Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hva er vanskligst med å drive en nettbutikk

Ctech

Medlem
hei,

Har forstått det slik at det er flere på forumet her som driver nettbutikker, og flere av dem er tydeligvis profitable.

Jeg(min mor) har hatt en liten bi-butikk ved siden av sin alternative klinikk. Som har solgt noen produkter i ny og ne. Klinikk Akupunktur Oslo

Jeg jobber nå med å øke antall produkter og lage en ny internett side. I den anledning så har jeg noen spørsmål til dere som har vært igjennom dette før.

- Har brukt bare paypal som betalingsløsning til nå (men føler at jeg har mistet mange kunder, ettersom folk ikke vil bruke paypal) kan jeg ha riktig i dette?
- Hvilken betalingsløsning er best og billigst for mindre nettbutikker?
- Angående post + frakt. Hvor er det best å kjøpe konvolutter + boble konvolutter?
- Er det best å bruke posten?
- Hva med forsikring på forsendelser?
- Er det viktig med stort vareutvalg, for at siden skal føles proffessionell ut?

Hva er det jeg bør tenke på først i henhold til vareutvalg, markedsføring?
Alt av tips her er godt mottatt :)
 

Kassimaja

Geocacher
Det å forlange at kunden skal betale på forskudd vil alltid skremme enkelte kunder bort. Spørsmålet er om du taper mer på dette enn du ville gjort om du sender med faktura som uten tvil er den billigste måten å kreve inn betaling på en liten nettbutikk.
Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du sender ut pr. dag, men smartpostkonvolutter kan være et alternativ hvis du har få forsendelser, men sett gjerne opp et regnestykke der du tar hensyn til vekten hvis du er usikker. Jeg mener at du bare kan glemme forsikring, da prisen er alt for høy i firhold til hva du får tilbake. Enkelte forsendelser vil helt sikkert komme bort i posten eller kunden vil i alle fall påstå det, men sånn er livet. For min del ser det ut som om ca. 1 av 200 forsendelser får dette problemet.
Når det gjelder vareutvalget har ikke antall varer noe å si på om butikken ser profesjonell ut, det som avgjør det er hvordan du presenterer de varene du har.

Ståle
 
hei,

- Har brukt bare paypal som betalingsløsning til nå (men føler at jeg har mistet mange kunder, ettersom folk ikke vil bruke paypal) kan jeg ha riktig i dette?
- Hvilken betalingsløsning er best og billigst for mindre nettbutikker?

Hei,

tror denne linken fra BBS kan være verdt en titt:

Netthandel - BBS

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 

Fredrik

Medlem
Brukbarbok har noen gode argumenter her. Mht forsikring så er det inkludert i feks Norgespakke. Posten har rotet vekk et par forsendelser for meg men har betalt meg beløpet kunden egentlig skulle betale. Når det kommer til faktura så må du passe på å ha en god avtale med et inkassoselskap. Det er dessverre mange som ikke betaler i tide eller ikke i det hele tatt. Ellers har du postoppkrav. Mange av mine kunder velger det. Konvolutter og bobleplast. Kjøp slike ting på feks binders. Omsetning= AdWords og SEO.
 

Kassimaja

Geocacher
Postoppkrav er falsk trygghet for mottakeren. De vetuansett ikke hva som er i pakken før de har betalt for den. Inkasso er dyrt og hvis kunden ikke kan betale, er det du som må betale for jobben de har gjort. Egeninkasso kan være et alternativ der du har kontroll på alt som blir gjort, samtidig som inkassosalærene faller ned i egen lomme når/hvis kunden betaler.

Ståle
 

Ctech

Medlem
Egeninkasso, hvordan kan kunden vite om det er et stort eller lite, eller evt ditt egent inkasso selskap du bruker?

Men med tanke på forsendelses måter.

De produktene jeg kommer til å selge vil ligge i prisklassen 100-500 kr stk. Og regner med at det sjelden vil være bestillinger på mer en 2000 kr.
Ettersom pris nivået ligger lavere enn PC og elektronikk etc. Så er vel kundens ønske om sikkerhet noe lavere, med tanke på betalingsmåter.

