Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hjelp til regnskap. helt lost.

MobyDick

New Member
Hei, vært på etableringskurs hos skatteetaten og må si jeg er litt overrasket over omfanget av diverse plikter for bedrifter i en liten skala. Feks oppbevare dokumenter i 10 år for et lite enkeltmannsforetak høres ganske omfattende ut... Lurer på om det i det hele tatt er verdt alt arbeidet for kanskje 50 k i året?

Jeg har tjent en del penger (ca 50 k) til nå og har starte firma i ettertid. Aner ikke hvor jeg skal begynne, feks lage bilag til hvert enkelt salg osv. Høres ut som en ekstremt omfattende jobb. alt er overført fra privat til privat konto, har ikke brukt kvitteringer osv.

Noen som anbefaler hvordan man begynner å nøste opp i dette? bestille time hos revisor?
 
J

Jiberish

Guest
Det er ikke en revisor du trenger, men en regnskapsfører.

Det er begrenset hvor avansert et så lite regnskap kan være så jeg ville sett på om det var noen studenter (finnes sikkert noen passende på BI eller liknende) som kanskje vill ha et par kroner ekstra.
 

MobyDick

New Member
hm... ok takk for svar. det jeg er mest betenkt over er alle bilagene osv. har jo kontoutrskift med inntekter, men må jeg lage et fysisk bilag (et ark) per salg da? og sånn hva saldo var før og etter salg aner jeg ikke, alt har gått inn og ut fra privat konto...

har ikke kvittering på alt jeg har kjøpt inn heller. var mer en hobby som plutselig tok ganske av, selve businessen går som smurt, men formalitetene er det litt værre med :p
 

MobyDick

New Member
en annen ting, noen som kan gi meg råd om hvordan fremtidige salg burde foretas? må man skrive sin egen kvittering? holder det feks med et ark i word hvor det står hva som er solgt, og til hvor mye? regnes dette som et bilag som kan puttes i permen?
 

MobyDick

New Member
takker, men ett ord er nok ikke nok for min del :p

sende faktura til han da? og kopi til meg selv? type giro man kjøper i bank?

en annen ting. nå må jeg vel lage bilag for alle tidligere salg og kjøp siden jeg ikke gjorde det da. finnes det noen mal for dette? holder det å lage et word-dokument hvor det står "ole hansen kjøpte xxx for kr xxx dato xxx betalt til kontonr xxx? og så putte det i en perm? eller?
 
Sist redigert:

rthorvald

Medlem
takker, men ett ord er nok ikke nok for min del :p

sende faktura til han da? og kopi til meg selv? type giro man kjøper i bank?

en annen ting. nå må jeg vel lage bilag for alle tidligere salg og kjøp siden jeg ikke gjorde det da. finnes det noen mal for dette? holder det å lage et word-dokument hvor det står "ole hansen kjøpte xxx for kr xxx dato xxx betalt til kontonr xxx? og så putte det i en perm? eller?

Det du gjør er simpelthen å skrive ut faktura for alle salg, levere originalen til kunden og bruke kopien som ditt bilag. De fleste aksepterer en PDF.

Om du vil gjøre det på papir får du kjøpt nummererte blanketter i blokker i papirhandelen. Ellers kan du skaffe deg et fakturaprogram, eller evt. benytte en online-tjeneste (SendRegning er veldig enkel og grei, men det finnes flere - prøv google).

Det er regler for hvordan en faktura skal utformes og hva den skal inneholde. Her er en oversikt.

- rthorvald
 

MobyDick

New Member
takker for godt svar.
problemet mitt er at jeg har hatt 60-80k i omsetning, og først nå startet firma. aner ikke hva jeg skal gjøre med det som allerede har blitt betalt inn.

var på etablererkurs med skatt vest i dag. utrolig amatørmessig opplegg. sto 1 time og snakket om feks km godtgjørelse, utlegg for ansattes reiser osv til en gjeng hvor mesteparten ikke engang har tjent sin første krone! dette er problemstillinger som ingen der får, eller iallefall ikke får før om lang tid.

prøvde å høre litt med de som jobbet der, men veldig mye mja, mjo, send en mail osv. ingen kunne feks si om det jeg drev med var hobby eller næring. iom at det er de som krever inn skatten (som jeg ikke hadde betalt hvis jeg hadde hatt et valg) synes jeg de kan legge 2 pinner i kryss for å hjelpe en stakkar. lite konkret hjelp nå, men klart når oppgjørets time kommer så står de samme folkene klare til å økonomisk rævkjøre meg inn i evigheten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det du har gjort tidligere er jo ikke så mye å gjøre med. Du får bare forsøke å dokumentere disse inntektene så godt du kan. Om dette blir å lage et bilag som du skisserer til hvert salg i Word, eller om du lager en liste over salg i excel og så knytter dette opp mot en kontoutskrift blir vel egentlig ett fett. Ved et bokettersyn får du bare si det som det er; nemlig at du i starten ikke hadde peiling og gjorde en del feil.

Men NÅ må du jo selvsagt begynne å følge reglene. Dvs at en faktura må sendes til hver kunde, og bilagsføres i et regnskap. Utgifter skal også dokumenteres ved f.eks kvittering eller faktura. I praksis skal være bidige krone være dokumenterbar og etterprøvingsbar. Her er det null slingringsmonn. Skal det i regnskapet skal det ligge bilag som dokumentasjon.

