Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gyldig som dokumentasjon?

alex1500

Medlem
Jeg har noen kvitteringer fra en freelance side (kjøp av tjenester fra utland) som ser ut til å innholde det meste av informasjon som trengs for salgsdokument men mangler firma ID på selgers firma (i utlandet). Kvittering / regning inneholder følgende informasjon:

- Kjøpers navn og adresse
- Selgers navn og adresse
- Faktura nr
- Faktura dato
- Beløp
- Hva faktura gjelder (tekst)
- Betalings betingelser
- Leverings dato

Står ingenting om MVA siden det er snakk om utenlandsk firma som jeg kjøpte design tjenester av. Går det an å bruke dette som dokumentasjon eller får jeg problemer med skatteetaten? Er det nok dokumentasjon dette eller er det at det mangler firma ID avgjørende? Noen som har erfaring med dette?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke sett bilagene, men for meg virker det som det holder. Jeg er usikker på hva du mener med firma-id, men hvis du mener noe tilsvarende organisasjonsnummer, så skal ikke det være nødvendig på utenlandske fakturaer.

Husk at det du som har plikten til å beregne mva ved kjøp av tjenester fra utlandet. Regelverket står det om både her et eller annet sted og hos Skatteetaten.
 

alex1500

Medlem
Ja, beklager, mente organisasjons nr. Jeg er MVA registrert, er det snakk om snudd avregning? Vil det si å føre opp ett beløp på post 7 og så trekke fra samme beløp på post 8 i MVA oppgaven?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du skal faktisk legge til og trekke fra samme beløpet, såfremt du har brukt tjenesten i avgiftspliktig virksomhet. Snodig ordning, men forklaringen er at de som kjøper tjenester til noe det ikke er fradragsrett for bare skal fylle ut post 7, og må dermed betale inn beløpet.
 
Topp