Google+ blir vel et must

bjornfix

Bjørn Are Solstad, CEO, Devenia Ltd.
Tror kanskje dere er litt for skråsikre begge to. Alt til sitt formål er i grunn hva jeg tror vil gjelde. Nå som i fremtiden. Jeg bruker alle tre, men til ulike formål. Ser ingen grunn til å velge mellom de.

Derfor bruker jeg også GTalk og Skype om hverandre. Alt etter hva som er hensiktsmessig.

Men, når det er sagt er det også viktig å huske at for ikke alt for lenge siden var Netscape markedsleder innen nettlesere. Så IE, og nå er Google Chrome i ferd med å bli dominerende.

Vi er alle vanedyr til en viss grad, men er det noe som frister så er vi ikke sene om å lukte på det. G+ har sin plass som FB har sin.
 
Google har ikke sjanse i det heletatt som et sosialt nettverk for vanlige folk fordi Google har brandet seg som "en plass for å finne informasjon"

Facebook vinner garantert fordi de har brandet seg som "en plass for å snakke med venner"

Derfor så spiller det ingen rolle hvor overlegne funksjonene til Google+ blir fordi Google kommer alltid til å bare være "en plass for å finne informasjon", og aldri "en plass for å snakke med venner".

Google Video hadde null sjanse mot Youtube.
Google Deals kommer aldri til å bli en Groupon.
Google News kommer aldri til å hamle opp med VG.
Google+ kan aldri overta for Facebook.

Google bare vasker ut merkenavnet sitt til ingenting og Yandex kommer å overtar tronen som søkemotor.

Youtube, Groupon, VG og Facebook kommer alltid til å trone på toppen over Google i sine marked.

Her var det ikke mye tiltro å spore til google brandet må man si;)

Men en ting er sikkert: du undervurderer kraftig den enorme forandringen som foregår i hele det globale mediebildet nå, og hvor store konsekvensene av dette vil bli.

Tenk på hva noe så enkelt som google hangouts ( og blås gjerne i google som brand, jeg snakker her kun om funksjonen: gratis videokonferanse som kan filmes, og gjøres mellom flere deltagere hvor som helst i verden, fra alle med en digital platform) vil ha å si for næringslivet. Hva vil det ha å si for frivillige organisasjoner. For forbrukere som vil ha pålitelig info om varer eller tjenester de skal kjøpe. For gamingcommunities. For forskning. For realityshow- og annen underholdning. For politikken.

Det kommer til å forandre ALT.

Poenget her er ikke google som brand og om de eller de andre blir ledende markedsaktørene.

Poenget er at det Google driver med i forbindelse med google+, og som også de andre viktige aktørene gjør i stadig økende grad, er utvikling av nye komplette sosiale systemer, informasjons og identitetssystemer skreddersydd til hver enkelt brukers personlige interesser og behov, og som kommer til å totalt transformere vanlige folks hverdag innen få år.

En god artikkel om temaet av Robert Scoble her:

Why is Google calling itself an identity company now?

Why is David Kirkpatrick, one of the smartest journalists I know, telling the world on Forbes that a social revolution is coming to companies?

Why have I moved almost all of my available time and blogging behavior to Google+?

I just spent 40 minutes in audio explaining why. I call it the “Game of all Games.”

It is the game to addict us, to impel us to give our identities over to Google or Facebook, and what will that do...


The game of all games: content and context (why Mark Zuckerberg, Marc Benioff, and Larry Page are carving up the social world) ? Scobleizer
 

kongen

kongemedlem
Her var det ikke mye tiltro å spore til google brandet må man si;)

Men en ting er sikkert: du undervurderer kraftig den enorme forandringen som foregår i hele det globale mediebildet nå, og hvor store konsekvensene av dette vil bli.

