ENK. Ut året ønsker jeg å fakturer fra mitt nåværende NUF.

På forhånd takk for svar!

(PS: Jeg ser på narf.no at sletting fra foretaksregisteret må skje innen 20.okt, så jeg begynner kanskje å få dårlig tid..)
Registrering i Foretaksregisteret innen årsskiftet - NARF
 

Steve Cash

Medlem
Kanskje du ikke blir kvitt NUF-et og det tilhørende morselskapet innen årsskiftet, men det er ikke noe problem å bygynne å fakturere fra enkeltpersonforetak selv om du fortsatt har et NUF gående. Du må uansett sende inn siste runde med ligningspapirer og avviklingregnskap til regnskapsregistret, det tar litt tid. Du skriver at det primært er for at regnskapet skal bli enklere og billigere. Det tyder på at du bruker en regnskapfører, denne bør kunne gi deg råd om hvordan du går fram.
 

Smbinfo

Medlem
Sletting av NUF

Har skrevet en artikkel om sletting av nuf her.

Det må i hovedsak slettes to steder, i Norge og i landet det egentlig hører hjemme. Er det et engelsk selskap kan du gjøre dette selv inne på Companies House.

Sletting i Norge gjøres via Samordnet registermelding. I england er det enklere å slette etter nyttår, mens i Norge bør du få det på plass ASAP mtp årsregnskap etc.

Ofte tar ikke tidligere seriøse tilbydere av NUF altfor mye for å gjøre dette for deg, det kan faktisk være verdt det. Bare ikke la dem selge deg 4 AS'er i samme slengen:)
 

Letitbe

Medlem
Takk for gode svar!
Jeg kan altså opprette ENK her og nå, men bør slette mitt NUF snarest (innen 20.okt) mtp årsregnskap etc?
Jeg kan ikke fakturere fra mitt NUF frem til 31.12.2013 for deretter å slette NUFet, og så gå over til å fakturere fra ENK?

Har skrevet en artikkel om sletting av nuf her.

Det må i hovedsak slettes to steder, i Norge og i landet det egentlig hører hjemme. Er det et engelsk selskap kan du gjøre dette selv inne på Companies House.

Sletting i Norge gjøres via Samordnet registermelding. I england er det enklere å slette etter nyttår, mens i Norge bør du få det på plass ASAP mtp årsregnskap etc.

Ofte tar ikke tidligere seriøse tilbydere av NUF altfor mye for å gjøre dette for deg, det kan faktisk være verdt det. Bare ikke la dem selge deg 4 AS'er i samme slengen:)
 

Steve Cash

Medlem
Det bestemmer du selv, du kan gjerne bruke NUF ut året hvis du har lyst. Du kan likevel opprette et enkeltpersonforetak nå så du har det klart. Det er ikke noe forbud mot å ha to firmaer.

Uansett skal NUF lignes fra skatteetaten før du kan avslutte det, enten forhåndslignes nå eller sende inn ordinære papirer til ordninær tid til våren. Dernest skal du sende et sluttregnskap til regnskapsregistret. Alt dette kommer til å ta så lang tid at du neppe er helt ferdig med det før 20. oktober uansett. Men hvis dette NUF-et eksisterer til over nyttår må du nok sende inn oppgaver for forhåndsligning i 2014 før du er helt kvitt det.
 

Letitbe

Medlem
Min regnskapsfører mente jeg burde konvertere til AS, i stede for NUF. Men vil jeg ikke sitte igjen med vesentlig mindre med et AS? Dyrere regnskap.. og arb.giv.avgift.
Siden jeg har fast jobb utenom går jeg heller ikke glipp av minstefradraget med ENK.

Hva ville dere ha gjort? ENK eller AS?
I fjor omsatte jeg for ca 340k
 

Steve Cash

Medlem
Som et rent synseanslag uten å kjenne det konkrete tilfellet vil administrasjonskostnadene ved AS være omtrent som ved NUF, i alle fall hvis du velger vekk revisjon av årsregnskapet. Kanskje AS til og med blir litt billigere, ettersom du slipper å betale for å holde morselskapet i utlandet i gang. Jeg tenker på leie av adresse i utlandet samt å betale noen for å lage og sende årlige rapporter til utlandet (hvis du da ikke lager disse rapportene selv).

