Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fradrag for gratisvarer

Steve Cash

Medlem
Det kan oppstå noen problemer med mva. Det kommer litt an på om varene gis bort som ledd i en reklamekampanje, og det er gave på veldedig grunnlag til en organisasjon eller om det er (mer eller mindre ukurante) varer som gis som tilgift ved ordinært salg.

Ved veldedig gave skal det ikke regnes uttaks-mva. Mulig det er noen beløpsgrenser.
Artikler som gis bort som reklame må en i utgangspunktet føre uttaks-mva på, men det er unntak for bagatellmessige beløp, jeg skrev noe om dette i en tråd for lenge siden.
Tilgift: Jeg er rett og slett ikke sikker.

Dette er skrevet uten skikkelig kildegransking, så det ble litt vagt.
 

Steve Cash

Medlem
Uttaks-mva betyr f.eks. at hvis jeg som innehaver tar ut varer fra butikken min til privat bruk eller til formål der det ikke er mva-fradrag så må jeg betale utgående mva på samme måte som om jeg hadde solgt varen.

Hvis jeg hadde vært en byggmester så hadde jeg normalt kjøpt inn varer for videresalg, men noen av varene går til en enebolig jeg bygger for å leie ut. Ettersom utleie av bolig ikke er belagt med mva får jeg ikke mva-fradrag for varene til dette. En skal føre innkjøpet som ordinært varekjøp med fradrag for inngående mva og så skal ta dem ut igjen med utgående mva og overføre til bruk på utleiehuset. Når dette er varer en vanligvis selger skal en også beregne fortjeneste.

Om å gi bort eller selge til 1 krone stykket: Hvis markedsverdien er bare 1 krone så er det jo greit, f.eks. gamle, ukurante varer av et eller annet slag. Hvis varene er verdt betydelig mer så kan det regnes som gavesalg og føre til at en må beregne utaks-mva og fortjeneste. Men det kommer egentlig an på hva som er hensikten med å gi dem bort, og hva som er den reelle verdien. En kan gjerne gi bort varer til bagatellmessig verdi på en messe uten at det får noen konsekvenser.

Det er nok også det er greit med betal for 3 lyspærer og få 1 på kjøpet, det er jo rett og slett bare en prisrabatt, dagligvarebutikker bruker jo dette trikset stadig vekk.

Hvis en derimort får en lyspære eller tre bare for å sende inn navnet sitt så får det mer karakter av en reklameartikkel. Da kommer nok bestemmelsen om bagatellmessig verdi inn, inntil 100 kr pr. enhet.

Hvis du sender med en lyspære til alle som kjøper minst tre cd-er? Tja, det er vel en form for rabatt det også.
 

Steve Cash

Medlem
Dette regelverket er ganske omstendelig, detaljert og komplisert, og det blir ikke bedre av at det er forskjellig beløpsgrense for mva og skatt. Litt lettere å svare blir hvis du skriver hva slags varer du har tenkt å gi bort, og muligens hvorfor. Er det reklamecaps og reklametrøyer med tekst som promoterer firmaet ditt? Eller skal du kjøre et stunt med å gi bort en lyspære til alle som sender inn en kupong? Eller har du noen gamle modemer du gir som tilgift hvis en kjøper noe annet?

Rekalmeartikler: Det er i utgangspunktet ikke fradrag for inngående mva på reklameartikler en kjøper inn for å dele ut, selv om det står påtrykt logo og/eller annen reklametekst for firmaet på den. Dette gjelder f.eks. kulepenner, caps t-skjorter, etc. osv. Men det er visst likevel fradrag hvis verdien er bagatellmessig.

Mervediavgiftsloven § 8-3. Andre begrensninger i fradragsretten
(1) Fradragsretten omfatter ikke inngående merverdiavgift på
a)servering
b)kostnader vedrørende leie av selskapslokaler i forbindelse med servering
c)kunst og antikviteter, med mindre kjøperen omsetter varer av samme slag i sin virksomhet eller varene er til bruk i virksomhet som nevnt i § 5-9
d)kost til og naturalavlønning av virksomhetens innehaver, ledelse, ansatte og pensjonister
e)representasjon
f)gaver og varer og tjenester til utdeling i reklameøyemed når verdien ikke er bagatellmessig, likevel slik at det er fradragsrett for varer dersom de utføres til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet (min utheving)
g)oppføring, vedlikehold, innleie og drift av fast eiendom som skal dekke bolig- eller velferdsbehov, herunder løsøre og utstyr til slike eiendommer. Det er likevel fradragsrett for inngående merverdiavgift på oppføring og vedlikehold av bedriftskantiner, herunder løst inventar til bedriftskantiner.
(2) Det er likevel fradragsrett for varer som nevnt i første ledd til bruk for luftfartøy i utenriks fart eller fartøy på minst 15 meter når det i utenriks fart frakter varer eller driver persontransport mot vederlag.
(3) Departementet kan gi forskrift om at det også skal være fradragsrett for anskaffelser til bruk for oppføring og vedlikehold av fast eiendom i tilknytning til primærnæringene. Departementet kan gi forskrift om registrerings- og dokumentasjonsplikt mv. av regnskapsopplysninger.

