Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Går det så kjapt

For en tid tilbake gjorde en jeg kjenner en bommert. Han sendte en epost til en journalist og kom med noen utalelser. Eposten ble sendt i 6 7 tiden på kvelden. Og dagen etterpå i 10 tiden får han telefon fra journalisten som vil avtale et møte.

Når han kommer dit får han beskjed om at politiet har funnet ut ved hjelp av ip adresse at det er hans ip adresse som er brukt. Min kompis er ikke stødig når det gjelder data. Så dum som han var tilsto han. Men dette kan vel ikke stemme vel at denne journalisten fikk politiet til og finne ut noe slikt.

Han påsto også at han hadde funnet ut at han la ut innlegg på vgd, dette hadde han funnet ut via folk som jobber i vg. Ville en ansatt i vg hjulpet en i Dagbladet om han hadde ringt?
 

sKrud

Meget sliten student
Hva er det egentlig du lurer på? Om det går så hurtig å finne eieren av en IP eller om kripos/politiet rykker ut så hurtig som dette?

I så fall:
1) det kan man gjøre på null komma svisj..
2) vanskelig å si.Om dette var en drapssak så ja..Om dette gjelder generell dritt slenging er det vell heller tvilsomt.. Men som sagt...dette spm lar seg ikke besvare..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hum.

Antar at din venn har kommet med rimelig drøye uttalelser hvis journalisten i det hele tatt gidder å forfølge saken ved møte, og (mulig) kontakt med politiet.

For å svare på ditt spørsmål om politiet hjelper med slikt:
Ja, det gjør de. F.eks. ved drapstrusler. Responstiden går veldig ned hvis du kjenner noen i politiet - noe journalister vanligvis gjør. Men politiet må nok uansett spørre internettleverandøren om å få ut navn/adresse, og da må de gjerne ha en rettsordre. Dette får de ikke på 10 timer, så her har nok journalisten levert en liten løgn for å skremme din kompis.

Ditt spørsmål om redaksjoner hjelper hverandre?
HELT klart. Journalister kjenner hverandre godt, norge er et lite land og det er (relativt) få aviser her. Det er HELT normalt å hjelpe folk i samme bransje. Jeg tar det for gitt at jeg hadde fått hjelp av VG hvis jeg hadde jobbet i Dagbladet.

---

Tør vi spørre hva din kompis skrev til journalisten?
 
Det som skjedde var at han laget en epost adresse og bare satte i sammen et navn. Så sendte han en epost der han sa at denne journalisten ikke var mye til journalist. Ingen trusler eller noget annet.
 
Et annet spørsmål hadde vg vært like behjelpelige om noen hadde skrevet om eit firma på vgd. Og dette firmaet ikke hadde likt dette, hadde de da gitt ut opplysninger viss firmaet hadde tatt kontakt?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Et annet spørsmål hadde vg vært like behjelpelige om noen hadde skrevet om eit firma på vgd. Og dette firmaet ikke hadde likt dette, hadde de da gitt ut opplysninger viss firmaet hadde tatt kontakt?

Nei. Med mindre det var særs alvorlige greier av typen drapstrusler, etc.
 

picxx

Well-Known Member
Det som skjedde var at han laget en epost adresse og bare satte i sammen et navn. Så sendte han en epost der han sa at denne journalisten ikke var mye til journalist. Ingen trusler eller noget annet.

Veldig rart at en journalist skulle ta dette så ille opp (de får vel mailer som forteller dem at de er dårlige "all the time"?) at han ville ha et møte med "din kompis", og samtidig si at politi var innkoplet i saken. Men selvsagt, det kan jo finnes paranoide journalister også :D
 
Har ikke sendt noen epost jeg. Min kamerat gjorde dette. Grunnen til at jeg tar dette opp er fordi i ettertid har journalisten "ertet" kameraten min pga dette. Han spør har du sent noen eposter i det siste, en gang gjorde han dette inne på jobben hans foran sjefen. Jeg vet dette fordi jeg var innom akkurat da. Han har vist også slengt med leppa på gata og når de er ute på byen.

Så det hadde vært ok viss kameraten min kunne sagt til han at jeg veit at du løy når du snakka med meg. For å jekke han ned et hakk.

For all del jeg veit at det var en tabbe av han og gjløre det han gjorde. Men syns det er jævlig barnslig av denne fyren og drive på slik..
 

Tonny Kluften

Administrator
Slengt med leppa til kameraten din.. Å stakkars kamerat... Er det nå vi skal syns synd på ham?
Jeg spør igjen. Hva sa kameraten din i den eposten til journalisten?
Jeg tror det er kameraten din som har vært jævli barnslig og dum i første omgang. Og nå blir liksom kameraten din urettferdig behandlet og har rett til å føle seg forurettet? Hvor gammel er kameraten din egentlig? Neppe særlig voksen virker det som. Be han om å godta at når man er en kødd så får det konsekvenser.
 
Sist redigert:
Joda er enig i det at har han gjort noe gærnt, må han ta konsekvensene. Men det er jo barnslig av journalisten og oppføre seg slik mener nå jeg. Og komme inn på arbeidsplassen hans og slenge med leppa er jo ganske lavmål det også. Hadde forstått det viss fyren ikke ville hatt noe med han og gjøre i det hele tatt.

Men men jeg kommer i alle fall til og si at viss denne karen slenger med leppa og begynner og snakke om og ringe politiet for å finne ut om han har gjort noe mer gærnt, kan han bare si at han vet at han lyver.
 
Jeg har en kamerat som ble tatt for promille kjøring. Han har sonet sin straff, er det legitimt av politiet og stoppe han titt og ofte for å sjekke om han kjører med promille? Han har jo dummet seg ut..
 

picxx

Well-Known Member
Man "dummer seg ikke ut" om man blir tatt for fyllekjøring.
Det å være full er ingen grunn, men en forklaring.
Og ja, politiet kan stoppe på "sjellig grunn" eller mistanke.
 
Er klar over at de kan stoppe viss de har mistanke, men det skal ikke mye til før det går fra mistanke til å være drittsekk.

At denne journalisten hadde vært tøff i trynet ovenfor kompisen min er en ting. At han slenger med leppa til han foran sjefen hans blir litt for dumt. Heldigvis vet sjefen hva som har skjedd, og han bryr seg heldigvis ikke om det.
 
Topp