Vi kan være enig i at det allerede har begynt en forandring av mediebildet, det blir mer sosialt, men vi er uenige om Google+. Jeg mener alle funksjonene Google+ kommer med allerede er dekket. Google kommer ikke med noe nytt. Det finnes aktører som er for store til at Google kan lykkes med det samme.

Tenk på hva noe så enkelt som google hangouts ( og blås gjerne i google som brand, jeg snakker her kun om funksjonen: gratis videokonferanse som kan filmes, og gjøres mellom flere deltagere hvor som helst i verden, fra alle med en digital platform) vil ha å si for næringslivet. Hva vil det ha å si for frivillige organisasjoner. For forbrukere som vil ha pålitelig info om varer eller tjenester de skal kjøpe. For gamingcommunities. For forskning. For realityshow- og annen underholdning. For politikken.

Skype har vi hatt i årevis:
Videosamtaler - Gratis videosamtaler - Skype

Så for å fortsette listen:
Google Hangouts kan aldri bli bedre enn Skype

Google prøver å være alt til alle, og historisk sett så vil det ende opp med at man blir ingenting til ingen. Google blir en "Jack of all trades, master of none" slik de holder på. De burde holde seg til søk og annonsering. Og nå taper de også markedsandeler på "søk" på verdensbasis pga Yandex viser bedre søkeresultater.

Hva skal Google være kjent som når de ikke er "en plass for å finne informasjon"??
 
Sist redigert:
Hva skal Google være kjent som når de ikke er "en plass for å finne informasjon"??

Der du tar feil er at jack of all trades trenger å ekskludere master of all trades.

Det er motsatt: jo fler aspekter en plattform tilfredsstiller, jo bedre kan de tilfredsstille hvert aspekt, siden hybridbehov og stordriftseffekter kan utnyttes maksimalt. Dette er det scoble prater om med"complete identity system", og som også facebook beveger seg i retning av.

Google idag er en plass å finne informasjon og en plass å samtidig diskutere denne informasjonen med andre som er interessert i samme informasjon. De har en suveren brukervennlighet, masse kapital og et knallsterkt brand.

Klassiske nyhetskanaler og mainstream massemedia er like døende som Rupert Murdoch.

Systemer som ligner Google+ (selv om det er uklart om Google eller andre brands som vil eie plattformene) kommer til å ta over hele nyhetsmarkedet, og mye mye mer, innen få år.

INGEN kommer til å gidde å lese VG lenger (gitt at VG fortsetter samme trend som nå) fordi de andre multipurpose-plattformene kommer til å levere nyheter som er mye mer pålitelige, grundigere, mer underholdende, mer inspirerende, mer matnyttige, mer oppdaterte og mer tilgjengelige, siden man direkte kan interagere med både de som skriver artiklene, såvel som personene artiklene omhandler, og ikke minst: skreddersydd for hver persons indiduelle interesser. Alle journalistene kommer til å måtte bevise sin plass og levere suveren kvalitet - fordi hvis de ikke gjør det kommer de til å bli øredøvende ignorert. Hele nyhetsbildet kommer ikke til å være til å kjenne igjen - det kommer til å bli survival of the fittest istedenfor survival of the richest.

Frivillige / veldedige / altruistiske globale organisasjoner kommer til å blomstre til helt nye dimensjoner gjennom plattformer av typen Google+. Trolig kommer de til å være på alle plattformene som brukes samtidig: facebook, google+, twitter, forumer, you name it. Hvorfor? De har ikke noe å skjule og søker vinn-vinn scenarioer. Hva kreves for at veldedige organisasjoner skal skyrockete? Innovasjon. Hvordan få innovasjon? Legge inn gamingmekanismer. Har dette begynt å skje? Jepp, sjekk ut X-prizefoundation oghele resten av lista over crowdsourcing og crowdfundingsites:

Beyond X PRIZE: The 10 Best Crowdsourcing Tools and Technologies + Peter Diamandis: Abundance is our future | Video on TED.com

Kan disse systemene forbedres ytterligere? Jau hau! Vi er BARE i begynnelsen!

