Altså, det store spørsmålet: Fast frakt eller variabel frakt (a la Posten/Bring sin fraktmodul)?
Vi sitter og vurderer fram og tilbake, vi har hatt fast frakt tidligere og har nå fraktmodulen til Bring. Men det føles på mange måter ikke helt riktig, av det vi kan se så er det mange flere som er inne i nettbutikken uten å handle nå enn hva tilfellet var før. Dårlig magefølelse.
Siden vi også selger en del småtteri må/bør vi også tilby A-post, iallfall for de minste tingene (under 250 gram). Her har vi lagt oss på en fast pris på kr 49,- for å dekke inn merkostnadene ved små ordre, volumtillegget på de brevene som har det (noen varer veier under 250 g men overstiger målene, så de får et volumtillegg på 22 kr i tillegg til grunnprisen), samt eventuelle tap av varer (har opplevd noen ganger at A-post "fordufter" på veien...).
Men så er det pakkeposten da - jeg klarer ikke å bestemme meg:
- Fast frakt har fordelen at kunden alltid vet hva det koster og hva maksprisen er, og den er lik uansett hvor du bor i landet (ergo ikke "urettferdig" for de som bor i Nord-Norge). Kunden vil i de fleste tilfeller betale mindre enn hva det faktisk koster. Ulempen for kunden er at man da ikke får velge mellom Servicepakke, bedriftspakke, På Døren etc - vi sender alt som Servicepakke. Ulempen for oss er selvsagt at de fleste pakker koster mer enn det vi setter som fast frakt (vi hadde den til 99 kr før iallfall)...
- Fraktmodul har "fordelen" for kunden at man alltid betaler det det faktisk koster, uansett hvor man bor. I tillegg kan man velge mellom flere ulike pakkealternativer. Ulempen for kunden er at man ikke vet hva frakten blir før man har skrevet inn adresse/postnummer (så ikke like oversiktelig), og i tillegg blir frakten i de fleste tilfeller over 100 kr. Fordelen for oss er at kunden alltid betaler det det faktisk koster, så vi går ikke i tap. Men jeg har på følelsen at denne modellen genererer færre salg uansett, og da hjelper det kanskje ikke så mye...
Hva er deres tanker/erfaringer? Kan legge til at vi har fri frakt på ordre over 2000 kr, men vi har vurdert å senke denne grensen. Men jeg vet ikke.
Vi sitter og vurderer fram og tilbake, vi har hatt fast frakt tidligere og har nå fraktmodulen til Bring. Men det føles på mange måter ikke helt riktig, av det vi kan se så er det mange flere som er inne i nettbutikken uten å handle nå enn hva tilfellet var før. Dårlig magefølelse.
Siden vi også selger en del småtteri må/bør vi også tilby A-post, iallfall for de minste tingene (under 250 gram). Her har vi lagt oss på en fast pris på kr 49,- for å dekke inn merkostnadene ved små ordre, volumtillegget på de brevene som har det (noen varer veier under 250 g men overstiger målene, så de får et volumtillegg på 22 kr i tillegg til grunnprisen), samt eventuelle tap av varer (har opplevd noen ganger at A-post "fordufter" på veien...).
Men så er det pakkeposten da - jeg klarer ikke å bestemme meg:
- Fast frakt har fordelen at kunden alltid vet hva det koster og hva maksprisen er, og den er lik uansett hvor du bor i landet (ergo ikke "urettferdig" for de som bor i Nord-Norge). Kunden vil i de fleste tilfeller betale mindre enn hva det faktisk koster. Ulempen for kunden er at man da ikke får velge mellom Servicepakke, bedriftspakke, På Døren etc - vi sender alt som Servicepakke. Ulempen for oss er selvsagt at de fleste pakker koster mer enn det vi setter som fast frakt (vi hadde den til 99 kr før iallfall)...
- Fraktmodul har "fordelen" for kunden at man alltid betaler det det faktisk koster, uansett hvor man bor. I tillegg kan man velge mellom flere ulike pakkealternativer. Ulempen for kunden er at man ikke vet hva frakten blir før man har skrevet inn adresse/postnummer (så ikke like oversiktelig), og i tillegg blir frakten i de fleste tilfeller over 100 kr. Fordelen for oss er at kunden alltid betaler det det faktisk koster, så vi går ikke i tap. Men jeg har på følelsen at denne modellen genererer færre salg uansett, og da hjelper det kanskje ikke så mye...
Hva er deres tanker/erfaringer? Kan legge til at vi har fri frakt på ordre over 2000 kr, men vi har vurdert å senke denne grensen. Men jeg vet ikke.