Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor går grensen på hva man kan handle hos storcash?

Havers

Medlem
Hallo!

Her jeg bor er det en storcash, kort sagt en butikk hvor du får firmakort og kan bruke. Er vel som en vanlig butikk, bare uten moms.

Er det mulig på noen måte å kjøpe ting til privat bruk? Si du kjøper mat = lunch.
 
A

aabbcc

Guest
Så lenge man er mva-registrert så gjelder vel dette egentlig alle butikker i Norge - man får fratrekk for inngående mva. Men selvfølgelig kan man ikke sette privat forbruk på firma.
 

Havers

Medlem
Tenker her i grenseland. Lunch kan jeg vel sette på firma, og om jeg da kjøper varer der for å ha til lunch burde vel det være en av de gangene det går?
 

Havers

Medlem
Du får ikke kjøpt noe uten MVA i Norge...

Ser nå at storcash sine priser er eks.mva (Det blir jo forsatt billig i forhold til dagligvarebutikker når man legger på mva), men da får man vel heller ingen fordel for firmaet ved å kjøpe dette, og det burde dermed ikke være noe problem?

Greia med storcash er vel at man må kjøpe større kvantum feks 6 pakning cola og ikke bare en.

Det er jo ikke et problem. Planlegge f.eks lunch i lenger tid fremover må jo være lov.
 

zapotek

Medlem
Ser nå at storcash sine priser er eks.mva (Det blir jo forsatt billig i forhold til dagligvarebutikker når man legger på mva), men da får man vel heller ingen fordel for firmaet ved å kjøpe dette, og det burde dermed ikke være noe problem?



Det er jo ikke et problem. Planlegge f.eks lunch i lenger tid fremover må jo være lov.

Det er ingen forskjell når det kommer til moms om du handler på Storcash, Småcash, Rema 1000 eller Kiwi. Det er ikke butikken du handler på som avgjør om du får momsfradrag eller ikke...
 

RAH

Medlem
Du må ikke handle kvantum på Storcash, du kan gå inn å kjøpe 10 kasser brus, eller bare 1 brus, 1 pakke salami og et brød.

Fordelen er at det er billigere, og at du får større pakninger og "mulighet til å kjøpe større kvantum".

Du må ha storcash-kort for å handle på storcash.
 

Havers

Medlem
Greit å vite, men jeg lurer forsatt på hva kravet for å handle er. Om å si at det er til lunch på jobben er nok, eller om jeg kan handle fritt.
 

Havers

Medlem
Da faller tydeligvis jeg utenfor den gruppen, men jeg tolker det om om hvis jeg var innenfor en av disse gruppene kunne jeg gjort det.
 
A

aabbcc

Guest
Med mindre det er til kundemøter så er det ikke mulig å fradragskrive lunsj. Så denne superplanen om mva-rabatt i butikken ville jeg lagt på is først som sist - eller havner du fort i problemer med skattemyndighetene.

aabbcc
 

Beergear.no

Medlem
Eneste de sjekket når jeg skaffet meg kort var org. Nr.
Men billig... Det vil jeg ikke si.
ALT jeg har sjekket priser på er billigere på Rema og/eller Svinesund.
Bruker aldri kortet, men en kompis handler en del på det til kona si.
Da er det ting man ikke finner så lett i vanlige butikker, Emballasje til storkjøkken (mat)
Utgiftsfører ikke dette på firma, da vi ikke driver med noe innen mat.
 

adeneo

Medlem
Dette er vel enkelt, som næringsdrivende får du normalt ikke utgiftsført lunch, med mindre dette er møtevirksomhet eller annet som er relatert til virksomheten.

Som ansatt kan du få visse velferdsgoder, slik som subsidiert kantine eller lignende, men jeg har aldri hørt at et selskap kan betale mat for sine ansatte og få fradrag for mva for dette (sett bort i fra møter, overtid e.l.)

Det er jo flere regnskapsførere på forumet som sikkert kan reglene rundt dette ?
 
Topp