Kjapp og trygg hosting for Wordpress

God bruk av ord

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg sitter her å tenker litt på hvordan riktig bruk av ord i tekster kan gjøre en tekst mer salgsbar. Jeg kommer igrunn ikke på så mange eksempler på dette nå i farten, så jeg hadde håpet dere ville ha flere ord å legge til, gjerne kanskje en forklaring på hva dette kalles.

Et eksempel er at "bakdel" høres bedre ut enn "ulempe".

(bakdelen med denne VS ulempen med denne).

Hva kalles dette? Og har du flere eksempler?
 

onlyme

New Member
jeg pleier å bruke synonymordboken i works når jeg skal finne alternative ord. Et bra hjelpemiddel.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det finnes vel ikke noe eget uttrykk for å "forbedre" ulike ord i tekster. Hvis det er en tekst du vil ha omskrevet med polarisering - så kan jo flere hjelpe deg med det. Jeg kan jo for eksempel gjøre sånt for en pen slump penger.

Eventuelt kan du jo legge ut en eksempeltekst her på WF, så kan vi komme med forslag til forbedringer her og der - da kan det hende du får noen ideer.

Forøvrig fikk dette meg til å tenke på en gammel vits av Are Kalvø om akkurat dette temaet:

TV2 sier "etter det vi har grunn til å tro..", som høres mye bedre ut enn "vi har hørt et rykte om.."
Prester sier "jeg har av religiøse overbevisningsgrunner kommet til å ikke kunne gi homofile nattverd.." som jo høres mye bedre ut enn "jeg putter faen ikke kjeks inn i kjeften på homser.."
 
Topp