Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fradrag i selvangivelsen

RusselSim

Medlem
Hei.

Har et spørsmål ang. fradrag i selvangivelsen.

Ifølge Dine Penger så får pendlere fradrag for kosten:

"Pendlere får fradrag for utgifter til kost på pendlerbostedet. Fradraget gis som et stnadardfradrag pr døgn, slik at du slipper maset med å samle på kvitteringer for hver Rema eller Rimi-tur.

Fradrag for opphold på hybel, brakke, eller lignende gir et kostfradrag på 182kr pr døgn.
Det er standardiserte regler for hvor mange dager du kan trekke fra. Har du fri hver helg, kan du trekke fra 240 døgn, fri annenhver helg gir 255 døgn i fradrag, og jobb hver lørdag gir 280 døgn i fradrag.



Jeg regner med å trekke fra 280 døgn i fradrag altså 280*182=50 960kr? Kan det stemme?
Bor i Oslo, men har folkeregistrert adresse et annet sted.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kanskje dumt spørsmål, men du er klar over at du bare får pendlerfradrag hvis du må komme deg til/fra jobb?
 
Dumt spørsmål 2: Jobber du? Er du student? Eller ingen av delene?


Hvis du er student så må du være under 21 år, og du får kun kostfradrag for å bo og jobbe i byen i sommerferien. Du får IKKE for resten av året.

Hvis du er over 21 og bare jobber så får du ikke pendlerfradrag fordi du bryter loven ved å ikke ha meldt flytting til din nåværende addresse.
 
Sist redigert:

RusselSim

Medlem
Dumt spørsmål 2: Jobber du? Er du student? Eller ingen av delene?


Hvis du er student så må du være under 21 år, og du får kun kostfradrag for å bo og jobbe i byen i sommerferien. Du får IKKE for resten av året.

Hvis du er over 21 og bare jobber så får du ikke pendlerfradrag fordi du bryter loven ved å ikke ha meldt flytting til din nåværende addresse.

Ble 21 år nå på nyåret. Tar 2 fag ved en skole i Oslo og jobber itillegg.
 
Da kan det være at du slipper unna med å føre opp opp til 8 uker pendlerfradrag, forutsatt at du studerer videre til høsten og ikke er ferdig nå til sommeren.
 

RusselSim

Medlem
Da kan det være at du slipper unna med å føre opp opp til 8 uker pendlerfradrag, forutsatt at du studerer videre til høsten og ikke er ferdig nå til sommeren.

Til høsten så skal jeg begynne på BI.

Dermed blir det vel 182*7*8 = 10 192kr.


Hørte noe om at man ikke kan få studielån hvis man ikke skifter adresse til der man virkelig bor når man tar høyere utdanning. Kan dette stemme?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Til høsten så skal jeg begynne på BI.

Er det eiendomsmegling du satser på etterhvert da, eller?

Dermed blir det vel 182*7*8 = 10 192kr.

Det blir det sikkert. Men dette avhenger selvsagt av et ganske viktig premiss du kanskje ikke har tenkt på; Hvis du skal skrive av pendling på selvangivelsen så må du jo faktisk ha pendlet også. Det betyr at du må ha kjørt fram-tilbake fra hjemplassen til hybelen din. At du er registrert i folkeregisteret i f.eks Trondheim, men bor (permanent) i Oslo betyr jo selvsagt ikke at du kan skrive av "pendling" av den grunn.

Og ja, selvfølgelig kan du bli straffeforfulgt for å oppgi opplysninger i selvangivelsen du vet er feil. Det kalles svindel.

Hørte noe om at man ikke kan få studielån hvis man ikke skifter adresse til der man virkelig bor når man tar høyere utdanning. Kan dette stemme?

Nei, det stemmer ikke. Lånekassen driter i hvor du bor.
 
Det blir det sikkert. Men dette avhenger selvsagt av et ganske viktig premiss du kanskje ikke har tenkt på; Hvis du skal skrive av pendling på selvangivelsen så må du jo faktisk ha pendlet også. Det betyr at du må ha kjørt fram-tilbake fra hjemplassen til hybelen din. At du er registrert i folkeregisteret i f.eks Trondheim, men bor (permanent) i Oslo betyr jo selvsagt ikke at du kan skrive av "pendling" av den grunn.

