Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er det som er så galt med at en "16-åring" gjør jobben?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Her på Webforumet er det veldig mange av de aktive medlemmene som sitter med sitt eget foretak i ryggen. Noen driver AS, noen driver ENK mens også noen her inne driver NUF. Sikkert også andre selskapsformer hos noen.

Stadig oftere legger jeg merke til setningen om at "Skal du få en 16-åring til og gjøre jobben for en slikk og ingenting, eller skal du få et stort og etablert firma til og gjøre jobben for det mangedobbelte?"

Når jeg leser denne setningen her kan jeg på en måte si at jeg kjenner jeg blir "små-forbanna." Jeg tolker denne setningen på en måte som setter 16-åringen i et mørkt lys, mens bedriftene skal få kjøre på og gjøre hva de vil. Tolker jeg denne helt feil? Er det bare meg som ser det på den måten?

Hva er det egentlig som er så galt med at en 16-åring skal gjøre jobben? En 16-åring kan da i mange tilfeller levere et like godt produkt som en 30-åring med sitt eget foretak, om ikke et enda bedre produkt.

Når jeg tenker på forkjellige av dere WF-ere, da er det jo mange av dere som er over 30år gammel. Hva tenker dere? Hva gjorde dere når dere var 16år? Satt dere hjemme og klødde dere fordi dere faktisk ikke gjorde som noen ungdommer gjør i dag, - faktisk bruker de kunnskapene de sitter på og tjener seg noen ekstra penger?

Og ikke minst, hva gjorde dere når dere fikk deres første kunde? Kjørte dere på med full timepris fra første kunden dere fikk ett oppdrag fra?

Så, hva er det med at mange mener at en 16-åring ikke kan levere et tilsvarende evt også bedre produkt som en 30-åring med et ENK?
 

Tonny Kluften

Administrator
Selv bruker jeg både 16-åringer og 40-åringer som underleverandører. Og alle leverer stort sett det jeg betaler for.
Alderen er ikke viktig, det som er viktig er om leverandøren har skjønt oppgaven, hvor lang tid det tar å gjøre oppgaven. En annen ting som er viktig er hvor lang tid man diskuterer og sender filer frem og tilbake, ting går fortere med erfaring.
Ofte kan det være slik at 40-åringer som har lang erfaring med egne og andres nettsteder kan lese best hva jeg trenger og komme med tilleggsforslag. 40-åringer har kanskje ofte en bredere plattform å stå på og kan gjøre mer enn kun CSS, kun PHP, kun design osv.
Generelt kan man vel si at erfaring teller. Og de som har erfaring er de som er eldre. Noen ganger teller nyskapnig og da er det ofte de yngre som kan trå til. Ofte spiller ingen av delene noen rolle, vil ikke siat noen er dumme som noen brød uansett..
Altså ikke noe fasitsvar, jeg vet jo at det er mange utrolig dyktige 15-20 åringer her på WF og jeg har brukt flere 16-åringer som leverandører enn 40-åringer og kommer til å fortsette med det.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
16-åringer mangler erfaring (per definisjon). Det *kan* slå ut, men det er avhengig av jobben, og hvorvidt 16-åringer får ta ting på eget initiativ.

Dette er en 95/5 prosent fordeling: det er garantert noen 16-åringer som faktisk er dyktig. Og dette er en 95/5 prosent fordeling: det er garantert noen 30-åringer som er så dum som et brød.
Jeg skulle gjerne hatt noen 16-åringer som jeg kunne jobbe sammen med - det gjelder å finne de 5%-ene ;) Til nøds bare 1 ;)

Jeg er 37 år nå og den gangen jeg begynte (i 1989), så var det ikke så mange som kunne utvikling (jeg vokste opp med SDM-II som utviklingsmetodikk). Det var en som spørte om jeg ville utvikle et tegningsprogram for tilbudene han kjørte; jeg ble ansatt og tjente godt - ikke noe full-pris.

Godt å tenke tilbake litt :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Erfaringsmessig så leverer en "16 åring" MYE kjappere en en "30/40 åring".

De skriver også "nyere", det vil si at de følger de siste standardene bedre, i forhold til "30/40 åringen".

Når jeg personlig bruker "16 åringer" så er det til php/sql, da jeg tar designbiten selv ;)
 

trencH

Medlem
Enig med Pong her. Det finnes noen ekstremt flinke "16 åringer", men desverre er det sånn at de som tar størst plass og er mest synlige er disse "nylærte" som føler de kan alt. De har klart å lage sitt første "script" og er klar for å ta på seg oppdrag av vesentlig størrelse. Det som ofte skjer er at kunnskapene ikke strekker til, og det blir brukt et hav av ferdige scripts fra hotscripts o.l. Når alt dette settes sammen får man en fin blanding av egne IF-spørringer og kode fra ferdige script, som den "nylærte" ikke egentlig skjønner døyten av.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle. Det finnes noen "16-åringer" som kan gå de mest erfarne en lang gang, men det er ikke alltid like lett å finne dem.