Det er likevel fradrag for inngående mva hvis varene en gir bort er av samme type som firmaet selger til vanlig, altså hvis du driver en lyspærebutikk og stiller deg opp på en messe og deler ut lyspærer kan du trekke fra mva når du kjøper disse. Men da skal du til gjengjeld beregne uttaks-mva. Du slipper likevel å beregne uttaks-mva hvis verdien er bagatellmessig, hvis for tiden betyr at enhetsprisen er 100 kroner eller mindre. Skattemessig fradrag gis hvis enhetsprisen ikke overstiger 235 kroner. Regnskapsmessig skal du føre over lyspærene fra varekjøp til reklameutgift.

Merverdiavgiftsloven § 3-23. Særlige formål
Det skal beregnes merverdiavgift når varer og tjenester fra den registrerte eller registreringspliktige virksomheten brukes i virksomheten til

a)kost til eller naturalavlønning av virksomhetens innehaver, ledelse, ansatte og pensjonister
b)oppføring, vedlikehold, innleie og drift av fast eiendom som skal dekke bolig- eller velferdsbehov, herunder løsøre og utstyr til slike eiendommer
c)representasjon
d)gave og utdeling i reklameøyemed og dersom verdien ikke er bagatellmessig (min utheving)

Hvis det gjelder varer du vanligvis selger så gjelder grensen på 100 kroner den vanlige utsalgsprisen, ikke din innkjøpspris.
 

Steve Cash

Medlem
Gitt at du skal selge de samme varene til ordinær pris til vanlig, og at dette rett og slett er et introduksjonstilbud til nye kunder eller et stunt for å skape blest om butikken, og at normal utsalgspris ikke overstiger kr 100 pr enhet så antar jeg at du kan trekke inngående mva på varekjøpet for de enhetene du selger til kr 0.
 

Steve Cash

Medlem
Tillegg: Det er jo også en forutsetning at dette skjer i et firma som allerede er registrert for mva. Du vil ikke få tilbakevendende mva-oppgjør for varer som ble solgt/gitt bort før du kommer opp i omsetning på kr 50 000.
 

Steve Cash

Medlem
Da klarer jeg ikke å svare uten at jeg vet konkret hva dette skal handle om. Hvis jeg skal tolke det du skrev over bokstavelig så skal nettbutikken ha bare én sort varer, og alle skal få kjøpe gratis i all framtid. Da vil jeg gjerne bestille 10 000 stk. med det samme. :)

Min umiddelbare reaksjon er at hvis virksomheten ikke har inntekter (bortsett fra at kundene betaler for portoen) så er det ikke egnet til å gå med overskudd. Dermed er det ikke næring og fradrag nektes på det grunnlaget. Men slik er det antakelig ikke. Hvor kommer inntektene fra?

Jeg leste en avisartikkel her om dagen med påstanden om at flybilletter kan bli gratis om få år, flyselskapene må da tjene penger på å selge reklame i filmene vi ser ombord pluss finne på andre inntektskilder. Jeg vil si de fortsatt driver avgiftspliktig virksomhet pga reklamesalget selv om billettene skulle bli gratis. Så hvis inntektene dine kommer fra noe lignende så kanskje.
 

alterego

Medlem
Jeg tipper det er snakk om å legge ved en gave sammen med solgte varer. Eller tar jeg feil @Tonny Kluften?

Husker Netshop pleide å legge ved en sjokolade (Lion king) og det ble både tatt godt i mot av kundene og omtalt.
 

Steve Cash

Medlem
Nettopp, men likevel må du se på fradragsrett og eventuell uttaks-mva av disse gratisvarene, selv om alt sammen inngår i et eksisterende firma. Men etter diskusjon over kan vi nok anta at du får fradrag såfremt dette faktsik er ledd i noe du tjener penger på.

Jeg må jo tilstå at jeg lurer veldig på hvordan du får økonomi ut av å lage en butikk som en skal gi bort varene i all framtid. Er de påtrykket reklame for noen som vil betale for det? Uansett så må jo julenissen ha opparbeidet seg voldsom gjeld opp gjennom årene. :D
 
Topp