Nylig intervjuet Robert Scoble en startup som heter wevideo, https://plus.google.com/11109108952...fNrfY#111091089527727420853/posts/DfS2MQfNrfY

Premisset for wevideo er like enkelt som genialt: alle kan legge så mye digital video de vil i skyen, alle kan redigere alt som ligger i skyen både av eget og andres materiale, alle kan lage nye filmer.

Og da sier jeg: vent til dette kombineres med konkrete altruistiske prosjekter der alle prosjektene FILMES og dokumenteres digitalt - kombineres med åpne forumer og kreative konkurranser der ALLE med en internettplattform kan delta, og en del av konkurransen er å lage de beste filmene om selve prosjektet basert på råmaterialet, som ligger tilgjengelig for alle i skyen - kombineres med amatør realityshow underholdning der man kan heie på egne teams og superstars.

Hva vil skje når disse videoene begynner å spre seg viralt?

Hva skjer når stadig flere brands innser at det er bedre å sponse disse prosjektene og få gratis effektiv reklame + fornøyde ansatte (siden de opplever at de gjør noe mer meningsfullt enn å maksimere utbyttet til aksjonærene), enn å kaste bort millioner på reklamespam folk gjør alt de kan og er blitt mesterlig dyktige til å unngå og ignorere?

Når ett brand ser et konkurrerende brand cashe inn på disse prosjektene...kommer de til å stå passivt og se på og fortsette å kaste bort penger på reklame ingen gidder å se på, eller kommer de til å kaste seg med på morroa før enda flere konkurrenter rekker å telle til ti?

Hva kommer til å skje når politikerne skjønner at å gi offentlig støtte til disse filmede prosjektene er en mye smartere valgkampstrategi enn det gamle pisspreiket alle er så drita lei av å høre på at de holder på å spy?

Det som ihvertfall vil skje er at hele verden forandrer seg radikalt og at den gamle vekstøkonomien kollapser. Komplette sosiale systemer av typen Google+ (eller andre) vil da fungere som plattform for en ny global økonomi som utkonkurrerer den gamle "voks-og-sløs"-økonomien gjennom rå innovasjon, grensesprengende effektivet og videodokumenterte resultater som kan verifiseres og undersøkes av alle og til og med gjøres til en vitenskap.

Komplette globale hybridsystemer er fremtiden - av den enkle grunn at de møter reelle menneskelige interesser mye mer effektivt enn systemene idag, som er utgått på dato.

Dette er så vidt jeg kan se bakgrunnen for at Google nå bygger alt rundt google+. Om google eller andre blir det dominerende brandet er umulig å si, og kanskje ikke engang så relevant. Det som dog er helt sikkert er at komplette sosiale systemer er fremtiden og at dette kommer til å forandre verden totalt. Noe som mildt sagt er på tide!
 

zapotek

Medlem
Og da sier jeg: vent til dette kombineres med konkrete altruistiske prosjekter der alle prosjektene FILMES og dokumenteres digitalt - kombineres med åpne forumer og kreative konkurranser der ALLE med en internettplattform kan delta, og en del av konkurransen er å lage de beste filmene om selve prosjektet basert på råmaterialet, som ligger tilgjengelig for alle i skyen - kombineres med amatør realityshow underholdning der man kan heie på egne teams og superstars.

Hva vil skje når disse videoene begynner å spre seg viralt?

Hva skjer når stadig flere brands innser at det er bedre å sponse disse prosjektene og få gratis effektiv reklame + fornøyde ansatte (siden de opplever at de gjør noe mer meningsfullt enn å maksimere utbyttet til aksjonærene), enn å kaste bort millioner på reklamespam folk gjør alt de kan og er blitt mesterlig dyktige til å unngå og ignorere?

