Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mange nettsider på èn VPS? Enkelt å administrere?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har pr i dag 9 nettsider med innhold/trafikk og tenkte at det var på tide å samle disse på en VPS istedet for å leie ett webhotell til hvert.

Jeg har ca 500-600 besøkende om dagen totalt og vil derfor tro at det holder å begynne med en av de rimeligste løsningene, som f.eks den første her til 249,- pr måned?

VPS - Host1.no

Jeg lurer også litt på hvordan disse er å administrere. Er det noe jeg MÅ gjøre selv når jeg har en VPS, eller vil den fungere "ut av boksen" bare at jeg har mulighet til å gjøre ting som jeg selv vil i tillegg?
 

muffins

Medlem
Med mindre du betaler ekstra for en managing-avtale, så må du installere og konfigurere alt på serveren selv. Installering og konfigurering av webserver, mailserver, PHP, MySQL osv.

Kort og godt: Om du har dårlig tid og aldri har brukt en Linux terminal før, så ville jeg betalt noen andre til å sette opp alt for deg, så du slipper å rive av deg alt hår i frustrasjon når ting ikke funker som det skal ( ja, jeg snakker av erfaring :p )
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hva når det er ferdig satt opp da? Er det da noe jeg trenger å gjøre?

Har du noe som helst idè om hvor lang tid det vil ta å sette opp en slik? Tenker da for en som kan dette, slik at jeg vet litt om hva jeg kan forvente å betale for å få den satt opp.
 

muffins

Medlem
Når ting er ferdig satt opp er det ganske rett frem så lenge du har installert et kontrollpanel hvor du kan konfigurere det meste på serveren (cPanel, Webmin/Virtualmin etc).

Tja. 1-2 timer? For en som kan sakene sine riktignok. Er nok en del variabler som spiller inn, ut ifra hva du trenger å installere/konfigurere.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Siden jeg ikke har snøring på servere, spør jeg videre. :D

Hva MÅ man ha på en server og hva anbefales det at man har?

Jeg vil tro at det er en "basispakke" som man trenger for å komme i gang og at resten blir utifra hva man ønsker? Jeg har jo f.eks alle nettsidene mine hos Domeneshop i dag og kan ikke si at jeg mangler noe her.

Går det ann på noen som helst måte å finne ut hva de har av programmer/tjenester kjørende på sine servere? Bortsett fra å spørre da selvfølgelig. ;)
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Normalt så er det en LAMP stack, altså Linux med Apache, MySQL og PHP som er vanlig.
VPS'en kommer med et operativsystem, og i mange av disse, for eksempel i ubuntu, så ligger det ferdig installasjoner i APT, som gjør at du "nesten" kan installere det du trenger med et par kommandoer.

Man må altså ha et OS for å få startet serveren og få brukt den til noe, og dette er installert ferdig.
Deretter må man ha en webserver, slik som Apache, NGINX, Node.js, LightHTTPD eller lignende for å vise frem nettsiden på nett, og så kommer det an på hva nettsiden trenger av tilleggsprogrammer, slik som Ruby, PHP, IonCube og annet som kommer under dette igjen, for eksempel dersom nettsiden bruker curl så må libcurl for PHP installeres dersom man skal bruke curl gjennom PHP, diverse OpenSSL dingser og masse annet.

Det finnes uhyggelig mye man kan installere på en server, men det kommer altså an på hva man trenger.
Ofte er webhotell eller servere som er "ferdig" installert satt opp med det mest vanlige av dette, men fordelen med en VPS er at man kan sette opp dette helt selv, og selv regulere ting som virtualhosts og annet.

Har du ikke peiling på noe av dette, og ikke trenger noe av det, så gå for et webhotell, de besøkstallene er ikke noe problem for et webhotell.

Trenger du mer plass, kontakt hosten eller gå for "unlimited" plass, hos de som tilbyr dette.

Dersom du heller vil ha en VPS, så er det mulig å få "managed", som betyr at hosten ordner en del ting for deg, slik som installeringer, oppdateringer og sannsynligvis en hel del feil også.
Selv gikk jeg for VPS uten ha snøring i det hele tatt, og rotet det til et par ganger før jeg begynte å skjønne hva som foregikk, og etter en del lesing på nett så går det nå ganske greit, og jeg bruker ikke noe admingreier, kun SSH.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Med mindre du betaler ekstra for en managing-avtale, så må du installere og konfigurere alt på serveren selv. Installering og konfigurering av webserver, mailserver, PHP, MySQL osv.

Kort og godt: Om du har dårlig tid og aldri har brukt en Linux terminal før, så ville jeg betalt noen andre til å sette opp alt for deg, så du slipper å rive av deg alt hår i frustrasjon når ting ikke funker som det skal ( ja, jeg snakker av erfaring :p )

Jeg har VPS til PROISP. De har satt opp alt for meg gratis :) Inkludert cpanel.

Tony
 
Jeg har leier VPS fra Activosys og er meget fornøyd med den leverandøren.
Jeg kunne ingenting om linux første gang jeg startet med min VPS, men det finnes mange svært gode guider som du kan følge.

Det er ikke så mye som trengs å læres før du klarer å sette opp en server med apache, php og mysql. Som regel står det også i guider hvordan du setter opp mailserver og squirrelmail eller noe lignende.

Jeg syntes det var ganske greit å lære seg dette, for en VPS trenger vedlikehold. Det er ganske greit å kunne å gå inn og oppdatere pakker som trengs og lignende uten å måtte få hjelp fra de som leier ut eller andre.
Om serveren skulle krasje eller noe helt uventet så er det greit med litt kunnskap.
Menmen, alle har som sagt ikke tid til dette da..
 

Dag Frogner

Supermedlem
Fordi det største webhotellet kun er 10gb og med bl.a to fotosider og ett forum, blir det fort over det pga bilder og vedlegg. Men kanskje jeg hører med de om de kan doble kapasiteten, mot mer betaling.

Eller har dere andre forslag hvor man kan ha flere domener på ett webhotell hvor det er mer kapasitet?
 
Topp