Og ja, selvfølgelig kan du bli straffeforfulgt for å oppgi opplysninger i selvangivelsen du vet er feil. Det kalles svindel.

Dette stemmer forsåvidt, men reglene for studenter er litt annerledes. Det er et unntak der for studenter (opp til 21 år) som blir boende borte fra hjemmet i sommerferien for å jobbe. Disse kan skrive kostfradrag for de dagene de faktisk jobber iløpet av ferien.


Nei, det stemmer ikke. Lånekassen driter i hvor du bor.

Stemmer ikke. De sjekker faktisk ganske nøye opp hvor du har hybel i forhold til folkeregisteradresse. Jeg hadde et svare strev med å få de til å skjønne at selv om det var 39,8km fra hjemplassen til skolen i luftlinje så hadde jeg ikke privat flyplass til disposisjon..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Stemmer ikke. De sjekker faktisk ganske nøye opp hvor du har hybel i forhold til folkeregisteradresse. Jeg hadde et svare strev med å få de til å skjønne at selv om det var 39,8km fra hjemplassen til skolen i luftlinje så hadde jeg ikke privat flyplass til disposisjon..

Kan umulig stemme. Det er ikke ulike borteboerstipend, etc du tenker på? Studielån får du vel uansett om du ikke bor der du er folkeregistrert (hvis du er folkeregistrert i Arendal men studerer i Oslo så må vel det være greit?) eller hva?

Nå er det noen år siden jeg studerte, men det hørtes veldig merkelig ut.
 
Stemmer, blandet sammen borteboerstipendet og det vanlige studielånet.. Vanlig studienlån får man jo uansett så lenge man studerer minst 50%.
 

RusselSim

Medlem
Det blir det sikkert. Men dette avhenger selvsagt av et ganske viktig premiss du kanskje ikke har tenkt på; Hvis du skal skrive av pendling på selvangivelsen så må du jo faktisk ha pendlet også. Det betyr at du må ha kjørt fram-tilbake fra hjemplassen til hybelen din. At du er registrert i folkeregisteret i f.eks Trondheim, men bor (permanent) i Oslo betyr jo selvsagt ikke at du kan skrive av "pendling" av den grunn.

Og ja, selvfølgelig kan du bli straffeforfulgt for å oppgi opplysninger i selvangivelsen du vet er feil. Det kalles svindel.

Har pendlet frem og tilbake flere ganger i løpet av året.
 

oddbjoro

Medlem
Hvis den folkeregistrerte adressen din, er den samme som adressen til foreldrene dine.
Så mener jeg du ikke kan føre på pendler-fradrag, men du kan føre på "reise til foreldrehjemmet". Dog ikke så mange. Het iallefall noe sånt for en 10 årstid siden.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har pendlet frem og tilbake flere ganger i løpet av året.

La meg gjette. Du pendlet hjem rett før jul, og tilbake rett etter jul. Og så hadde du pendling rett før påske og så rett etter påske. Er det sånn ca korrekt?

Etter min oppfatning er du laaaaaaaangt ifra å tilfredsstille kravene til en pendler. Etter mitt syn er du en blodigle som gjør alt for utnytte systemet. Jeg håper virkelig at skatteetaten bare ler av ditt krav.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Du peter, som er så forbanna opphengt i at absolutt alt sammen skal gå etter reglene her i verden, du mener at det er helt greit at du sitter og bryter direkte med Webforumets retningslinjer for personangrep eller? Mener du at alle andre skal bøye seg i støvet og følge alle regler, mens du driter langt i dem selv?
 

Fredrik

Medlem
Slapp off Atle. Uten Peter ville det ikke blitt diskusjon uten da ville vi bare hatt koseprat.

Jeg tipper Peter bare er i dårlig humør fordi han sitter på en mac som ikke virker.

@Russeren - Ring skatteetaten å spør de. Noen ganger er det merkelig nok ikke telefonkø. Da er du i det minste på den sikre siden.
 
Topp