AS, eller et annet selskap som er selvstendig skattesubjekt, er bare interessant rent skattemessig hvis du ikke tar ut hele overskuddet til livsopphold. Hva du omsatte for er ikke så interessant, poenget er overskuddet. Hvis resultatet er bagatellmessig og du likevel tar det ut som lønn eller utbytte til forbruk kan du like gjerne gå for enkeltpersonforetak. Hvis du derimot greier deg med lønnen du har i fast jobb, og lar pengene stå i selskapet så slipper du med 28 % skatt (snart 27 %) inntil du tar ut pengene. Og det er jo gunstig hvis du har planer om å bruke tilbakeholdt overskudd i selskapet til videre investering.

Dette var bare den skattemessige biten, det er også andre faktorer når en vuderer enkeltpersonforetak kontra AS, f.eks. forskjellige former for risiko.

Men igjen, hvis overskuddet ikke er all verden, risikoen ved driften er liten, og du likevel bruker pengene til livsopphold så er enkeltpersonforetak helt greit.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare for å ha sagt det - jeg ville uansett ikke ha gått for NUF, spesielt nå etter at det har blitt så mye "billigere" å stifte AS (både reelt billigere ved at man slipper revisor, og "billigere" ved at man slipper med 30k i innskudd, selv om det siste her jo egentlig ikke er en kostnad så er det jo penger man må ha tilgjengelig til å begynne med). Tror nok NUF i ENDA større grad enn tidligere bli assosiert med kjeltringer og svindel framover (og dermed blir endel av oss skeptiske til å gjøre avtaler med NUF'er helt generelt), siden det nå virkelig bare er to grunner til å velge NUF:

1: Fordi man helt reelt er et utenlandsk foretak som vil starte en avdeling i Norge, som f.ex. Skandiabanken og liknende, eller

2: fordi man har urent mel i skuffen ;)
 

Smbinfo

Medlem
Litt blanding og fram og tilbake mtp hva man diskuterer over. Så prøver å sammenfatte det under, uten så mye ny info:)

Ved lite aktivitet er det helt klart enklere og rimeligere å holde ett ENK enn et NUF/AS. Både med avlegging av regnskap (innrapportering til staten), ved opphør av drift etc.

NUF er UFF. Ingen vits med mindre du er skurk og ønsker å gjøre regnskapene dine så utilgjengelig som mulig. Er som tidligere nevnt svært få forskjeller på NUF og AS økonomisk sett.

Har du imidlertid NUF fra tidligere, og liten aktivitet, er det mest sannsynlig ikke noen stor vits å gå over til AS. Dette da NUF og AS i praksis er omtrent det samme mtp avgifter og administrasjon.
 
Sist redigert:

Letitbe

Medlem
Jeg heller vel mest mot et ENK nå.
Hvordan gjør jeg det i praksis?
1.Oppretter et ENK på brreg (med samme navn)
2.Starter å fakturere fra ENKet fra nyttår av
3.legger ned NUF i løpet av 2014?

Er det i all hovedsak slik det foregår? Er det noe som er spesielt viktig å være klar over?
 

hansson

Langveisfarende
Ja, det er jo viktig å være klar over at du ikke lenger har noen sosiale rettigheter i ENK-et. Ihvertfall langt færre enn hvis du mottok lønn fra NUF/AS-et. Dessuten står du igjen personlig ansvarlig hvis noe skulle gå ad undas, du vil kunne gå personlig konkurs og hus og bil ryker. Det spørs om du driver med en viss risiko eller ikke.

Hvis du starter ENK-et før nyttår tror jeg du vil måtte levere næringsoppgave for 2013. Derfor bør du vente til 2.1.2014 med å registrere ENK-et.

Ellers ser punktene dine 1-3 riktig ut.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis det ikke er noen eiendeler og ingen aktivitet i enkeltpersonforetaket i 2013, så slipper du å levere næringsoppgave. Det kom jo en nye regel for et par år (?) siden som sier at hvis omsetningen er mindre en 50 000 og en ikke er mva-registrert kan en ta med omsetning og kostnader direkte på selvangivelsen, så det vil i alle fall gå under det. Det er forresten mange som har et passivt enkeltpersonforetak registrert i Brøynnøysund uten at de må levere næringsoppgave.

Hvis du har tenkt å starte i enkeltpersonforetak fra 1. januar kan det være greit å ha det registret. Det er dog en bivirkning, alle som registrerer enkeltpersonforetak får tilsendt selvangivelse for næringsdrivende, så hvis du har vært vant til å levere for lønnsmottaker, eller bare bruke stille aksept, så går ikke det.

I punkt 1 skriver du "med samme navn". Vær klar over at et enkeltpersonforetak må inneholde innehavers etternavn, så da blir det neppe helt samme navn, uten at jeg vet hva NUF-et ditt heter. Heter det f.eks. Olsen webshop NUF, så kan det jo bli omtrent det samme.
 
Topp