Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva sier loven om fiktive bilder?

xdex

Medlem
Jeg ser stadig vekk bedrifter, og lignende som annonserer for ulike produkter eller abonnent. Eksempelvis ett treningssenter som har ett stort flott bilde, flotte lokaler og reklamerer for "Oslo's nyeste senter", men i virkeligheten er dette bare ett stock-photo, eller ett bilde som er iscenesatt og ikke fra det representative senteret det reklameres om.

Er det noen lov rundt dette? eller kan vi bare kjøre på, så lenge bildet samsvarer med tilbudet (ville jo vært rart å hatt bilde av en ny Audi q7 i en slik reklame).
 

xdex

Medlem
Hva da med bilder av hamburgere hos McDonalds og Burger King? Du får ikke det som du ser på bildene, for å si det mildt.

Selv om bildet er flott, får du jo faktisk nettopp det du ser, men noe mer rotete og mindre innbydende. Her snakker jeg om bevisst å ikke bruke samme produkt på bildet, som i f.eks. en annonse. At en burger, eller matvarer generelt ser finere ut på bildet, ja absolutt. Jeg har vel heller aldri skjært ett hjerte-stykke i grandiosen min heller, selv om pizzaen er den samme. Men dog igjen, å vise bilder fra noe, og kjøpe noe annet? Regner med du forstår hva jeg mener, men er det noen regler/lover rundt dette? eller opererer vi i en gråsone/ingen "bryr" seg så lenge produktet er "tilsvarende".
 

barentshavet

Active Member
Det er selvfølgelig ikke lov å markedsføre et produkt som noe annet enn hva det er, uansett i hvilken form.

Eier du et treningssenter og bruker et stock-bilde, bør man kanskje vurdere en oppussing eller evt. anskaffelse av fotograf?

Ser ingen problem med Mcd/BK-eksempelet her. Dette handler mer om styling, etterredigering etc., men de tar jo faktiske bilder av produktene i et fotostudio.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et fiktivt bilde finnes vel ikke ;-)

Mange bruker teksten "illustrasjonsbilde" eller noe slikt - men da oftest som visuelt ved artikler, og hvertfal ikke som TS' eksempel.

Vet ikke hvorfor matvarer faller i en annen kategori.
Noen som sett falling down? De tar opp tema her.
 
Topp