Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilke utgifter kommer i tillegg når man driver for seg selv?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg driver jo business ved siden av annen jobb og prøver å finne ut hvilke utgifter som kommer i tillegg når man driver fulltid med eget firma. Noe ekstra blir det jo, som f.eks forsikringer etc, men jeg vet altså ikke nok om dette.

Jeg har jo allerede litt faste utgifter og for min del er det (ihvertfall enn så lenge) ikke aktuelt å leie kontor eller annen plass, og jeg har også pr dags dato alt utstyr som jeg trenger.

Dere som nå driver fulltid; hvilke faste utgifter har dere som dere kanskje ikke tenkte på før dere startet?
 

T SL

Active Member
For meg:

- Regnskap
- Kontor i co-working
- Data og IT hardware
- Data og IT software og lisenser
- Data og IT infrastruktur (server, hosting, nett)
- Mobil
- Lønn. Jeg driver LLC og overskuddet må naturligvis bli det som er igjen etter at jeg har betalt lønn til meg selv. Jeg synes dette er eneste korrekte måten å regne på, siden jeg er både eier (som forventer et overskudd), og ansatt (som forventer en ok lønn). Dette gjør det også lettere å outsource/leie inn hjelp med behov. Dersom du er i et yrke hvor det går mye tid å holde seg opdpatert, eller du gjør regnskap selv, så må du regne dette inn et sted også.

Selv om du har utstyr må du uansett, eller du bør, regne dette inn i prisen din. En ting er dersom du driver med design på fritiden, og kjøper en Mac fordi du trenger PC uansett, men når du skal leve av det føler jeg at det er naturlig å regne inn alle slike kostnader.
 

Johan

Medlem
Jeg driver også for meg selv. Slik jeg ser der er overskudd innmari dumt. Med en lønn på 550.00 (innslagspunktet for marginalskatt) og minstefradrag på 89.050 blir skatteprosenten på 32,4%. På toppen av dette kommer AGA på 14,1% , Totalt 46,5%

Går du med overskudd betaler firmaet 27% selskapsskatt. Etter aksjonærmodellen ble innført er det 27% på utbytte, dvs totalt 54%. Dette er selvfølgelig noe forenklet så her konsulterer jeg med revisor eller skatteadvokat.
Jeg prøver å pøse på alt jeg kan av kostnader inn i firmat og har en god regnskapsfører som finner gode argumenter for mye, men som også sier nei til en del.
 

Bjørnar

Gründer
  • Økt regnskapshonorar (flere bilag, ettersom du blant annet (forhåpentligvis) fakturerer mer)
  • Forsikringer
  • Firmaskatt ved overskudd (ikke en utgift, men må uansett ha i bakhodet)
  • Økte telefonutgifter, en generell økning i programmer og systemer du virkelig kan ha bruk for (skikkelig timeregistrering, skikkelige oppgavelister osv)
  • Kom deg ut av hus - om ikke kontor, så finn løsninger på å ikke være for mye hjeme. Du trenger å se folk mer enn du tror, diskutere fag med osv.
 

T SL

Active Member
Ang utbytte: Jeg tar ikke ut noe spesielt fra firmaet, jeg reinvesterer mye, og da gir det mer mening å skatte 25% av dette og så reinvestere, kontra å ta ut utbytte og ha pengene på bok.

Penger jeg tar ut er da 25% + 19% hvis jeg ikke tar helt feil.
 

Steve Cash

Medlem
Hvis en tar ut pengene som utbytte (ikke lønn) blir skatten på selskap og aksjonær til sammen 46,7 %.
Eksempel: Skattepliktig overskudd 100 i selskapet, det gir selskapet 27 i skatt. Da er det igjen 73, la oss si at du tar ut alt sammen i utbytte, det blir 27 % i skatt av de 73 også, men på aksjonærens hånd. 73 * 27% = 19,71. 27 + 19,71 skal gi 46,71 prosent skatt.
Skatten i selskaper er 27 % for 2015, ikke 25 %. Hva statsbudsjettet kommer med for 2016 i høst er en annen historie.

Årsaken til at det likevel ikke blir 27 % pluss 27 % i skatt bør gå fram av avsnittet over, etter at en har betalt skatten i selskapet er det bare 73 % igjen å dele ut av årets overskudd. (Og så er reglene for utbytte litt mer komplisert enn dette, men det lar jeg ligge akkurat nå.) Ved uttak av lønn blir også regnestykket annederledes enn dette, da en må ta hensyn til aksjonærens marginalprosent og sone for arbeidsgiveravgift.

Dette får holde, tråden begynner å gå utenfor hva trådstarter spurte om. Jeg anbefaler heller ingen å "pøse på" med kostnader for å få ned skatten, i motsetning til hva noen tror lønner det seg ikke hvis det er unødvendige kostnader. Og der provoserte jeg vel dessverre til fullstendig avsporing av tråden. (Å lure inn kostnader som egentlig er av privat art er skatteunndragelse, og anbefales heller ikke.)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Kommer helt an på hvor lenge du sparer og hvilken avkastning du får. Vær oppmerksom på at det er begrensninger i hvor mye firmaet får fradrag for. Det har sammenheng med hvor mye lønn du tar ut i selskap eller hvor høy personinntekten er i enkeltpersonforetak. Å betale inn mer enn du får fradrag er dumt. Videre er du ikke forpliktet til å ha pensjonsforsikring hvis du som eier er den eneste i firmaet.
 

Britta

stoffdronning
Evtl. økte telefonkostnader, det glemte jeg å regne inn - ettersom jeg skulle bruke privat-mobil med komplett-abo videre (bedriftsabo er vanvittig dyre føler jeg). Men så ser jeg etter et år at jeg bruker rundt 200 kr i måneden ekstra pga utenlandskontakt.
 
Topp