Selv har jeg aldri hatt noen bestillinger for produkter på*postoppkrav. Alle har bestillt og betalt på forskudd gjennom paypal. Men jeg vil tro at jeg muligens har mistet noen kunder pga at jeg bare bruker paypal eller postoppkrav (bestilling pr email/telefon)

Eksisterende butikk - Amedisin.no - Nettbutikk
Kommende utgave av butikk - amedisin.com - Nettbutikk
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
www.on-time.no har et rimelig greit oppsett for egeninkasso, der du selv står for det du sender fra deg, men de hjelper deg med at det du sender holder juridisk.

Sikkerheten til kunden vil alltid være i høysetet. Når de legger igjen kortinformasjon på nettet er det ikke bare det beløpet de risikerer, men alt de har på konto.

Noen vil alltid kvie seg for å legge igjen kortinformasjon. Et tips fra meg da, er å ringe kunden. Så fort kunden får et navn og stemme å forholde seg til bak nettbutikken, er det mye tryggere å sende varene sammen med en giro. Det er vanskeligere for kunden å la være å betale når de "kjenner deg" og vet at du følger dem opp.

Ståle
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Å bruke et inkassofirma er bortkasta spør du meg, jeg har hatt mer hell med å sende ting til namsmannen selv. Var f.ex. en idiot som satte seg skikkelig på bakbeina for et års tid siden, og intrum justitia har ikke klart å få ut en krone av han. De frekke jævlene har tilogmed prøvd å få MEG til å betale 2000,- i gebyrer ++, siden jeg til slutt sa at jeg heller sender det til namsmannen selv, etter at de har gjort feil etter feil - (de har sendt til feil adresse flere ganger, og skulle sende purring/inkassovarsel først, men sendte inkassokrav med en gang, heldigvis hadde jeg det avtalt skriftlig... osv osv). Totalt unyttig, og bortkasta penger.
 
Sist redigert:

Ctech

Medlem
Mange bra tips her.

Jeg regner med at når jeg starter opp så prøver jeg meg litt frem. Inntill evt problemer med betaling etc.

Noen som har noen tips i forhold til det å skaffe nye kunder...
- Start tilbud / tilbud spesielle produkter
- 10% for kunder som lager konto innen 1. august
- 20% avslag til kunder som skaffer andre kunder?

Er det noen andre tips og ideer?
 

Kassimaja

Geocacher
Når det gjelder on-time, så skal ikke jeg skryte dem opp i hemmelen. De koster litt, men da beholder du alle salærene selv.

Hvordan skaffe seg nye kunder. Det er skrevet mangebøker om det temaet, men en ting som jeg har merket meg er at kunder ikke bryr seg så mye om prosenter, men så fort de ser ordet GRATIS, så kommer de løpende. Hva med å tilby gratis frakt i en periode?

Ståle
 

picxx

Well-Known Member
Gratis frakt en periode kan bli svindyrt, alt beroende på hvor mange kunder du har selvsagt.
Bruk heller noe slikt som "FANTASTISK VELKOMSTGAVE TIL DE 200 NESTE BETALENDE KUNDER!" (Putt oppi en nøkkelring eller noe annet dritt) + "VÆR MED I TREKNINGEN OM GAVEKORT PÅ 500 KRONER!". Hele sulamitten ror du deg unna for under tusenlappen.

Angående det du skriver om paypal... Jeg solgte en god del via sider som qxl og finn før, og det var neppe flere enn maks. 1-2 prosent av kundene som valgte paypal over det å betale på forskudd via bankinnskudd, så om du ikke har mulighet/vil legge til kortbetaling, installer en modul som gjør det mulig for kjøperen å betale ved bankoverføring (vet f.eks. at det finnes en slik modul til oscommerce).
 

Ctech

Medlem
Angående det du skriver om paypal... Jeg solgte en god del via sider som qxl og finn før, og det var neppe flere enn maks. 1-2 prosent av kundene som valgte paypal over det å betale på forskudd via bankinnskudd, så om du ikke har mulighet/vil legge til kortbetaling, installer en modul som gjør det mulig for kjøperen å betale ved bankoverføring (vet f.eks. at det finnes en slik modul til oscommerce).

Når du snakker om bankoverføring, da mener du betaling med VISA kort gjennom f.eks BBS?

Bankinnskudd er jo en grei måte.
 

picxx

Well-Known Member
Nopes, ikke betaling med visa... rett og slett god gammeldags bankoverføring enten via nettbank, brevgiro, telegiro eller hva i all verden det er man bruker nå til dags.
 
Topp