Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken selskapsform?

Hei smartinger.

Vet ikke om dette er det beste stedet å ta dette, men jeg gir det et forsøk.

Jeg er i dag en fast ansatt, men har ved siden av dette begynt med en del investeringer.

Det jeg lurer på er hva som er fordelene/ulempene ved å drive denne investeringsvirksomheten gjennom et selsksap kontra som privatperson.
Og hvilken selskapsform vil være mest tjenlig?

Kort fortalt så investerer jeg i et annet selskap, drevet av en bekjent av meg. Dette selskapet investerer pengene videre og betaler meg avtalt avkastning på disse investeringene.

Jeg ønsker i utgangspunktet å la pengene jeg tjener på dette stå i et selskap, uten at jeg tar ut lønn, for så å bygge opp egenkapital i dette selskapet. Men jeg vil nok også fra tid til annen ta ut lønn/utbytte.

Jeg er ganske grønn på det formelle rundt selskapsdrift, så takk for alle tilbakemeldinger.

Dersom jeg registerer dette som et enkeltmannsfortetak, må jeg da betale skatt først som selskap, for så igjen å betale skatt av det jeg tar ut som lønn/utbytte som privatperson?

Takker!
 
A

aabbcc

Guest
Jeg er ingen ekspert på dette. Men om jeg ikke tar feil gir det ingen mening å gjøre dette som enk. Det er slett ikke uvanlig med AS som holdingselskaper. Da da kan du vente til du tar ut utbytte til deg selv som person med å betale skatt på utbytte. Det kan være en fordel hvis du skal investere videre og ikke bruke pengene direkte.

abc
 
Ok, takker.

Jeg trodde holdingselskap var noe man benyttet dersom man hadde flere selskaper.

Så det kan være hensiktsmessig med et AS holding-selskap til min bruk?
Dersom jeg f.eks. har tjent 300 000 før skatt i løpet av ett år, er det slik at jeg da kun betaler skatt dersom jeg tar utbytte? Kan de 300 000 blir stående i selskapet uten å beskattes, dersom jeg ikke tar ut lønn eller utbytte?
 
A

aabbcc

Guest
Det spørs hvordan du har tjent de pengene. Hvis dette er utbytte fra andre selskaper som ditt as eier, så tror jeg ikke du skal skatte av det før du tar det ut igjen. Om de 300.000 er salgsinntekter så må du betale skatt av overskudd, men da får man fratrekk for utgifter.

Jeg vil tro det er verdt pengene å snakke med en revisor som kan dette, så får du ting gjort på en riktig og god måte. Jeg har selv vurdert å etablere et as for investeringer, men jeg har ikke gjort det enda, da det ikke er snakk om mye utbytte i året, og det er litt jobb å ha et AS.
 

ASRS

Medlem
Dersom du med investering mener kjøp og salg av aksjer vet jeg litt om dette.

Dersom du skal drive med investering over tid er det en fordel å gjøre dette gjennom et aksjeselskap. Grunnen til det er at du har mulighet til å utsette beskatningen av overskuddet til du tar ut pengene av selskapet. Dette gjør det mulig å få avkastning på avkastningen, også kjent som rentes rente. Over tid blir det rentes rentes rente... osv. Forutsatt at driften går med overskudd, som en jo må forutsette, blir dette betydelig over tid.

Du må imidlertid passe på at aksjene du handler er omfattet av fritaksmetoden. Det vil si at du ikke bør handle aksjer som ikke er hjemmehørende i EU/EØS, da du vil ende opp med DOBBEL kapitalbeskatning. Det er ikke nok at aksjene omsettes på Oslo Børs, de kan være registrert som hjemmehørende i andre land. Det gjelder for eksempel selskap som Seadrill og Frontline.

Jeg mener at da jeg undersøkte dette fant jeg en annen ulempe også, men jeg husker ikke helt hva det var. Det kan ha vært noe med manglende fradrag å gjøre.

Jeg fant imidlertid ut at et aksjeselskap var fornuftig hvis du har en god strategi og skal drive over lengre tid, som f.eks. til pensjonsparing.

Ellers har det vært foreslått flere ganger at bankene skal kunne opprette slike 'investeringskontoer' hvor kundene kun blir beskattet når de tar penger ut av konto og ikke ved hvert kjøp og salg. Noe gjennomslag for dette ser, så vidt jeg vet, ikke ut til å foreligge i nærmeste fremtid.

Enn så lenge er aksjeselskap veien å gå.

Lykke til.
 
Takk for informativt svar.

Mine investeringer er i eiendom og aksjer, jeg tenker langsiktig, og jeg reinvesterer overskuddet med én gang.

Dette er jo et veldig basic spørsmål; men er det altså mulig å ha et investeringsselskap der jeg ikke skatter med mindre jeg tar pengene ut av selskapet?

Dersom jeg oppretter A: et holdingselskap, som igjen oppretter B: et investeringsselskap, kan da overskuddet flyttes til holdningsselskapet skattefritt så lenge det ikke tas ut privat?
 
A

aabbcc

Guest
Takk for informativt svar.
Dersom jeg oppretter A: et holdingselskap, som igjen oppretter B: et investeringsselskap, kan da overskuddet flyttes til holdningsselskapet skattefritt så lenge det ikke tas ut privat?

Hvis det er vanlig driftsoverskudd så må du først betale skatten på det overskuddet, men utbytteskatt trenger du ikke betale før du tar det ut til deg som privatperson. Å ha et holdingselskap som kun holder et investeringsselskap synes jeg ikke høres ut som noen ide. Et investeringsselskap er jo på en måte et holdingselskap. Men det kan være jeg missforstår hva du mener.

A
 

hansson

Langveisfarende
Et holdingselskap er et selskap som eier aksjer i andre selskaper, så du trenger ikke å etablere to selskaper. For ditt vedkommende holder det med ett, som så eier aksjer (i andre selskaper). Hvis du derimot skal drifte eiendom og ha vanlig omsetning, anbefaler jeg deg å ha et driftsselskap per eiendom for dette, i tillegg.

Det er smart å drive aksjespekulasjon ved hjelp av et holdingselskap, så jeg støtter de andres synspunkter over. Det eneste jeg tror ikke ble nevnt er at store tap på aksjesalg gir skattefradrag for privatpersoner, mens det ikke blir fradrag å få gjennom et holdingselskap. Men skattefritaket på utbytte vil jo veie opp, og forhåpentligvis være langt mer lukrativt på lengre sikt siden du skal reinvestere hele veien.

Ta en kikk på Holdingselskap.no for mer informasjon.
 

hansson

Langveisfarende
Takk for alle svar her.

Et siste spørsmål.

La oss si at jeg ønsker å starte et ENK for mine investeringer.
Da har man en momsgrense på 50 000 NOK.

Hvordan vil dette se ut i praksis?

La oss si at jeg får en avkastning på kr. 150 000 på ett år, da må jeg altså sette av penger til å betale moms av 100 000 NOK.
Bedrifter som sender ut fakturaer vil jo sende ut et beløp + moms, der jeg antar inngående moms vil dekke utgående moms.
Jeg sender ikke ut noen fakturaer, jeg investerer kun i et annet selskap, som igjen genererer avkastning.

Vil dette si at følgende modell er riktig oppfattet?:

  • Som privatperson må jeg skatte 28% av de 150 000 NOK som jeg har tjent.
  • Som ENK må jeg skatte 28% av de 150 000 NOK som jeg har tjent, PLUSS moms av de 100 000 NOK som overskrider 50 000 NOK.

Takk for alle svar.
 
Topp