Mitt tips er å alltid ha et personlig møte med oppdragstaker. Er man i tillegg god til å lese mennesker har man et godt utgangspunkt for å finne den "rette"!

Chris
 

peterandrej

pensjonert moderator
Stadig oftere legger jeg merke til setningen om at "Skal du få en 16-åring til og gjøre jobben for en slikk og ingenting, eller skal du få et stort og etablert firma til og gjøre jobben for det mangedobbelte?"

Du har misforstått litt og tatt setningen bokstavelig. Du må lese litt mellom linjene her. Det som menes er om det ønskes en amatør (billig og dårlig) eller en proff (dyr men bra) utvikler. Alderen som settes på amatøren er egentlig ett fett, og han kan godt være 40 år, men det er lettere å bruke det språklige bildet om en "fjortis" fordi dette er noe alle forstår og har et forhold til.

Forøvrig kan jeg opplyse om at da JEG var 16 år kjørte jeg lokalavisen med moped for å tjene litt cash til mer bensin til mopeden slik at jeg slapp å gå - men heller kunne kjøre - lokalavisen.
 

Gaasehud

Medlem
Jeg har lagt merke til denne bruken av "16-åring" her, jeg også. Merker det vel ganske godt pga. at jeg faktisk er 16, men ikke føler at jeg er heeelt tapt bak en skjerm heller. ;)

Menmen; man skal nyte det å være ung også. Selv om jeg gleder meg til jeg er sytten, så jeg slipper å være denne "16-åringen", *humre* :D
 

Knut

Medlem
Det er heller ikke lov til inngå økonomiske avtaler med noen under 18 år. Skulle noe gå galt så står man egentlig med skjegget i postkassa om man benytter en 16 åring.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Bra og se at det faktisk ikke er så mange som har noe direkte imot og jobbe sammen med / la en 16-åring gjøre noe jobb. Langt flere enn hva jeg faktisk trodde.

Derimot, dette med erfaring er noe jeg egentlig reagerer litt på. Det gjentar seg litt for mye. Bedrifter krever at sine ansatte skal ha erfaring fra "samme type arbeid" tidligere. På mindre prosjekter hvor det dreier seg om småbeløp, hvorfor er da erfaring så viktig? Selv ville jeg på et mindre prosjekt gitt muligheten til en 16-åring, og samtidig finne ut hva vedkommende er god for. Hvordan skal man klare og få seg erfaring fra "samme type arbeid" dersom alle sammen krever erfaring fra "samme type arbeid?" Utdanning kan man jo heller ikke kalle for erfaring.

Jeg er forøvrig helt enig med det du skriver TrencH. Snodig med det, men slik er det jo faktisk også. Kan vel på en måte sammenlignes med de fleste ungdommer straks etter de har fått sertifikatet. Da er de verdensmester bak rattet, mens alle andre kjører som "kjerringer."

peterandrej skrev:
Du har misforstått litt og tatt setningen bokstavelig. Du må lese litt mellom linjene her. Det som menes er om det ønskes en amatør (billig og dårlig) eller en proff (dyr men bra) utvikler. Alderen som settes på amatøren er egentlig ett fett, og han kan godt være 40 år, men det er lettere å bruke det språklige bildet om en "fjortis" fordi dette er noe alle forstår og har et forhold til.

Da var jeg litt mer med på hva som menes med "16-åring" ja, evt fjortis som du nevner. Jeg må jo si jeg egentlig syns det er rart og sammenligne en "amatør" med en "fjortis" da, men jajo, er jo ikke akkurat det verste jeg har vært med på heller.

Knut skrev:
Det er heller ikke lov til inngå økonomiske avtaler med noen under 18 år. Skulle noe gå galt så står man egentlig med skjegget i postkassa om man benytter en 16 åring.
Det ville vært greit om du kunne utdype denne litt. Et eksempel på hvor det faktisk er lov og inngå en form for "økonomisk avtale" med en 16-åring vil jo være f.eks løpende abonnement på en sms-tjeneste. Da trekker man penger fra en 16-årings mobiltelefon, og ja, det er helt lovlig her i landet. Om jeg husker riktig var vel aldersgrensen der 16år. Ellers er jeg vel rimelig sikker på at man alltid klarer og finne en løsning på nettopp det der om man virkelig vil finne en løsning.
 
Sist redigert:
Topp