Fakturaer lager du veldig enkelt med f.eks contafaktura. Det er gratis, brukervennlig og oppfyller kravene i bokføringsloven. Conta sender fakturaene til kunden på mail med kopi til deg. Din kopi skriver du ut og putter i regnskapspermen. Verre er det faktisk ikke.
 

MobyDick

New Member
hm. de på skatt vest visste ikke om det var hobby eller næring. men regner med at det kun er et par tusenlapper som er hobby? hadde litt inntekt i 2011, men tenkte og bare starte med transaksjoner fra 01.01.12. litt fordi jeg egentlig ikke har tid til å sette opp masse regnskap før selvangivelsen. men det burde vel gå greit? dessuten er det mulig jeg har bikket momsgrensen, og da blir det vel ekstra styr iom at jeg ikke er momsregistrert enda...

så kanskje best å starte ny frisk for 2012, usikker på om staten er enig i det men. virket ikke som de på skatt vest som det var så veldig nøye, var veldig generelle råd ala jaja du får gjøre det beste ut av det etc.

har dato for transaksjon fra nettbanken, samt navn/pris/vare i word fra før. tenkte å lage et dokument med type "salg nr: x, solgt til: x, pris: x, dato: x, overskudd x:" og så bare fylle ut og printe alt ut og legge i en perm. da har jeg vel dokumentert salgene, alt finnes jo på nettbankens utskrifter? kan evt skrive ut inntekter og stryke ut det som ikke er relevant for bedriften? kvittering for salg bli litt samme, kan lage en liste med dato, kjøpt hvor, og pris...

takk for svar
mvh
 

rthorvald

Medlem
Det du har gjort tidligere er jo ikke så mye å gjøre med. Du får bare forsøke å dokumentere disse inntektene så godt du kan. Om dette blir å lage et bilag som du skisserer til hvert salg i Word, eller om du lager en liste over salg i excel og så knytter dette opp mot en kontoutskrift blir vel egentlig ett fett

Fakturér alle sammen, og før på fakturaen "Fullt oppgjør mottatt" i alle tilfeller hvor det er tilfelle. Om du kar bikket 50k får du en utfordring med momsen, og det er mulig du må etterfakturere for den. Det hadde jeg forhørt meg nærmere om først.

-rthorvald
 

MobyDick

New Member
kan jeg feks si "jaja tjente litt over 50 men var ikke helt sikker på MVA-reglene" eller vil dette ikke holde? usikker på om jeg skal føre regnskap for alt eller ikke, eller ta noe på kontoen for hobbyvirksomhet, og resten i regnskap, og så registrer meg for MVA fra nå av..
 

MobyDick

New Member
saken blir da, hvem vil godta å betale moms på noe de kjøpte på finn for 2 måneder siden?

jeg hadde ca 20-30 i omsetning i 2011, og rundt 40 for 2012. blir det for drøyt å starte regnskap fra 01.01.12 da? og la 2011 være det hobbybaserte som det ikke er så nøye med?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Fakturér alle sammen, og før på fakturaen "Fullt oppgjør mottatt" i alle tilfeller hvor det er tilfelle. Om du kar bikket 50k får du en utfordring med momsen, og det er mulig du må etterfakturere for den. Det hadde jeg forhørt meg nærmere om først.

-rthorvald

Ja, det er selvfølgelig en løsning som kunne funket, men uansett hvordan man vrir og vender på det er det i utgangspunktet gjort feil. Om man forsøker å reparere feilene blir vel strengt tatt ett fett i forhold til skatteetaten? De har ikke noe MER dokumentasjon å gå ut fra om han lager en faktura nå og sender ut eller bare skriver en liste i word og legger ved kontoutskriften? Men selvfølgelig, har man mulighet kan man jo sende fakturaer ut til alle kundene.

Jeg ville bare laget "bilag" i word til hvert enkelt salg, knyttet dette opp mot kontoutskrift, og så lagt ved et forklarende brev i regnskapet.

MobyDick: hvis du omsetter for mer enn 50k i året er det i mitt hode næringsdrift du driver, ikke hobby. Og da skal absolutt ALT regnskapsføres m/bilag og hele sulamitten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
saken blir da, hvem vil godta å betale moms på noe de kjøpte på finn for 2 måneder siden?

jeg hadde ca 20-30 i omsetning i 2011, og rundt 40 for 2012. blir det for drøyt å starte regnskap fra 01.01.12 da? og la 2011 være det hobbybaserte som det ikke er så nøye med?

Du hadde 20-30k i 2011 og 40 så langt i 2012? Da er sjansen veldig stor for at du har kommet over 50k-grensen for lenge siden. Jeg ville ringt skatteetaten fort som svint, fått et møte med dem, tatt med alle kontoutskrifter og all dokumentasjon og alt, og så fått hjelp til å løse dette. For jo, de har plikt til å hjelpe deg.

For å si det sånn, dersom du har kommet over MVA-grensen i løpet av en 12 mnds periode uten å registrere deg i MVA-registeret har du brutt en hel haug lover. Ja, du kan få både straffeskatt og bøter, og ja; du må høyst sannsynlig etterfakturere MVA.
 
Topp