Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google maps

Kassimaja

Geocacher
Jeg sitter og prøver å lese meg litt opp på google maps. Hvordan kan man lage kart og legge inn punkter med info og bilder. <en kode for å legge kartet på nettsiden din, men fortsatt ha muligheten til å oppdatere kartet med flere punkter etter behov. Har tenkt å bruke wp, kanskje det finnes et greit plug-in? Noen som vet?
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg fant denne forklaringen: Opprette kart - Kart Hjelp men knappene for å legge til egne punkter kommer ikke opp når jeg vil redigere kartet.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg kan ikke WP så godt, men skrev et innlegg om google maps en gang for lenge siden her..

Ta denne siden:
GotoGhana: Kart

Utgangspunktet er at visse artikler kan geo-tagges. Det betyr i mitt tilfelle at jeg har lagt til en tekstfil i artikkel-folderen med lattitude og longitude som kan enkelt leses av en php-fil. Geo-taggingen er manuelt arbeid for hver (aktuell) artikkel.

Viktigste er dette som ligger i body:
<div id="map" style="height:400px; width:520px; float:left; margin-right:20px"></div>
<div id="legend">Kategorier:<br /><div id="group"></div></div>

Dokumentet trenger noen js-ressurser:
<script src="objects/jquery-1.2.6.pack.js" type="text/javascript"></script>
<script src="http://maps.google.com/maps?file=api&amp;v=2&amp;sensor=false&amp;key=ABQ IAAAAfmSoxApw2KKIeS-kxmF4ihRQLB6n5Aw1jKhjQHiN1AlQja_9fhSUdGwCUHE_ClGNE KlN5SGLZClYkA" type="text/javascript"></script>

Denne med maps.google.com inneholder en 'key'.
Du må hente en developer key fra Google selv (denne key'en funker kun for GotoGhana: Forside, så copy & paste funker ikke... hent selv og bytt ut).

Noe script som gjør noe fornuftig med div'en:
var m = new GMap2(document.getElementById("map"));
m.setCenter(new GLatLng(6.785147,-1.098633), 7);
m.addControl(new GLargeMapControl());
m.setMapType(G_HYBRID_MAP);

m blir satt til et nytt objekt (som bruker div med id 'map' som container).
senterpunktet er igjen lattitude,longitude.
addcontrol legger på en control for zooming.
setmaptype setter til kombo av sat+rutenett.
Denne biten skal funke uansett. Test dette først...

Så kommer det en bit som henter punktene fra en xml-fil:
GDownloadUrl("kart_data.xml", function(data) {
var xml = GXml.parse(data);
var markers = xml.documentElement.getElementsByTagName("marker") ;
for( var i=0; i<markers.length; i++ ) {
var name = markers.getAttribute("name");
var type = markers.getAttribute("type");
var point = new GLatLng(parseFloat(markers.getAttribute("lat")),parseFloat(markers.getAttribute("lng")));
var marker = createMarker(point, name, type);
m.addOverlay(marker);
}

Hvis xml-filen er lastet, så blir den parset.
For hver entry i xml-dokumentet henter koden name, type og geotag - og anroper createMarker - som lager en marker i rett farge og legger markøren i rett gruppe - kategorisert på type.

Siste kodebit:
var g = document.getElementById("group");
var html = '';
for( mg in markerGroups )
html = html +'<input type="checkbox" onclick="toggleGroup(\'' +mg +'\')" checked="checked" />' +mg +'<br />';
g.innerHTML = html;

Denne biten går gjennom alle gruppene, og lager en input-box for hver gruppe med en onclick=toggleGroup slik at brukeren kan skjule/vise grupper med ikoner. HTML'en legges til slutt i div'en med id "group".

xml-filen lages av php-parseren basert på info som den henter fra artiklene.
http://www.gotoghana.no/kart_data.xml
 

Kassimaja

Geocacher
Tro det eller ei, men den der tror jeg at jeg skjønte...

Budstikka.no har et hendelses kart der du kan se alle typer hendelser (brann, ulykker, innbrudd etc.) delt opp i kategorier. De bruker helt sikkert et eller annet opplegg for å få dette til, det er noe slikt jeg leter etter...
 

xcp

Medlem
Jeg er også på jakt etter et kart, men hovedsakelig Norden (Norge, Sverige og Finnland)

Men jeg trenger muligheten for at brukerne kan legge inn punkter basert på bredde grader og lengde grader. Punktet på kartet skal fungere som en "hotspot" til mer informasjon og bilder som brukeren har lagt til.

Noen som har kjenneskap til dette?
 
Topp