Når ett brand ser et konkurrerende brand cashe inn på disse prosjektene...kommer de til å stå passivt og se på og fortsette å kaste bort penger på reklame ingen gidder å se på, eller kommer de til å kaste seg med på morroa før enda flere konkurrenter rekker å telle til ti?

Hva kommer til å skje når politikerne skjønner at å gi offentlig støtte til disse filmede prosjektene er en mye smartere valgkampstrategi enn det gamle pisspreiket alle er så drita lei av å høre på at de holder på å spy?

Det som ihvertfall vil skje er at hele verden forandrer seg radikalt og at den gamle vekstøkonomien kollapser. Komplette sosiale systemer av typen Google+ (eller andre) vil da fungere som plattform for en ny global økonomi som utkonkurrerer den gamle "voks-og-sløs"-økonomien gjennom rå innovasjon, grensesprengende effektivet og videodokumenterte resultater som kan verifiseres og undersøkes av alle og til og med gjøres til en vitenskap.

Et eller annet sted i teksten i teksten ovenfor falt jeg fullstendig av.
 

Ole Avranden

utvandret
Thunderpeel... I følge det du skriver vil ikke Google overleve "+" prosjektet. Google er ikke direkte billig å drifte, og de lever av reklame... Googles inntekter vil jo i følge deg falle motsatt proporsjonalt av suksessen til Google+, og til slutt vil suksessen ta livet av selskapet. :)
 
Thunderpeel... I følge det du skriver vil ikke Google overleve "+" prosjektet. Google er ikke direkte billig å drifte, og de lever av reklame... Googles inntekter vil jo i følge deg falle motsatt proporsjonalt av suksessen til Google+, og til slutt vil suksessen ta livet av selskapet. :)

Hvem vet. Pointet er at vi er i en periode da reklamen forandrer seg innenfor hele økonomien: vekk fra interruption marketing og mot permission marketing og mer skreddersydd reklame utfra hver persons individuelle interesser. Google spiller en viktig rolle i dette spillet nå, siden de utvikler algoritmer basert på søkehistorie og youtube historie og gud vet hva de baserer seg på.

Hvordan de som brand vil klare seg ovenfor konkurrenter i disse uoversiktlige nye gigamarkedene virker umulig å si noe sikkert om. Som den blinde mannen en gang sa: we shall see;)
 
Hvem vet. Pointet er at vi er i en periode da reklamen forandrer seg innenfor hele økonomien: vekk fra interruption marketing og mot permission marketing og mer skreddersydd reklame utfra hver persons individuelle interesser. Google spiller en viktig rolle i dette spillet nå, siden de utvikler algoritmer basert på søkehistorie og youtube historie og gud vet hva de baserer seg på.

Hvordan de som brand vil klare seg ovenfor konkurrenter i disse uoversiktlige nye gigamarkedene virker umulig å si noe sikkert om. Som den blinde mannen en gang sa: we shall see;)



Men jeg sier: Vent å se hva altruistic capitalism kan bety for reklame (og resten av økonomien) når dette kombineres med filmprosjekter som bringer inn reality show faktoren med full kraft, og resultatet er filmer og serier som blir mainstream underholdning, der seerne direkte kan interagere med deltagerne, produsentene og alle andre, og seerne til og med kan delta i kreative konkurranser som kan gjøre dem til stjerner på en dag. That will be the tipping point baby!:D
 

kongen

kongemedlem
Se på denne pendelen som går fra høyre til venstre... til høyre... til venstre. Legg merke til at du begynner å bli søvning. Øynene har lyst til å falle ned. Du er søøøøøøvning... så søøøøvning.

Finn din indre ro og rør en stemme langt innenfra si "Google+ kan ikke overlve", "Google+ kan ikke overleve" "Facebook er den eneste sosiale plattformen"

Du merker at du faller dypere og dypere i søvn... "Google+ kan ikke overleve"

Du er såååå søøøøvning... "Facebook vinner kampen"

ZNÆPP - NÅ KAN DU VOKNE
 
Topp